یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

شرکت‌های خودروساز با مبادله ۵۵۲ میلیارد تومان از معاملات، در صدر پرطرفدار‌ترین سهام بورس در سال ۹۶ ایستادند.

بورس

به گزارش همشهري، همچون سنت 2سال گذشته سهام شركت‌هاي خودروساز همزمان با آغاز بهار در صدر تقاضاي سهامداران قرار گرفت.پارسال هم وقتي خبر‌هايي در مورد انعقاد قرارداد‌هاي تجاري اين شركت‌ها منعقد شد سهام شركت‌هاي خودروساز در صدر تقاضاي سهامداران قرار گرفت اما بعدا معلوم شد كه خبر‌هاي منتشر شده فقط جنبه تبليغاتي براي ارزشمند‌تر كردن سهام اين شركت‌ها داشته است.

از زمان انتخاب حسن روحاني به‌عنوان رئيس‌جمهوري بازي با سهام شركت‌هاي خودروساز در بورس بيشتر شده و در طول 3سال گذشته سهام اين شركت‌ها بخش زيادي از معاملات را به‌ خود اختصاص داده‌اند.

در دولت قبل عمده تمركز سهامداران روي سهام شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي بود اما با توجه به اينكه سهامداران سهام شركت‌هاي خودروساز را منتسب به مديران دولت حسن روحاني مي‌دانند بدون درنظر گرفتن تحليل‌هاي بنيادي بخش زيادي از سبد سهام خود را به شركت‌هاي خودروساز اختصاص داده‌اند.

از نظر بنيادي حاشيه سود شركت‌هاي خودروساز كمتر از 5درصد است اما حاشيه سود صنعت پتروشيمي بيش از 70درصد برآورد مي‌شود اما با وجود اين بخش عمده معاملات از سال قبل تاكنون به سهام شركت‌هاي خودروساز در بورس اختصاص يافته است.
اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه دولت خود از طريق شركت‌هاي اقماري سهامدار شركت‌هاي خودروساز است و كنترل و مديريت شركت‌هاي خودروساز به‌طور كل در اختيار دولت است. به گمان تحليلگران اين موضوع، اصلي‌ترين عامل جذابيت براي سهامداران است.

  • مبادله 552 ميليارد تومان سهام

اطلاعات آماري از وضع عملكرد سهام شركت‌هاي مبادله شده در سال96 نشان مي‌دهد كه از ابتداي سال تاكنون از 3700ميليارد تومان سهام دادوستد شده 552ميليارد تومان به سهام شركت‌هاي خودروساز اختصاص يافته و اين صنعت به لحاظ بيشترين ميزان معاملات در صدر بازار سهام قرار گرفته است.

سهامداران در اين مدت نزديك به 4ميليارد سهم از شركت‌هاي خودروساز را خريده‌اند، اين مقدار تقريبا يك ششم از كل معاملات بورس است.در مقابل ارزش معاملات صنعت‌بانكداري به پايين‌ترين حد خود در طول سال‌هاي گذشته رسيده و در اين مدت فقط 72ميليارد تومان از سهام آنها دادوستد شده است.

بعد از شركت‌هاي خودروساز، شركت‌هاي حاضر در گروه محصولات شيميايي در رتبه دوم پرطرفدار‌ترين سهام بورس قرار گرفته‌اند. سهامداران از اول سال96 تاكنون 380ميليارد تومان از سهام شركت‌هاي اين گروه را دادوستد كرده‌اند. در اين مدت جمعا 2ميليارد سهم شركت‌هاي اين گروه خريداري شده است. پس از گروه محصولات شيميايي گروه استخراج نفت؛ فلزات اساسي و رايانه از اصلي‌ترين گروه‌هاي بازار بوده‌اند كه بخش عمده معاملات را به‌خود اختصاص داده‌اند.

در اين مدت 301ميليارد تومان از سهام شركت‌هاي حاضر در گروه استخراج نفت و 234ميليارد تومان در گروه فلزات اساسي و رايانه مبادله شده است.سهامداران همچنين در اين مدت 150ميليارد تومان از سهام مخابرات و 130ميليارد تومان از سهام بيمه‌ها را خريده‌اند.به اين ترتيب اين 7صنعت جمعا 53درصد از كل معاملات بورس را در سال96 به‌خود اختصاص داده‌اند.

  • بهبود وضع سودآوري

اطلاعات رسمي منتشر شده از سوي بورس تهران همچنين نشان مي‌دهد كه درآمد شركت‌هاي بورس در حال بهبود است به‌طوري كه از ابتداي سال تاكنون سود 11شركت رشد و پيش‌بيني سود 289شركت تغيير نكرده است اين در حالي است كه آذر‌ماه سال1393 تا بهمن‌ماه پارسال درآمد شركت‌هاي بورس مدام در حال كاهش بود به‌طوري كه جمع پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس كه در آذر‌ماه سال1393 به 89هزارو 500ميليارد تومان رسيده بود در بهمن‌ماه پارسال تا مرز 40هزار واحد تنزل كرد.

در طول اين مدت نزديك به 20هزار ميليارد تومان از سود شركت‌هاي بورس تحت‌تأثير ركود اقتصادي كاسته شده بود اما گزارش‌هاي جديد نشان مي‌دهد كه اين روند متوقف شده و در آخرين گزارش‌هاي ارائه شده فقط سود 9شركت به مقدار بسيار كم با كاهش مواجه شده است.

هم‌اكنون مجموع سود شركت‌هاي بورس 41هزارو 263ميليارد تومان است كه اين مقدار نسبت به 30روز پيش 63ميليارد تومان رشد نشان مي‌دهد.بيشترين مقدار رشد در اين مدت مربوط به شركت‌هاي حاضر در گروه صنايع شيميايي بوده كه جمع پيش‌بيني سود اين شركت‌ها 31ميليارد و 300ميليون تومان افزايش يافته است.

کد خبر 368506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha