سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: همه چیز فوتوالی مثل والیبال ساحلی است؛ ولی با توپ فوتبال. مسابقات فوتوالی به صورت دو و سه نفره انجام می‌شود

Footvolley

هر تیم می‌تواند حداکثر سه ضربه به توپ بزند و در صورت اصابت توپ با زمین، امتیاز به تیم مقابل داده می‌شود.

کسانی که برای اولین مرتبه فوتوالی را می‌بینند، خیلی سریع آن را با سپک تاکرا مقایسه می‌کنند، اما این دو ورزش هیچ ربطی به هم ندارند. جدا از شکل و اندازه توپ، ورزشکاران سپک تاکرا قد کوتاهی دارند تا خوب بتوانند ضربه بزنند. در مقابل فوتوالی‌ها باید قد بلندی داشته باشند و البته بدن‌های کاملا آماده و منعطف که بتوانند 220 سانتی‌متر بپرند و با پا اسپک بزنند. یکی دیگر از شرایط ورزشکاران فوتوالی در این است که کسانی که پیشینه بازی فوتبال داشته باشند در آن موفق‌ترند.

  • تاريخچه فوتوالي

فوتوالی برای اولین بار در برزیل انجام شد. این رشته در دهه شصت میلادی به صورت تفریحی و بدون تشکیلات خاصی در بین ساحل‌نشینان برزیل رواج پیدا کرد تا سال ۱۹۸۰ که به عنوان یک رشته ورزشی محبوب رسمیت پیدا کرد و دارای فدراسیون جهانی شد. فوتوالی برای اولین بار در سواحل ریودوژانیرو آغاز شد و کم‌کم به دیگر شهرهای برزیل انتقال پیدا کرد.

در این رشته مفرح ستارگان بزرگ فوتبال برزیل نیز به مسابقه با حریفان می‌پردازند. آنان برای این که این رشته ورزشی را بیشتر به مخاطبان بشناسانند در مسابقات نمایشی که در ساحل کوپاکابانا و ایپانما، از سواحل معروف ریودوژانیرو برگزار می‌شود شرکت می‌کنند. بازیکنان بزرگی مثل روماریو، ادموندو، زیکو، گواچو و ادینيو که از سال ۱۹۸۲ و به مدت ۴ سال عضو تیم ملی فوتوالی برزیل بودند و در مقاطعی نیز بازیکنانی مثل رونالدو، رونالدینيو و کاکا به این بازی پرداخته‌اند.

  • فوتوالی در ایران

از اوایل سال 1387 ایران به عضویت فدراسیون جهانی فوتوالی در آمد. ایران پس از تایلند دومین کشور آسیایی بود که این رشته را فعال كرده بود.

سازمان تربیت بدنی در اواسط سال 1387 رشته فوتوالی را به رسمیت شناخت و در سال 1390 با نظر معاونت ورزش قهرمانی به عنوان یک انجمن جدید تحت پوشش فدراسیون انجمن‌های ورزشی قرار گرفت.

  • قوانین کلی فوتوالی

فوتوالی یک ورزش بین‌المللی است که قوانین آن مثل والیبال است ولی مثل فوتبال با پا بازی می شود. بازی با سرویس آغاز می‌شود. سرویس زننده می‌تواند یه تپه روی زمین درست کند و توپ را روی آن قرار دهد و با پا سرویس را بزند.

هر تیم می‌تواند حداکثر با سه ضربه و حداقل با یک ضربه توپ را به زمین حریف بفرستد. زمانی امتیاز به دست می‌آید که توپ در زمین حرف به زمین اصابت کند، یا حریف مرتکب خطا شود و یا نتواند توپ را برگشت دهد. مسابقات به صورت دو نفره و سه نفره برگزار می‌شود.

زمین مسابقه باید ماسه‌ای و به شکل مستطیل و به ابعاد 18 × 9 متر باشد. توپ فوتوالی هم اندازه و هم شکل توپ فوتبال است و البته با وزنی تقریبا کمتر از آن . ارتفاع تور هم در مسابقات رسمی 220 سانتي‌متر است.

کد خبر 369459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha