یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: از یک سو میراث فرهنگی استان تهران به دنبال حکمیت برای سامان دادن وضعیت موزه استاد صنعتی است و از سوی دیگر جمعیت هلال‌احمر به دنبال بازپس‌گیری این موزه از سازمان زیباسازی است.

میراث

به گزارش ایسنا، با آغاز فعالیتِ ساماندهی موزه استاد صنعتی از اردیبهشت ۹۳، آن هم پس از ۱۱ سال، سه ضلع میراث فرهنگی، شهرداری تهران و جمعیت هلال احمر دور یک میز نشستند تا برای مشارکت در احیا و مرمت موزه برنامه‌ریزی کنند، یک ماه بعد نیز داربست‌ها دور موزه را گرفتند و شفاهی قول داده شد تا خرداد سال ۹۵ موزه به سرانجام برسد.

این قول مانند دیگر وعده‌ها برای ساماندهی به درازا کشید و قول بعدی برای چند ماه بعد یعنی ۲۲ بهمن سال گذشته داده شد؛ اما آن هم فایده‌ای نداشت. از سوی دیگر حرف و حدیث‌های جدید و متفاوت از بنای تاریخی در ضلع شمال غربی میدان توپخانه تهران شنیده می‌شد؛ مانند تصمیم هلال احمر برای تبدیل این مکان تاریخی به دفتر کارش، یا بدقولی‌ها و تصمیم‌های متفاوت سازمان زیباسازی برای این موزه‌ی تاریخی و حتی اینکه خود را مالک یا مدیر این مجموعه دانستند، به اندازه‌ای که به گفته‌ مسئولان هلال احمر، نگهبانان سازمان زیباسازی اواخر سال گذشته ضوابط خاصی را برای وارد شدن به این بنای تاریخی وضع کردند.

این اتفاقات هر کدام یک منشا برای بدقولی‌ها و فراموشی‌های بعدی برای ساماندهی این موزه‌ی تاریخی و مهجورمانده شد، این در حالیست که به نظر می‌رسد ضلع سوم این بنای تاریخی یعنی میراث فرهنگی استان تهران به عنوان ناظرِ حمایتیِ بناهای تاریخی، هنوز نقشی که باید را در این زمینه انجام نداده است.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در این زمینه نخست به اقدامات سال گذشته‌ این اداره کل در قبال موزه‌ی هلال احمر اشاره کرد و به خبرنگار ایسنا توضیح داد: در قدم نخست در آن زمان، با هلال احمر و سازمان زیباسازی مکاتبه کردیم که به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد هیچ کاربری دیگری به جز موزه در این مکان ایجاد شود.

او حتی به صحبت‌هایش در اوایل امسال با رئیس جمعیت هلال احمر در این زمینه اشاره کرد و گفت: در آن مکالمه، دکتر ضیایی نیز تاکید کرد که به هیچ عنوان این کار انجام نمی‌شود.

خسروآبادی درباره‌ی اختلاف‌نظرهای به وجود آمده میان سازمان زیباسازی و جمعیت هلال احمر که به توقف کارهای ساماندهی این موزه منجر شده نیز اظهار کرد: بهتر است جلسه‌ای بین هلال احمر و سازمان زیباسازی و نماینده شورای شهر و همان افرادی که به نوعی تفاهم‌نامه را تنظیم کردند برگزار کنیم تا هرچه زودتر به نتیجه‌ی مورد نظر درباره‌ی این موزه برسیم.

وی با تاکید بر این‌که در جلسه‌ مشارکتی باید نقطه هماهنگ پیدا کنیم، ادامه داد: ما به عنوان سازمان میراث فرهنگی و نهادی که در حوزه موزه‌داری متخصص است، باید در این زمینه حکمیت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران قول داد: هر چه سریع‌تر جلسه‌ی مورد نظر را با حضور افراد مسئول برگزار می‌کند تا تفاهم‌نامه اولیه و تعامل برای مرمت ایجاد شود.

درخواست هلال‌احمر برای بازپس‌گیری موزه از سازمان زیباسازی

از سوی دیگر حسن ابوالقاسم گرجی، معاون توسعه و منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال احمر در فروردین امسال  در نامه‌ای خطاب به عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران خواسته است تا موزه به جمعیت هلال‌احمر واگذار شود.

در بخشی از این نامه نوشته شده است: «پیرو توافقنامه ۲۶  خرداد ۱۳۹۳ با موضوع «مرمت و بازسازی موزه استاد علی اکبر صنعتی» و پیرو نامه تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۵ مبنی بر درخواست تکمیل عملیات اجرایی پروژه، حداکثر تا ۲۲ بهمن سال گذشته و افتتاح و بهره‌برداری از پروژه در دهه فجر سال گذشته، این اتفاق تا کنون محقق نشده است؛ بنابراین خواهشمند است نسبت به معرفی نماینده تام‌الختیار خود حداکثر تا یک هفته کاری از تاریخ ابلاغ این نامه به منظور شرکت در صورت‌برداری و تشریفات در محل تحویل موزه با شرایط موجود به این معاونت اقدام کنند.»

به گزارش ایسنا، دوم اسفند سال گذشته و در یکی از نخستین اظهارنظرهای مسئولان جمعیت هلال احمر، وحید رحمتی - مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر - به ایسنا گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم که شهرداری به دنبال مدیریت موزه است، به همین دلیل می‌گویند نگران‌اند که هلال احمر نتواند این موزه را به خوبی مدیریت کند، اما چنین پیشنهادی را هیچ‌گاه به عنوان مدیریت مرکز اسناد و مدیرکل روابط عمومی قبول نمی‌کنم. در حال حاضر ۱۵ نفر نیروی تشکیلاتی در تشکیلات روابط عمومی به اسم مدیریت موزه و مرکز اسناد ملی جمعیت در تشکیلات خود داریم، همچنین مترجم و راهنمای کارشناس ارشد موزه‌داری در جمعیت هلال احمر نیز از امتیازات مثبت ماست. از سوی دیگر حضور آقای فرهاد علی اکبری گاوزن که برای همه جامعه هنری شناخته شده است، نیز از امتیازات مثبت موزه و ماست.

او همچنین با اشاره به حضور چندین‌باره نمایندگان جمعیت هلال احمر و رئیس موزه استاد صنعتی در سازمان زیباسازی با هدف ملاقات با رئیس این سازمان و صحبت درباره‌ی آینده این موزه و صحبت‌های مطرح شده، بیان کرد: متاسفانه تا کنون هیچ کدام از نمایندگان موفق به این کار نشده‌اند. اما جالب است اعلام کرده‌اند باید نخست تفاهم‌نامه‌ای که از سوی زیباسازی به هلال احمر فرستاده‌اند را امضا کنیم!

کد خبر 368482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha