اطلاعات آماری از ۱۵ سال سرمایه‌گذاری در بازار‌های ایران نشان می‌دهد، بازار سهام پربازده‌ترین بازار نسبت به همه بازار‌ها بوده است.

به گزارش همشهري، هرچند در دوره‌هاي كوتاه‌مدت برخي بازارها به لحاظ مقدار بازده از بورس پيشي مي‌گيرند اما اين روند در بلندمدت هميشه به نفع سهامداراني بوده است كه دارايي‌هايشان را در بورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند. پارسال ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بازارسكه طلا به 18.1درصد رسيد و اين بازار از نظر ميزان رشد در صدر همه بازار‌ها در سال 95قرار گرفت. پس از بازار سكه، بازار مسكن با 8.8درصد بازده در رتبه دوم قرار گرفت. بعد از اين دو بازار، بازار ارز يعني دلار آمريكا با 8.6درصد افزايش در رتبه سوم بازار‌ها در سال 95قرار گرفت. هر يورو نيز در سال قبل معادل 7درصد افزايش يافت.

اما در مقطعي از سال 95سهامداراني كه در بورس سرمايه‌گذاري كرده بودند زيان ديدند؛ البته اين زيان شامل سهامداران همه صنايع نبود زيرا سهامداران تعداد زيادي از شركت‌هاي كوچك سود كردند اما اغلب صنايع بزرگ تحت‌تأثير ركود اقتصادي با چالش كاهش سود مواجه شدند و سهامدارانشان را متضرر كردند اما چون كليت بازار تحت‌تأثير شركت‌هاي بزرگ است شاخص كل بورس تهران در مجموع در طول يك سال 4درصد زيان براي سرمايه‌گذاران ثبت كرد.

  • بورس، برنده دوره بلندمدت

با وجود اينكه در دوره‌هاي كوتاه‌مدت بازار‌هايي مانند مسكن يا طلا و ارز بيش از بورس تهران سود نصيب سرمايه‌گذارانشان مي‌كنند اما اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه در دوره‌هاي بلندمدت بورس هميشه برنده اصلي، بازار‌هاي سرمايه‌گذاري بوده است.
اين اطلاعات تأييد مي‌كند كه بورس تهران حتي در دوره‌هاي 5ساله و 10ساله هم عملكرد به‌مراتب بهتري نسبت به ساير بازار‌ها از قبيل طلا، ارز و مسكن داشته است. در عين حال حتي سرمايه‌گذاراني كه در بانك‌ها حساب‌هاي بلندمدت افتتاح كرده‌اند هم نتوانسته‌اند بازده متناسب با بورس دريافت كنند.

يافته‌هاي آماري نشان مي‌دهد در يك دوره 16ساله از سال 1380تاكنون، بورس تهران سالانه با 29.3درصد بازده، بيشترين بازه را در ميان همه بازار‌ها به‌دست آورده است، در همين دوره ميانگين نرخ تورم سالانه 16.7درصد بوده و هر دلار آمريكا سالانه 10درصد و سكه طلا 21درصد رشد كرده است. مقدار رشد در بازار مسكن رقمي در حدود 18.5درصد بوده است. به اين معنا كه بازار مسكن از سال 1380تاكنون سالانه به‌طور ميانگين 18.5درصد رشد كرده كه بالاتر از نرخ تورم 16.7درصدي است.

در همين مدت سرمايه‌گذاراني كه پس‌اندازهايشان را در بانك‌ها سرمايه‌گذاري كرده‌اند به‌طور ميانگين 15.4درصد بازده به‌دست آورده‌اند كه كمتر از ميزان تورم است.يافته‌هاي آماري نشان مي‌دهد تنها بازارهاي بورس، سكه طلا و مسكن توانسته‌اند از سرمايه‌گذاران در مقابل نوسان‌هاي نرخ تورم محافظت كنند اما ساير بازار‌ها نتوانسته‌اند دارايي سرمايه‌گذاران را حفظ كنند. از ميان اين 3 بازار نيز بازار سهام توانسته است در 16سال گذشته با 29.3درصد به خوبي از سهامداران در مقابل تورم محافظت كند و بيشترين سود را نصيب سرمايه‌گذاران كند. همين رويه در دوره‌‌هاي پنج‌ساله و ده‌ساله نيز تكرار شده است..

بازده ده‌ساله سرمايه‌گذاري در بورس به‌طور ميانگين سالانه 26.3درصد بوده است. در دوره ده‌ساله هر سكه بهار آزادي 23.4درصد و قيمت مسكن به‌طور ميانگين 14درصد رشد كرده است. در اين دوره نرخ تورم 18.7درصد بوده و قيمت هر دلار آمريكا هم سالانه 15.3درصد رشد كرده است. بازده سپرده‌گذاري بانكي نيز در دوره ده‌ساله جمعا 17درصد بوده است. همچنين اگر بازار‌ها را در يك دوره پنج‌ساله بررسي كنيم، بار ديگر بازده بورس بيش از ساير بازار‌هاست؛ در اين مدت بازده بازار سهام به‌طور ميانگين سالانه 24.6درصد بوده؛ درحالي‌كه در همين مدت نرخ تورم 19.9درصد و بازده سپرده‌هاي بانكي 19.4درصد بوده است.

در اين دوره فقط بازار سهام توانسته متناسب با تورم رشد كند و ساير بازار‌ها نتوانسته‌اند انتظار سرمايه‌گذاران را با توجه به افزايش قيمت‌ها برآورده كنند. هر دلار آمريكا در اين مدت سالانه 14.8درصد و هر سكه بهار آزادي 9.1درصد به‌طور ميانگين رشد كرده‌اند. مسكن هم در همين مدت سالانه 12.4درصد رشد كرده كه در مقابل تورم 19.9درصدي بسيار پايين‌تر است.

نمودار

کد خبر 368381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha