چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

حمله جنگنده‌های ترکیه به مواضع نیروهای کرد در سوریه و عراق اعتراض شدید آمریکا و محکومیت این اقدام از سوی دولت عراق را به‌دنبال داشته است.

یکی از فرماندهان ارتش آمریکا روز گذشته برای ابراز همدردی با نیروهای کُرد دیدار کرد.

مقام‌هاي تركيه اما در مقابل اين واكنش‌هاي تند مي‌گويند آمريكا، روسيه و مقام‌هاي منطقه كردستان عراق را از اين حمله مطلع كرده بوده‌اند.جنگنده‌هاي ارتش تركيه روز سه‌شنبه نيروهاي كرد را در سنجار عراق و شمال شرق سوريه هدف قرار دادند كه كشته شدن حداقل ۳۰ نفر از نيروهاي كرد را به‌دنبال داشت. نيروهاي يگان‌هاي مدافع خلق(ي‌پ‌گ) كه در اين عمليات هدف حمله قرار گرفتند، مورد حمايت آمريكا هستند. مارك تونر، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در واكنش به اين حمله گفت: ما خيلي نگرانيم، عميقا نگرانيم كه تركيه حملات هوايي در شمال سوريه و همچنين شمال عراق را بدون هماهنگي مناسب با آمريكا يا ائتلاف گسترده‌تر بين‌المللي ضدداعش انجام داده است.

دولت آمريكا اعلام كرده كه اين نگراني به‌صورت مستقيم با آنكارا در ميان گذاشته شده است. آمريكا از نيروهاي كرد در شمال سوريه در مقابل داعش حمايت مي‌كند و آنها را آموزش داده و تجهيز كرده است. تركيه اما اين گروه‌ها ازجمله ي‌پ‌گ را گروه تروريستي و در ارتباط نزديك با پ‌ك‌ك مي‌خواند.

  • اطلاع داديم؛ مطلع نبوديم

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه با دفاع از اين حملات گفت:ما موظف به اتخاذ تدابيري هستيم و بايد گام‌هايي برداريم. او تأكيد كرد: ما اين را به اطلاع آمريكا و روسيه رسانديم و با دولت عراق هم در ميان مي‌گذاريم. ارتش تركيه اعلام كرده كه هدف حمله جلوگيري از انتقال سلاح و مهمات حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) بوده است. وزارت دفاع آمريكا اما اعلام كرده كه حملات تركيه در عراق بدون موافقت ائتلاف ضد‌داعش صورت گرفته است. 2مقام ارشد پنتاگون در گفت‌وگو با فاكس‌نيوز تأييد كرده‌اند كه نيروهاي مورد حمايت آمريكا هدف حمله تركيه قرار گرفته‌اند.

در بيانيه پنتاگون آمده است: ما تأكيد داريم كه هر نوع اقدام نظامي در عراق بايد براساس احترام به حاكميت اين كشور صورت گيرد. حملات تركيه بدون موافقت ائتلاف بين‌المللي صورت گرفته و باعث تلفات جاني هم‌پيمانان ما شد. آمريكا در تلاش است تا در عمليات آزادسازي رقه از نيروهاي كرد استفاده كند اما تركيه به‌شدت مخالف اين مسئله است.

  • هشدار عراق به آنكارا

وزارت خارجه عراق حمله تركيه را نقض حاكميت ملي خود خوانده و گفته است كه اين حمله بدون هماهنگي بغداد انجام شده است. حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق هم روز گذشته در بيانيه‌اي اين حمله را محكوم كرد. دفتر العبادي اعلام كرده كه نخست‌وزير نه‌تنها اين حمله را محكوم كرده بلكه به تركيه درباره تكرار اين حملات در آينده هشدار داده است.

صالح مسلم يكي از رهبران كردهاي سوريه هم حمله هوايي تركيه را حمله به تمام كردهاي منطقه خواند و گفت كه اين حمله به عمليات عليه داعش ضربه خواهد زد. جنگنده‌هاي تركيه كوهستان سنجار در عراق و كوهستان قره‌چوخ در نزديكي شهر ديرك سوريه را بمباران كردند. 5نفر از نيروهاي پيشمرگه هم در حمله تركيه به سنجار كشته شده‌اند.

وزارت پيشمرگه منطقه كردستان عراق اين حملات تركيه را غيرقابل‌قبول خوانده اما به‌خاطر رابطه نزديك اين منطقه با تركيه حضور نيروهاي پ‌ك‌ك در سنجار را عامل حمله به اين منطقه دانسته است. با اين حمله نگراني از حمله نيروي زميني ارتش تركيه به سنجار و مناطق تحت كنترل كردها در سوريه افزايش پيدا كرده است. 5 فراكسيون احزاب اصلي كردستان عراق حملات هوايي تركيه را محكوم كرده‌اند و خواهان تحقيقات بين‌المللي شده‌اند.

  • هشدار درباره نقشه تركيه

يك عضو حزب اتحاد ميهني كردستان عراق هشدار داده كه تركيه در حال برنامه‌ريزي براي تسلط بر 3 شهر در شمال عراق است. غياث السورچي، مسئول اطلاع‌رساني حزب اتحاد ميهني كردستان در اين رابطه گفت: تركيه در حال برنامه‌ريزي براي تسلط بر شهرهاي «تلعفر»، «سنجار» و «بعشيقه» است و حمله هوايي روز گذشته پيام روشني به دولت عراق است كه نيروهاي تركيه پس از آزادي موصل هم قصد دارند در خاك عراق باقي بمانند.

کد خبر 368185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha