مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی گل و گیاه دیروز در بوستان گفتگو افتتاح شد.

نمایشگاه گل

 همزمان نيز كارواني از گل‌هاي رنگارنگ با طرح‌هاي مختلف در سطح شهر به حركت درآمد. اين جشنواره تا 22ارديبهشت‌ماه هر روز آماده بازديد شهروندان از سراسر كشور خواهد بود.

در مراسم افتتاح اين جشنواره رئيس و چند نفر از اعضاي شوراي شهر تهران، معاونان شهردار تهران، سفراي برخي كشورها و توليد‌كنندگان و صادر‌كنندگان داخلي و خارجي گل وگياه شركت داشتند. مهدي چمران به‌عنوان سخنران اصلي مراسم با اشاره به اينكه گل و گياه به شهرها طراوت و تازگي مي‌بخشد، گفت: در كنار توليد، گل و گياه به‌عنوان يك صنعت در اشتغال‌زايي و افزايش صادرات نيز مي‌تواند مؤثر باشد. ضمن اينكه امكانات و شرايط مناسب كشور زمينه خوبي براي توليد و صادرات گل به كشورهاي همسايه و حاشيه خليج‌فارس فراهم كرده كه با توجه به شعار امسال كه توليد و اشتغال است، از مسئولان دولتي انتظار داريم در اين زمينه تلاش كنند چون صادرات فقط نفت خام نيست و بايستي از ساير ظرفيت‌ها نيز استفاده كرد. وي افزود: با وجود اينكه باغ‌ها فروخته شده يا درختانش را خشك و تبديل به آهن و آجر و ساختمان كردند اما ظرف يك دهه گذشته شاهد افزايش سرانه فضاي سبز از 9تا 16/7مترمربع بوديم كه البته هنگام محاسبه سرانه فضاي سبز حاشيه بزرگراه‌ها و رمپ و لوپ‌ها را درنظر نگرفتند وگرنه آمار بيش از اين است.

وي نگراني خود را بابت خشك‌شدن باغ‌هاي باقيمانده شهر تهران درصورت عدم‌آبياري صاحبان آنها اعلام كرد و گفت: ما در شوراي شهر بر خريداري باغ‌ها توسط شهرداري تأكيد كرده‌ايم و اين اتفاق در منطقه يك افتاد. در كنار آن روددره‌ها به فضاي سبز تبديل شد و كمربند سبز اطراف تهران در حال تكميل است و بوستان‌هاي بزرگي همچون ياس و ولايت احداث شد چون با توجه به وضعيت آب و هوايي خشك شهر تهران و آلودگي هوا، توسعه فضاي سبز مي‌تواند يكي از مهم‌ترين راهكارهاي تلطيف هوا باشد.

رئيس شوراي شهر تهران از تداوم تلاش مديريت شهري بر افزايش سرانه فضاي سبز سخن گفت و افزود: البته در برخي مناطق مانند 11، 10و 17سرانه فضاي سبز كم است كه دليل آن فرسودگي و فشردگي بافت‌هاست كه براي آن نيز بايد فكري شود. وي از بخش خصوصي فعال در عرصه توليد گل خواست كه اميدشان به دولت‌ها نباشد و خودشان براي افزايش توليد و صادرات گل اقدام كنند.

  • سرانه ناچيز مصرف گل در كشور

علي محمد مختاري، مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران نيز در آيين افتتاح پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه تهران ازناچيز بودن سرانه مصرف گل در كشور در مقايسه با ساير كشورهاي دنيا گلايه كرد و گفت: شهرداري تهران بدون اينكه مسئوليت مستقيمي دراين باره داشته باشد، در سال‌هاي گذشته تلاش كرده است با برپايي رايگان نمايشگاه‌هاي گل و گياه كمبود سرانه گل را تعديل و حس طبيعت‌گرايي را در شهروندان تقويت كند.

به گفته مختاري، كشورما سالانه بين 60تا 70ميليون دلار و تركيه بيش از يك ميليارد دلار در سال صادرات گل و گياه دارد. اين امر نشان مي‌دهد كه ما با توجه به تنوع گونه‌هاي گياهي و برخورداري از چهار فصل بايد ضعف‌هاي خود را درحوزه صنعت حمل ونقل و بسته بندي جبران كرده و حضور خود در بازارهاي جهاني را تقويت كنيم. وي در بخشي از سخنان خود به موضوع توزيع عادلانه فضاي سبز به‌عنوان يكي از رويكردهاي جدي شهردار تهران اشاره كرد و گفت: امروز 2212بوستان محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در شهر داريم. اين درحالي است كه قبل از انقلاب سرانه فضاي سبز تهران تنها يك متر بود. تا سال 84اين ميزان به 9متر رسيد و از زمان مديريت آقاي قاليباف ظرف يك دهه اخير به 16/7متر افزايش يافته است. البته تا پايان برنامه پنجساله دوم شهرداري اين ميزان به 17متر خواهد رسيد كه مطابق با استاندارد ارائه‌شده از سوي سازمان ملل است.

  • تأثير گل در كاهش خشونت‌هاي شهري

معصومه آباد، عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز از ديگر سخنرانان مراسم افتتاحيه نمايشگاه گل بود. وي از اقدامات خوب و ارزنده‌اي كه در اين سال‌ها منجربه افزايش سرانه فضاي سبز از 9به بيش از 16متر شده سخن گفت و افزود: دريك شرايط اقليمي خشك و با وجود ريزگردها و آلودگي هوا اقدام مديريت شهري نشان‌دهنده مديريتي قابل و در عين حال هنرمند دارد. وي تعداد بازديد‌كنندگان نمايشگاه گل و گياه را بيش از 2ميليون نفر اعلام كرد و گفت: امروز همسان با نمايشگاه كتاب در شهرآفتاب اينجا نيز يك نمايشگاه فرهنگي داريم كه در آن علاقه‌مندان به طبيعت و گل وگياه حاضر مي‌شوند.

معصومه آباد از تأثير مثبت گل وگياه بر روح و روان شهروندان سخن گفت و افزود: گل‌ها در فضاي آرام رشد بهتري دارند و درمحيط پرسروصدا و متشنج بيمار مي‌شوند كه اين نشان‌دهنده ارتباط متقابل بين انسان و محيط طبيعي است. وي از تأثير رونق صنعت گل و گياه براشتغال‌زايي سخن گفت و ادامه داد: داستان غم‌انگيز اينجاست كه عدم‌هماهنگي بين دستگاه‌هاي دولتي و شهرداري باعث شده تا از اين ظرفيت مناسب اشتغال‌زايي به درستي بهره‌برداري نشود و معلوم نيست كه اين معضل تكراري در بحث صادرات كه مربوط به بسته‌بندي و حمل ونقل است بالاخره كي حل خواهد شد؟

آباد گفت: بسياري از همكاران شوراي شهر مي‌گويند مگر مي‌شود سرانه فضاي سبز از 9به 16مترمربع رسيده باشد. من مي‌گويم سرتان را از پنجره بيرون كنيد و باغات و بوستان‌هاي اطراف را ببينيد و به اين همه اقدامات زيست‌محيطي مؤثر شهادت دهيد مثلا در بحث توليد برق از زباله برويد آراد‌كوه و واقعيت را ببينيد كه چگونه از زباله برق توليد مي‌شود. البته الان متوجه شده‌اند كه اين نيروگاه فعال است. اين عضو شوراي شهر با بيان اينكه در سالي كه بوستان ياس فاطمي با 1400هكتار به بهره‌برداري رسيد رهبري عنوان مدير جهادي را به شهردار تهران دادند، گفت: از همين جا بايد به‌عنوان عضو شوراي شهر در راستاي گسترش فضاي سبز و گونه‌هاي گياهي در شهر تهران از شهردار تشكر كنم.

  • رشد بي‌نظير تهران در توسعه فضاي سبز شهري

سفير كره‌جنوبي نيز با حضور در افتتاحيه پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه شهر تهران گفت: من بهترين شاهد براي گسترش فضاي سبز تهران طي سال‌هاي اخير هستم. كيم سئونگ‌هو در پاسخ به اين سؤال كه آيا در كشور كره‌جنوبي نمايشگاه گل وگياه همانند شهر تهران برگزار مي‌شود يا خير، گفت: در كشور ما نمايشگاهي به اين شكل منظم و دوره‌اي وجود ندارد، اما نمايشگاه‌هاي دوره‌اي برگزار مي‌شود. سفير كره‌جنوبي در ايران با بيان اينكه من به‌عنوان يك ديپلمات در كشورهاي زيادي حضور داشتم و تجربه‌هاي زيادي به‌عنوان سفير دارم، گفت: تهران را از نظر فضاي سبز در سطح عالي و بالايي مي‌بينم كه رشد فضاي سبز در آن كمتر مشابهي دارد. وي افزود: من نخستين بار در سال 1999به ايران و شهر تهران آمده‌ام و شاهد بسيار خوبي هستم كه از آن زمان تا امروز شهر تهران در توسعه فضاي سبز گسترش قابل ملاحظه‌اي داشته است و شهرداري تهران در اين زمينه تلاش بسياري كرده است. كيم سئونگ هو با بيان اينكه به عقيده من مردم تهران طي سال‌هاي اخير از يك فضاي سبز معمولي به يك فضاي سبز انبوه رسيده‌اند، اضافه كرد: بايد در زمينه گسترش فضاي سبز، كشورهاي ديگر از شهر تهران الگوبرداري كنند.

کد خبر 369153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha