مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: نهمین اتاق مادر و کودک شهر چند روز پیش و در آستانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، در ایستگاه متروی شهرآفتاب افتتاح شد تا مادران، با آرامش بیشتری کودکان‌شان را همراه خود کنند.

اتاق کودک

8 اتاق ديگر نيز به مرور از پاييز 94در ايستگاه‌هاي پرتردد مترو راه‌اندازي شدند. اتاق كودك شهرآفتاب هم مانند ايستگاهش در زمان برگزاري نمايشگاه كتاب داير است اما در همين مدت 10روزه به يكي از پرترددترين ايستگاه‌هاي مترو تبديل خواهد شد و البته تعداد كودكاني هم كه همراه خانواده‌ها به اين جشنواره فرهنگي مراجعه مي‌كنند، كم نيستند. مصوبه شهردوستدار كودك مراكز عمومي و تفريحي، ايستگاه‌هاي مترو و مكان‌هاي پرتردد شهر را ملزم به دايركردن اتاق‌هاي مادر و كودك كرده است. تاكنون به جز 9ايستگاه مترو، پايانه‌هاي اتوبوسراني بين‌شهري هم مجهز به اين اتاق‌ها شده و مراجعين متعددي دارد اما به‌تازگي منطقه 6به‌عنوان منطقه مركزي تهران هم تصميم گرفته چند نمونه از اين اتاق‌ها را در اماكن پرتردد سطح منطقه راه‌اندازي كند. اين نخستين مرتبه است كه شهرداري، ‌راه‌اندازي اين اتاق‌ها را خارج از فضاي ايستگاه‌هاي حمل‌ونقل عمومي تجربه مي‌كند.

  • نامزدهاي جديد اتاق‌هاي مادر و كودك

بوستان‌هاي ساعي، لاله، هنرمندان، مركز خريد لاله، سراهاي محله و بيمارستان امام خميني(ره) گزينه‌هاي راه‌اندازي اين اتاق‌ها هستند كه به گفته مشاور امور بانوان منطقه 6 قرار است برخي از آنها تا پايان سال راه‌اندازي شود. اشرف رحيمي به همشهري مي‌گويد: وجود مراكز اداري، درماني، مراكز خريد پرتردد و... در اين محدوده از تهران و همچنين برگزاري مراسم نمازجمعه، راهپيمايي‌ها و... موجب حضور و تردد قابل‌توجهي از شهروندان در اين منطقه از تهران است و اتاق‌هاي مادر و كودك كمك بسياري به آرامش و آسايش مادران و كودكان همراه آنها خواهد كرد. بيمارستان‌هاي متعدد مركز تهران هم عمدتا پذيراي مهماناني از ديگر شهرهاست؛ به همين دليل راه‌اندازي اين اتاق در بيمارستان امام خميني(ره) كه مراجعه‌كنندگان زيادي دارد نيز مي‌تواند كمك شاياني به خانواده‌ها بكند. مراكز تجاري اين بخش از تهران مانند بازار طلا و فروش پارچه هم غالبا داراي مشتريان خانم هستند كه در صورت احداث اين اتاق‌ها مي‌توانند به‌راحتي از فضاي آنها استفاده كنند. هرچند كه بعد از احداث اتاق‌هاي مادر و كودك مترو، تعداد اندكي از مراكز خريد و پاساژ‌ها اقدام به داير كردن اين اتاق‌ها كردند اما هنوز نياز كودكان و مادران تهران به چنين مكان‌هايي، راه زيادي تا برآورده شدن دارد. رحيمي معتقد است تا اين اتاق‌ها توسط حوزه‌هاي ستادي شهرداري راه‌اندازي نشود، امكان بهره‌مندي از اين فرصت براي تمامي مادران پايتخت مهيا نخواهد شد و لازم است اين موضوع جاي خود را در قوانين شهرسازي، خدمات شهري و محيط‌زيست، اجتماعي و فرهنگي و... باز كند تا اين فضا در تمامي مكان‌هاي عمومي احداث شود.

  • انتخاب ساعت كاري مفيد براي اتاق‌هاي مركز شهر

ساعت كاري اتاق‌هاي مادر و كودك مترو به‌دليل درخواست‌هاي متعدد مراجعه‌كنندگان، ابتداي زمستان سال گذشته افزايش يافت. 8صبح تا 8شب ساعت كار اين اتاق‌ها در متروست و در مناسبت‌هايي مانند پايان سال و افزايش مراجعه به مراكز خريد يا شركت در مراسم ملي يا مذهبي كه مراجعه بانوان هم به مترو افزايش مي‌يابد تا 10شب فعاليت خواهند كرد. مكان‌هايي كه براي راه‌اندازي اتاق‌هاي مادر و كودك منطقه 6 درنظر گرفته شده عمدتا بدون ساعت كاري مشخص است يا بيشترين زمان استفاده از آنها بعدازظهر تا شب است. به گفته مشاور بانوان منطقه قرار است ساعت كاري اين اتاق‌ها به‌گونه‌اي در نظرگرفته شود كه امكان ارائه بيشترين خدمات را در ساعات پرمراجعه فراهم كنند.

کد خبر 369269

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha