یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

محمدجواد پاینده: جمعه شب همه‌چیز برای جشن بزرگ طرفداران پرسپولیس در پایان یک روز تعطیل آماده بود، ‌هرچند انتظارشان به درازا کشید و 3 امتیاز ارزشمند را در دقیقه 95 به آغوش کشیدند.

پرسپولیس در این هفته‌ها صلابت قهرمان و صدرنشین مقتدر را نشان نمی‌دهد اما همچنان پیروز و شکست‌ناپذیر است. این عادت بیش از هر عامل دیگری، قطبی را با خیالی آسوده در جایگاه نخست جدول حفظ و همچنان او را به کسب عنوان قهرمانی نزدیک می‌کند.

دیدار با سایپا از سوی منتقدانی که قطبی و پرسپولیس محتاط او را همچنان دور از شایستگی کسب عنوان قهرمانی می‌دانند، یک محک جدی به حساب می‌آمد و البته آغاز سرازیری پایان نیم‌فصل که قرار است روزهای سخت پرسپولیس را رقم بزند.

 اما عبور از اولین آزمون جدی پایان نیم‌فصل با موفقیت قطبی و پرسپولیس، پاسخ قاطعی به همه این پیش‌بینی‌ها بود، هرچند تیم صدرنشین کماکان در کسب پیروزی‌های درخشانش، خوش‌اقبال به نظر می‌رسد.

سرمربی پرسپولیس این موضوع را در قالب منطق فوتبال به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کند: خوب است یک تیم خوش‌شانس باشد و از شانس‌های خود به خوبی استفاده کند. البته قبول دارم که ما هنوز آن فوتبال زیبا و ایده‌آل را ارائه نمی‌دهیم اما این کاملا طبیعی است. هر تیمی دچار چنین شرایطی می‌شود و در مقاطعی از فصل افت می‌کند.

 البته افت پرسپولیس به درازا کشیده است. آنها درست از بازی با استقلال در هفته نهم تا دیدار اخیر با سایپا، روند مشابهی را طی کرده‌اند و بازی های زیبایی را ارائه نمی‌دهند. در عین حال فرود طولانی‌مدت پرسپولیس، نخستین شکست این تیم در فصل‌جاری را رقم نزده و حتی با کسب امتیازات زیادی همراه بوده است.

خوش‌شانسی بزرگ قطبی همین است که تیم او در دوره افت هم به خوبی راه شکست حریفان و کسب حداکثر امتیازات ممکن را می‌داند. پرسپولیس از آغاز فصل، هنوز شکست نخورده و با احتساب 10 بازی پایانی فصل گذشته، مجموعاً 42 هفته در لیگ طعم شکست را نچشیده است. آنها با این رکورد عجیب، بیگانه با شکست به نظر می‌رسند.

همچنین بر اساس استانداردهای معمول (پیروزی در همه بازی‌های خانگی و تساوی در بازی‌های بیرون از خانه) کسب متوسط 2 امتیاز در هر بازی ایده‌آل است، در حالی که پرسپولیس با مجموع 32 امتیاز در 14 مسابقه، از سقف امتیازات ایده‌آل هم عبور کرده و این اتفاق خوشایند، بخت قهرمانی تیم قطبی را بالا می‌برد.اما بازی جمعه‌شب دقایق متفاوتی داشت، هم ‌برای قطبی و هم برای دایی.

 آغاز مسابقه و روند بازی در نیمه اول متعادل به نظر می‌رسید البته با برتری کمرنگ پرسپولیس که در حضور انبوه هوادارانش، مجبور به ارائه بازی تهاجمی می‌شد. در عین‌حال بازی سرخ‌پوشان همچنان پراشتباه بود و حضور فراز فاطمی سبک هجومی بازی پرسپولیس را تحت‌تأثیر قرار می‌داد.

 در سوی دیگر، دایی از همه توانش در زمین سود می‌برد. نقطه قوت سایپا، زوج ترائوره و حسینی در قلب خط دفاعی بود که مهاجمان پرسپولیس را به خوبی مهار کرد اما سایپا از ضعف بازیکنان کناری خصوصاً در جناح راست رنج می‌برد و عشوری زاد در این پست موفق ظاهر نشد.

در نیمه دوم، قطبی که توان هجومی تیمش را برای گشودن دروازه سایپا کافی نمی‌دید، به تعویض معقولی دست زد. خروج فاطمی و ورود آشوبی، مربع هجومی پرسپولیس را دگرگون کرد. آقایی از الونگ جدا شد و به مثلث هافبک‌های هجومی پیوست. خلیلی در نوک خط حمله قرار گرفت و نیکبخت به محوطه جریمه حریف نزدیک‌تر شد.

 همچنین حضور آشوبی، توان هجومی خط میانی پرسپولیس را افزایش داد و این هافبک جوان بارها با پاس‌های دقیق عمقی، دیگر همبازیانش را در موقعیت حمله قرار داد.ورود خیرخواه و خرسندی هم نیروی تازه‌ای به خط حمله پرسپولیس بخشید و فضای بیشتری برای تحت‌فشار قرار دادن مدافعان سایپا ایجاد کرد که در نهایت منجر به گلزنی خلیلی در آخرین ثانیه‌های مسابقه شد.

در مقابل، ‌دایی اما هرگز به خودش کمک نکرد. ورود زوهانی به جای وزیری، تغییر قابل‌توجهی در توان هجومی سایپا ایجاد نکرد و عشوری‌زاد هم با اشتباهات مداومش خیلی دیر از ترکیب سایپا خارج شد.چینش ابتدایی، ‌تاکتیک‌های دفاع - ضدحمله و به طور کلی افکار دایی در آغاز مسابقه به مراتب بهتر و موفق‌تر از تصمیمات او در طول بازی بود. با این حال مربی جوان از بازی تیمش راضی به نظر می‌رسید و البته سایپا شایستگی کسب یک امتیاز را در این بازی داشت.

دایی با تکیه بر بازی خوب تیمش معتقد بود که نباید شکست می‌خورد. هرچند وی در این خصوص صاحب حق بود اما نمی‌توان برتری پرسپولیس در دقایق پایانی بازی‌هایش را تنها به خوش‌شانسی و یا اشتباهات داوری وابسته دانست.میل بردن تا آخرین ثانیه از وجود صدرنشین خارج نمی‌شود و این موضوع به تماشاگران پرسپولیس هم منتقل شده است.این همان ویژگی استقلال قلعه نویی است که به پرسپولیس قطبی رسیده است.

 دیگر موضوع جنجالی این مسابقه نحوه قضاوت مسعود مرادی بود. هر دو طرف در این بازی به قضاوت بحث‌برانگیز وی معترض بودند. گذشته از انتقاداتی که به نحوه داوری مرادی در این بازی شد اما موضوع اصلی حساسیت تماشاگران و مربیان نسبت به اوست که شجاعت تصمیم‌گیری در لحظه‌های حساس را ندارد و همواره قضاوت او در بازی‌های حساس با اعتراضات زیادی همراه است.

به هر ترتیب، اعتراضات، بازگشت امتیازات برای تیم دایی را به همراه ندارد و پرسپولیس را نیز از این 3 امتیاز ارزشمند دور نمی‌کند. تیم قطبی با تداوم روند فعلی اگر هفته‌های دشوار پایانی را نیز به سلامت پشت سر بگذارد از ناحیه تعقیب سپاهان مدعی هم احساس خطر نخواهد کرد.

کد خبر 36840

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز