یکشنبه هفته گذشته بود که اعضای شورای شهر تهران یک‌فوریت لایحه مجوز مبادله‌نامه با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در زمینه اخذ کمک‌های فنی و مالی بلاعوض برای کنترل کیفیت هوای تهران تصویب کردند.

شورای شهر

پس از اين، لايحه مذكور براي بررسي بيشتر به كميسيون‌هاي مربوطه رفت و ديروز مجددا براي بررسي نهايي به صحن غيرعلني شورا آمد. اعضاي شورا نيز پس از بررسي مجدد لايحه، آن‌را با اكثريت آرا به تصويب رساندند. بدين‌ترتيب و در پي قراردادي كه با جايكا بسته مي‌شود اين شركت متعهد خواهد شد علاوه بر نصب و راه‌اندازي آزمايشگاه تجزيه و تحليل نمونه‌هاي منابع آلاينده، تكنولوژي و آموزش‌هاي لازم را به طرف ايراني منتقل كند.

جايكا همچنين مبلغ 12.5ميليارد دلار براي اين منظور به شهرداري تهران كمك مي‌كند.سخنگوي شوراي شهر تهران ديروز پس از اتمام جلسه به اين مطلب اشاره كرد و در جمع خبرنگاران گفت: طبق قرارداد، كارشناسان مربوطه در آزمايشگاه به‌مدت 4سال به طرف ايراني كمك خواهند كرد.

رضا تقي‌پور همچنين با بيان اينكه نعمت‌الله تركي، معاون برنامه‌ريزي استانداري تهران نيز به جلسه شوراي شهر آمده بوده تا گزارشي در راستاي جمعيت شهر تهران و راهكارهاي چابك‌سازي ارائه كند، گفت: در حضور وي پيشنهاد شد كه با اتخاذ قوانين و مقرراتي، موضوع جمعيت و مهاجرت‌پذيري تهران كنترل شود.

گفتني است تركي در جلسه شورا اعلام كرده اكنون 8.5ميليون نفر در شهر تهران ساكن هستند و روزانه 2ميليون نفر از جمعيت 5ميليوني شهرهاي پيراموني، وارد پايتخت مي‌شوند. پس از صحبت‌هاي وي چمران گفت: یکی از مشکلات جدی تهران حریم آن است ولی در عین موافقت ما با مباحث مطرح شده، باید گفت این استانداری است که مخالفت می کند و موجبات برخی تقسیمات را فراهم آورده است.

وي تأكيد كرد: در چنین شرایطی احیای روستاها به ویژه با کشاورزی و ایجاد اشتغال است که می تواند موجب آبادانی شهرها شود و از کوچ بی‌رویه جلوگیری کند. پس از اين احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران شورا هم اظهار كرد: متاسفانه نمایندگان مجلس شورا با یک حساسیتی منفی نسبت به تهران تصمیم می‌گیرند و این حساسیت از یک تلقی غلط ناشی می شود که تهران را یک شهر برخوردار می دانند.

عبدالحسین مختاباد هم اعتقاد داشت در دنیا بلندمرتبه‌سازی‌ها در مرکز شهر انجام می‌شود و حریم شهر محل آسایش و زندگی است اما در تهران عکس این امر اتفاق می افتد. اسماعیل دوستی هم بر اين نظر بود كه باید برای شهر تهران کارت شهروندی ایجاد شود تا از این طریق محدودیت برای ورود به شهر شكل بگيرد.

  • تصويب طرح الزام به ايجاد تراس سبز

سخنگوي شوراي شهر تهران ديگر دستور جلسه ديروز را بررسي طرح الزام شهرداري به ايجاد تراس سبز در طبقه همكف بر پهنه M و S عنوان كرد. به گفته وي برخي از ساختمان‌ها به شكلي طراحي مي‌شوند كه طبقه همكف زيربناي بيشتري دارد و پشت‌بام اين طبقه به‌عنوان حياط طبقات ديگر استفاده مي‌شود؛

بر همين اساس مقرر شد اين پشت‌بام‌ها تراس سبز شده و مالكان در آن درخت بكارند. تقي‌پور همچنين در مورد سرانجام طرح صيانت از باغ‌هاگفت: شناسنامه‌دار كردن باغ‌هاي بيش از 2000متر و ارائه مشوق به مالكان براي نگهداري از باغ‌ها در لايحه‌اي پيش‌بيني شده و آن‌را به كميسيون‌هاي مختلف فرستاديم تا اصلاحات را اعلام كنند. وي اعلام كرد كه در جلسه به پيشنهاد كميسيون‌هاي فرهنگي و اجتماعي، شهرداري و معماري، ۲نفر از اعضا (تندگويان و رضازاده) و 3نفر متخصص به‌منظور عضويت در كميته مصوبه چگونگي طراحي و مديريت بهره‌برداري از فضاهاي فرهنگي، اجتماعي و ورزشي تهران انتخاب شدند.

  • عملكرد كميسيون معماري در يك نگاه

سخنگوي شوراي شهر تهران در ادامه نشست خبري خود توضيحاتي راجع به عملكرد كميسيون معماري و شهرسازي كه در صحن ارائه شده بود، بيان كرد. تقي‌پور در مورد عملكرد كميسيون درباره طرح‌ها و لوايح گفت: عضويت شهر تهران در مجمع جهاني شهرهاي اسلامي، الزام‌ شهرداري تهران به شناسايي و تعيين حريم بناها و بافت‌هاي تاريخي و ميراث فرهنگي و ميزان بارگذاري مجاز در حريم آثار مذكور، الزام شهرداري تهران به بارگذاري و تعيين كاربري، تراكم و ساير اقدامات لازم‌ درخصوص املاك شهرداري تهران براساس طرح تفصيلي قبل از واگذاري و فروش به غير و تهاتر، الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه ساماندهي بهره‌برداري فعال از اماكن ميراثي، تاريخي و انقلابي مشاهير و خانه‌هاي مربوط به شهدا تحت تملك شهرداري تهران، صيانت و حفاظت از باغ‌هاي اراضي مزروعي، ممنوعيت استفاده از شومينه گازسوز و زغال‌سوز در منازل ازجمله طرح‌هاي مورد بررسي كميسيون معماري و شهرسازي طي 4سال اخير بوده است.

ممنوعيت استفاده از شومينه گاز‌سوز و زغال‌سوز، حفظ و گسترش درختان خيابان وليعصر، مجوز به شهرداري تهران براي مساعدت به شوراياري‌ها، الزام‌ شهرداري تهران به ايجاد باغ گل ويژه نابينايان، ساماندهي وضعيت سيما و منظر شهري، طرح جامع روشنايي و نورپردازي فضاهاي شهر تهران، طرح احداث بوستان شهر دانش و طبيعت و طرح احداث بوستان ايرانيان از ديگر طرح‌ها و لوايح بيرون آمده از اين كميسيون بوده كه تقي‌پور به آنها اشاره كرد.

وي همچنين در مورد تعطيلي 3جلسه شوراي شهر تهران در آستانه انتخابات گفت: تعطيلي هفته آخر بنا به‌گفته رئيس شورا در همه دوره‌ها مرسوم بوده است و چون هفته آخر، هفته تبليغات است اين شائبه تبليغاتي ايجاد مي‌شد كه اعضاي فعلي از تريبون شورا براي كارهاي تبليغاتي استفاده كردند و در جلسه عادي نيز مورد رأي‌گيري اعضا قرار گرفت و با كسب اكثريت، تصويب شد. بدين‌ترتيب 3جلسه آتي شوراي شهر تهران در روزهاي ۱۹، ۲۴ و ۲۶ ارديبهشت تعطيل است.

  • مسائل سياسي نبايد وارد شورا شود

رئيس شوراي شهر تهران جلسه روز گذشته را با يك‌توصيه جدي به اعضا آغاز كرد. مهدي چمران با تأكيد بر ضرورت دوري از سياسي‌كاري در شورا گفت: اعضاي شوراي شهر تهران بايد با دوري جستن از مسائل سياسي، در موضوعات تخصصي كنار هم قرار گيرند؛ شورا در دوره‌هاي قبل هم با دوري جستن از مسائل سياسي موفق عمل كرد و در اين ايام نيز اين رويه را ادامه خواهد داد. وي بار ديگر اعلام كرد كه شهردار تهران مرخصي خود را به شورا اعلام داشته و در اين موضوع جاي ابهامي وجود ندارد.

رئيس شورا همچنين اشاره‌اي به حادثه تلخ جان‌باختن تعدادي از كارگران معدن در استان گلستان داشت و اظهار اميدواري كرد كه با اتخاذ تدابيري از سوي مسئولان امر، ديگر چنين حوادثي رخ ندهد. چمران از آمادگي شوراي شهر تهران و شهرداري براي كمك به حادثه‌ديدگان معدن آزادشهر نيز خبر داد.

جدول

کد خبر 369257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha