کامران محمدی: نخستین جشنواره تصویرگری شاهکارهای ادبی ایران با موضوع سال مولانا از روز چهارشنبه 30 آبان در فرهنگسرای نیاوران آغاز می‌شود.

در این جشنواره که به همت انجمن تصویرگران کتاب کودک برگزار می‌شود، قرار است جنبه‌های تصویری مثنوی معنوی و دیوان شمس مولانا به‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرند و به این منظور مسابقه‌ تصویرگری داستان‌های این 2 کتاب برگزار می‌شود که ظاهرا برای برگزار کنندگان، مثنوی معنوی اهمیت بیش‌تری خواهد داشت.

در هر 2 جایزه، نفرات اول یک میلیون تومان همراه با پلاک طلا و نفرات دوم نیز 500هزار تومان و پلاک نقره خواهند گرفت. اما علاوه بر این، در مسابقه مثنوی معنوی، یک میلیون و 500هزار ریال، همراه با یک نشان ویژه طلا نیز با نام جایزه بزرگ به یک تصویرگر خوش‌شانس تعلق خواهد گرفت.

ظاهرا این جوایز آن‌قدر جذاب هستند که 278‌تصویرگر را برای فرستادن 944 اثر ترغیب کنند.

ا‌10‌آبان که مهلت شرکت در جشنواره پس از یک‌بار تمدید، به پایان رسید، 186 هنرمند آثارشان را با موضوع حکایت‌های مثنوی معنوی فرستاده‌اند و 82‌نفر نیز در بخش غزلیات شمس شرکت کرده‌اند.

البته 10‌نفر هم هستند که در هر 2 قسمت شرکت کرده‌اند. اما اصلا قرار نیست در نمایشگاه جشنواره شاهد هر 944 تابلو رسیده باشیم.

 از این بین، تنها 254 اثر از 81‌هنرمند جواز حضور در نمایشگاه را دریافت کرده‌اند و باقی، تأییدیه لازم را نگرفته‌اند. این جواز را 4 تصویرگر و یک کارشناس ارشد ادبیات با نام‌های فریده شهبازی، بهزاد غریب‌پور، عطیه مرکزی، فرشید شفیعی و مسعود ناصری، به‌عنوان هیات انتخاب صادر کرده‌اند.

پس از این مرحله، 5 داور با نام‌های توران میرهادی، بهزاد غریب‌پور، کریم نصر، عطیه مرکزی و نوید بازرگان، کار داوری آثار را آغاز می‌کنند تا روز تقسیم جوایز، برگزیدگان را معرفی کنند.

اما نمایشگاه حاصل از آثار رسیده به مسابقه تمام کار جشنواره نیست.

قرار است در این فاصله یعنی از دوم تا چهارم آذر کارگاه تصویرسازی نیز برگزار شود. این کارگاه هم ویژه مولانا خواهد بود و به مدیریت فیروزه گل‌محمدی برپا می‌شود.

علاوه بر این، نمایشگاهی از آثار نورالدین زرین‌کلک، مرتضی ممیز، محمدعلی بنی‌اسدی، مهنوش مشیری، رضا لواسانی و... همزمان با نمایشگاه اصلی در فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد بود.

اما یکی از اقدامات جالب توجه و احتمالا مفید، خرید تعدادی از آثار شرکت‌کننده است. دبیر جشنواره در این باره می‌گوید: « این روزها جشنواره‌های مختلف همزمان با اعلام فراخوان، بخشی از آثار را نیز پیش‌خرید می‌کنند و به هنرمندان شناخته شده سفارش می‌دهند.

در حالی که جشنواره ما قصد دارد خرید آثار را هم به نوعی به مسابقه تبدیل کند تا به این ترتیب علاوه بر ارتقای افزایش فضای رقابتی و افزودن امتیازی به جشنواره، در کنار فهرست جوایز، امکان مساوی خرید آثار را برای همه شرکت‌کنندگان اعم از آماتور و حرفه‌ای فراهم آورد.»

کیانوش غریب‌پور، البته با این وصف احتمال هم می‌دهد که تعداد آثار زیاد نباشد: «ممکن است تعداد آثار خریداری شده بنا به دقت و کارشناسی دقیق، چندان زیاد هم نباشد و بعید است جشنواره بیش از 30 اثر را خریداری کند.»

آثار خریداری شده بعدها در گالری‌های دیگر به نمایش در‌می‌آیند و پس از افتتاح موزه تصویرگری، به آن موزه منتقل خواهند شد. جالب‌تر این که از همین حالا قیمت هم برای‌شان مشخص شده است: حداکثر 300هزار تومان.  نخستین جشنواره تصویرگری شاهکارهای ادبی ایران 9 آذر با اتمام نمایشگاه به پایان می‌رسد، اما مراسم اهدای جوایز مسابقه مولانا، عصر روز 6 آذر در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

در برگزاری این جشنواره، شورای کتاب کودک، خانه زنان هنرمند ایران نیز مشارکت دارند و مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، سازمان فرهنگی_هنری شهرداری تهران، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی، فرهنگسرای نیاوران، مؤسسه فرابر‌رایانه، گروه آموزشی گاج و دوهفته‌نامه تندیس حامیان مالی‌آن هستند.

کد خبر 36909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز