یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: تکنولوژی روزبه‌روز در حال پیشرفت و گسترش است. امروزه در سرتاسر جهان، افراد زیادی با فرهنگ‌ها و سطوح اجتماعی مختلف، به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند و روزانه بسیاری از نیازهای خود را با بهره‌گیری از این ابزار جدید برطرف می‌کنند.

مدیریت در عصر دیجیتال

  در چنين شرايطي بهره‌گيري از اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي براي شركت‌ها و توسعه كسب و كار، يك ضرورت اجتناب‌ناپذير محسوب مي‌شود و كم‌كم مديران به اين نتيجه مي‌رسند كه بايد در شيوه‌هاي مديريتي خود تجديدنظر و از حالت سنتي به سمت مدرن حركت كنند. مديريت در عصر ديجيتال، نياز به دانش و مهارت‌هاي خاصي دارد كه بايد اين دانش و مهارت‌ها را آموخت. در حاشيه همايش ملي مديريت در عصر ديجيتال، با برخي از افرادي كه كسب دانش و اطلاعات به روز در اين زمينه از دغدغه‌هاي آنها بوده است، همراه شديم.

  • تهديدها و فرصت‌ها را بشناسيد

حامد حيدري/ استاد سيستم‌هاي اطلاعاتي دانشگاه علامه طباطبايي

مديريت، در بسياري از دانشگاه‌هاي كشور به‌صورت سنتي تدريس مي‌شود و به همين دليل دانشجويان براي كسب مهارت‌ و ورود به بازار كار، بايد حتما از همايش‌ها، كلاس‌ها، سمينارها و... كه به‌صورت فوق برنامه در بيرون از دانشگاه برگزار مي‌شوند، بهره بگيرند تا بتوانند يادگيري‌هاي دانشگاهي خود را از حالت تئوري به حالت عملي در بياورند. امروزه مرز فناوري و مديريت از بين رفته است و داشتن مهارت براي مديريت در عصر ديجيتال، مسئله بسيار مهمي محسوب مي‌شود. از آنجا كه بسياري از سازمان‌ها و شركت‌ها وارد فضاي ديجيتال شده‌اند و با يكديگر به رقابت مي‌پردازند، افرادي كه مي‌خواهند وارد فضاي ديجيتال شوند و به رقابت با ساير سازمان‌ها و شركت‌ها بپردازند، بايد حتما الزامات ورود به اين عرصه را بشناسند.

  • در جست‌وجوي ايده‌هاي جديد

محمدجواد حاجيان‌زاده / مدير شركت توليد نرم‌افزار و تجارت الكترونيك

انگيزه‌ من براي شركت در بسياري از همايش‌ها و سخنراني‌ها، كسب ايده‌هاي جديد براي اجراست. علاوه بر اين، همايش‌هايي كه سخنرانان آنها، افراد مطرح بين‌المللي هستند، مي‌توانند براي مديران بسيار مفيد و مؤثر باشند و افراد را با ديدگاه‌هاي مديريت روز دنيا آشنا كنند. من مدير شركتي هستم كه در زمينه توليد نرم‌افزار و الكترونيك فعاليت دارد و از آنجا كه شركت ما، يك شركت خصوصي محسوب مي‌شود، براي اينكه بتوانيم در بازار موفق باشيم بايد حتما ايده‌هاي جديد را دنبال كنيم. رقابت از نظر من به اندازه نياز بازار نيست، با وجود اينكه شركت‌هاي زيادي مشغول فعاليت هستند ولي كيفيت خدمات بسياري از اين شركت‌ها محدود است. كيفيت بالاي محصولات يك شركت و خلاقانه بودن خدمات، مي‌تواند باعث تمايز آن نسبت به شركت‌هاي ديگر شود. شايد خيلي از افراد تصور كنند كه مديريت در عصر ديجيتال يا فروش كالا در فضاي مجازي با بحث عدم‌اعتماد خريداران مواجه است، درحالي‌كه اين باور چندان درست نيست و مسئولان سازوكارهاي لازم را براي اين امر درنظر گرفته‌اند. براي مثال، به شركت‌هاي معتبر، نماد اعتماد الكترونيكي اعطا مي‌كنند تا پرداخت الكترونيكي با اطمينان انجام شود.

  • مديريت سنتي، پاسخگو نيست

فرشاد حاتمي / مدير شركت آموزشي هوش مصنوعي و دوره‌هاي مجازي

6مركز آموزشي در استان كرمانشاه تاسيس كرده‌ام كه در زمينه هوش مصنوعي و آموزش دوره‌هاي مجازي فعاليت مي‌كنند. با توجه به زمينه كاري شركت ما، نبايد آن را با مديريت سنتي اداره مي‌كردم، به همين دليل مديريت با شيوه جديد را براي اين منظور درنظر گرفتم. درواقع سيستم سنتي براي اداره يك كار جديد، نمي‌تواند پاسخگو باشد. در همايش‌هاي مختلف با اين هدف شركت مي‌كنم كه بتوانم با توجه به نكاتي كه در اين همايش‌ها گفته مي‌شود، برنامه‌ريزي و جهت‌دهي براي اداره شركت‌ها انجام بدهم. مديران در سيستم‌هاي جديد كاري، نبايد همه كارها را خودشان انجام بدهند و مدير بيشتر نقش هدايت يك گروه كاري را بر عهده دارد و بايد از راهكارهاي انگيزشي براي كارمندان بهره بگيرد.

  • بايد با دانش روز پيش برويم

فروغ شريفي/ دانشجوي مهندسي صنايع

من در شركتي كار مي‌كنم كه در زمينه فروش محصولات بانكي فعاليت دارد. شركت ما جزو يكي از شركت‌هايي محسوب مي‌شود كه به صنعت الكترونيك و ديجيتال اهميت زيادي مي‌دهد و مديران آن بر اين باورند هر فردي كه در اين شركت مشغول به‌كار است، بايد دانش كافي و به‌روز را در زمينه كاري خود داشته باشد و توانمند شود. اين مسئله كه كارمندان بايد دانش به‌روز داشته باشند، مربوط به الان نمي‌شود و حدود 20سال است كه اين شركت چنين استراتژي‌اي دارد. من در بخش فروش اين شركت كار مي‌كنم و به همين دليل براي ارتقاي دانش و مهارت‌هاي خود در كلاس‌ها، كارگاه‌ها، سمينارها و همايش‌هايي كه مرتبط با كارمان است شركت مي‌كنم. علاوه بر اينكه شركت چنين انتظاري را براي كارمندان خود در به‌روز رساني اطلاعات دارد، خود من نيز علاقه زيادي به كسب اطلاعات و به‌روز شدن در زمينه كاري‌ام دارم. همچنين چون قصد دارم در مقطع كارشناسي‌ارشد در رشته ‌ام.بي.اي (‌MBA) تحصيل كنم، احساس مي‌كنم كه بايد چيزهاي زيادي در زمينه مديريت و كسب و كار، به‌ويژه مديريت در عصر جديد ياد بگيرم.

  • اطلاعات در عصرجديد مرز نمي‌شناسد

در عصر ديجيتال بايد تغييرات را پذيرفت. اينكه اطلاعات به وسيله اينترنت تا به اين حد آسان در دسترس است براي برخي از افراد هيجان‌انگيز محسوب مي‌شود و براي برخي ديگر يك مسئله وحشت‌آور است. از طرفي، مسئولين نيز نمي‌دانند با جريان آزاد اطلاعات چگونه كنار بيايند. پيشنهاد مي‌كنم در چنين شرايطي، به جاي مقاومت در برابر اين رودخانه جاري، در آن شنا كنيم تا به افق‌هاي تازه‌اي برسيم. من بيشتر نگران آن دسته از افرادي هستم كه در اين جريان اطلاعات در حال غرق شدن هستند. اوضاع در حال تغيير است و در كنار اين تغيير، مسلما شيوه كار كردن ما نيز عوض خواهد شد. اطلاعات در عصر جديد، هيچ مرزي نمي‌شناسد و هر كسي مي‌تواند با هر فردي كه مايل است در ارتباط باشد كه اين مسئله يك پتانسيل براي ايجاد تجارت‌هايي كه حتي به فكرمان تا به حال نرسيده‌، به‌حساب ‌آيد.
پروفسور چارلز هَندي؛ متفكر تأثيرگذار مديريت

کد خبر 369163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha