دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: از ابتدای امسال، خودروسازان در حالی ساز گرانی خودروهای داخلی را کوک کرده‌اند که براساس آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت کیفی خودروهای سواری تولیدی طی اسفند‌ماه سال گذشته، تمامی خودروهای پر تیراژ در رده قیمتی کمتر از ۲۵میلیون تومان فقط یک ستاره از ۵ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

خودرو

بدان معنا كه تمامي خودروهاي اين گروه شامل سايپا ۱۳۱، سايپا ۱۱۱، سايپا ۱۳۲ و تيبا در پايين‌ترين سطح كيفي ممكن قرار داشته و تنها يك ستاره در آسمان 5ستاره كيفيت دارند. در گروه خودروهاي با سطح قيمتي ۲۵ تا ۵۰ ميليون تومان نيز تنها ساندرو توانسته 4ستاره كيفي را كسب كند.

خودروهاي پارس تندر، تندر‌۹۰ پارس‌خودرو، تندر ۹۰ اتوماتيك، تندر‌۹۰ ايران خودرو، پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نيز 3ستاره از 5ستاره كيفي را كسب كرده‌اند. همچنين خودروهاي نيو ام‌وي‌ام ۳۱۵ و دنا نيز داراي 2ستاره كيفي بوده و بقيه خودروهاي قرار گرفته در اين گروه شامل پژو پارس، پژو ۴۰۵ خراسان، سمند تبريز، ام‌وي‌ام S110 و تيبا هاچ‌بك در پايين‌ترين سطح كيفي ممكن قرار داشته و تنها يك ستاره از 5ستاره كيفي را كسب كرده‌اند.

در گروه خودروهاي با سطح قيمتي ۵۰ تا ۷۵ ميليون تومان 3خودروي آريزو ۵، چانگان CS35 و برليانس H330 سه ستاره از 5ستاره كيفي را كسب كرده‌اند. 2خودروي جك J5 و آريو نيز داراي 2ستاره كيفي هستند. ديگر خودروهاي قرار گرفته در اين گروه شامل ام‌وي‌ام ۵۵۰ و ليفان X60 نيز در پايين‌ترين سطح كيفي ممكن قرار داشته و تنها يك ستاره از 5ستاره كيفي را كسب كرده‌اند.

در گروه خودروهاي با سطح قيمتي ۷۵ تا ۱۰۰‌ميليون تومان نيز سراتو 4 ستاره كيفي را كسب كرده است. تيگو ۵ نيز 3ستاره و جك S5 دو ستاره از 5ستاره كيفي را كسب كرده و در گروه خودروهاي با سطح قيمتي بالاتر از ۱۰۰‌ميليون تومان نيز دو خودروي نيو مزدا‌۳ و سوزوكي گراند ويتارا داراي 4ستاره از 5ستاره كيفي هستند.

  • ساز ناكوك گراني خودروهاي داخلي

جديدترين گزارش‌هاي ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي در حالي از نبود بهبود مشهودي در كيفيت توليد و عرضه اين خودروها حكايت دارد كه علاوه بر مطرح شدن زمزمه‌هاي ارائه درخواست افزايش رسمي قيمت خودروهاي داخلي به شوراي رقابت، خودروسازان از ابتداي سال 95با اعمال مجوزهاي سال گذشته شوراي رقابت براي افزايش قيمت، حذف برخي تخفيف‌ها و افزايش قيمت محصولات خود با استناد به رشد هزينه‌هاي بيمه شخص ثالث و شماره‌گذاري اقدام به گراني 100هزار تا حدود 2ميليون توماني محصولات خودكرده‌اند.

اين افزايش قيمت‌ها در شرايطي صورت مي‌گيرد كه رشد 27درصدي تيراژ توليد خودروهاي داخلي در سال 95نيز تأثيري بر كاهش هزينه تمام‌شده توليد خودروهاي داخلي به‌دليل بهره‌وري پايين نداشته و بنابر بر آمارهاي دولت نرخ تورم نيز سير نزولي داشته است. از سوي ديگر در فرمول دستورالعمل قيمت‌گذاري شوراي رقابت تيراژ توليد، نرخ رشد بهره‌وري و تورم بخشي ازجمله عوامل اصلي تعيين قيمت خودروهاي داخلي است.

کد خبر 367345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha