همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس جهانی انرژی‌های نو با بیان این که تا سال ۲۰۲۵ باید سهم انرژی‌های تجدیدپذیر دو برابر شود گفت: اگر این روند را تا ۲۰۵۰ دنبال کنیم، ۲۹ تریلیون دلار سود این سرمایه‌گذاری خواهد بود.

سود ۲۹ تریلیون دلاری سرمایه‌گذاری در مقابله با تغییر اقلیم

به گزارش مهر، عدنان امین مدیرکل آژانس جهانی انرژی‌های نو در کنفرانس بلندپایه تغییر اقلیم ایران و اتحادیه اروپا اعلام کرد: هفته گذشته مهم‌ترین مرکز پایش انتشار کربن به ما گفت رقم انتشار کربن به ۴۵۰ رسیده است و هرکس متوجه این خطر نباشد آگاه نیست که محیط‌زیست به سمتی می‌رود که کنترل آن مشکل است.

وی افزود: در کشور من، ما طولانی‌ترین دوران خشکسالی را داریم و کودکانی به دلیل قحطی و خشکسالی می‌میرند. ما در مسئله محیط‌زیست و تغییر اقلیم، نیاز به رهبری داریم؛ در میان خودمان کسانی را داریم که این مسئولیت را بر عهده دارند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد: ما همیشه در خط اول گسترش دانش و معرفت در میان مردم بوده‌ایم و این چیزی است که امروز بیش از همیشه به آن نیاز داریم و ۴۵۰ ppm غلظت کربنی که منتشر می‌شود، مسئله اساسی ما است.

امین تصریح کرد: هر گونه انطباقی که انجام می‌دهیم، کافی نیست تا بخواهیم مشکلات را حل کنیم. اوایل امسال آلمان در G۲۰ از ما خواست تا در آژانس جهانی انرژی‌های نو، رویکرد مشترکی برای کربن‌زدایی فراهم کنیم؛ به نحوی که گرمایش زمین به کم‌تر از دو درجه محدود شود. افرادی از حوزه گاز و نفت و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر، نظرات مختلفی ارائه می‌کنند و یک نظر این است که دو سوم گازی که منتشر می‌شود، از مصرف انرژی است و اگر می‌خواهیم کربن‌زدایی کنیم، باید روی بهینه‌سازی مصرف انرژی تمرکز کنیم.

وی اظهار داشت: اگر تا سال ۲۰۲۵ سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را دو برابر و بهره‌وری مصرف انرژی را هم دو برابر کنیم، می‌توانیم انتشار کربن را به سطحی برسانیم که گرمایش زمین به کم‌تر از دو درجه محدود شود؛ باید تا سال ۲۰۵۰ به میزان صفر در آلاینده‌ها برسیم و ما این توانایی را داریم.

مدیرکل آژانس جهانی انرژی‌های نو گفت: همکاری ایران و اتحادیه اروپا، همکاری یک کشور دارای منابع نفتی و دارای انرژی است و نشان می‌دهد که ظرفیت‌های فکری، اجتماعی و معنوی موجود در ایران، زمینه را فراهم کرده تا به این اهداف برسیم.

امین اضافه کرد: همواره روایت این بوده که مردم را بترسانیم و بگوییم پیامدهای تغییر اقلیم، بچه‌های شما را از کمبود آب و غذا خواهد کشت، برای کربن‌زدایی، الگوی مثبت هم داریم و اگر حرکتی که تا سال ۲۰۵۰ در دسترس است را آغاز کنیم، این حرکت می‌تواند ما را به مرحله بعد برساند.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ اقتصادی تمام مراحل این فرایند را تحلیل و هزینه سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کردیم و اگر تا سال ۲۰۵۰ در این راستا حرکت کنیم، ۲۹ تریلیون دلار سود این سرمایه‌گذاری خواهد بود و این جادو نیست.

مدیرکل آژانس جهانی انرژی‌های نو ادامه داد: کشورها با سرعت باورنکردنی به این راه می‌پیوندند و انرژی خورشیدی اکنون ۹ درصد کاهش قیمت پیدا کرده که این موضوع باعث اشتغال می‌شود و توزیع برق با شیوه‌هایی صورت می‌گیرد که در گذشته برای ما غیرممکن بوده است.

امین در پایان تأکید کرد: ما نیاز به رهبری سیاسی و افراد تحصیل‌کرده متعهد و درک چالش‌های پیش‌رو داریم.

کد خبر 368597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha