بدرفتاری با گردشگران ایرانی در نوروز ۹۶ به کشورهای همسایه ایران که بهره زیادی از سفر گردشگران ایرانی برده‌اند، کشیده شد.

گردشگری - هنگ کنگ

در نخستين اتفاق، تركيه ركورد بدرفتاري‌ها را شكست و نيروهاي مرزباني آن كشور با توسل به باتوم در مرزهاي گوربولاغ گردشگران ايراني را كه نوروز براي سفر به آن كشور در صف دريافت رواديد ايستاده بودند، كتك زدند.

  • رفتار ناشايست مأموران گرجي با زنان محجبه

نوروز همين امسال اما خبر ديگري از گرجستان منتشر شد. مأموران دولتي گرجستان نوروز امسال زنان محجبه ايراني را در اقدامي نامتعارف وادار به كشف حجاب كردند. اين خبر به تهران رسيد و محمد جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان را به اعتراض به چنين رفتاري با زنان ايراني در ديدار با نخست‌وزير گرجستان واداشت.

گيورگي كويريكاشويلي، نخست‌وزير گرجستان نيز با ابراز تعجب از شنيدن اين موضوع كه مأموران كشورش، زنان ايراني را وادار به كشف حجاب كرده‌اند، اعلام كرد كه دستور پيگيري سريع اين موضوع را صادر مي‌كند.

گزارش بدرفتاري با گردشگران ايراني اما محدود به كشورهاي تركيه و گرجستان نبود. پيش‌تر نيز براساس آنچه معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي خبر داده بود، به كشورهاي همسايه ايران يادآوري شده بود كه امنيت و احترام به گردشگران ايراني شرط توسعه روابط دوسويه گردشگري است. او حتي گفت: خبر داريم در داخل ارمنستان اصلاحاتي صورت گرفته، بخش‌هايي از جاده‌هاي مرزي بهسازي شده و در مراكز پذيرايي نيز برند حلال مطرح شده و اين كشور خود را براي پذيرش مسافران بيشتر از ايران آماده مي‌كند. جمهوري آذربايجان نيز ويزاي الكترونيك را در مرز راه‌اندازي كرده است. سفير ايران در گرجستان اما در واكنش به خبر اجبار زنان ايراني به نداشتن حجاب در گرجستان اعلام كرد كه اشتباه آن كشور با ارائه تذكر پايان يافت. به گفته قوام شهيدي، بروز اشتباه در ناديده‌گرفتن الزام حجاب بانوان گردشگر در گرجستان با تذكرهاي ايران و برگزاري مذاكرات پايان يافت.

سفير ايران همچنين درباره موضوع مطرح‌شده مبني بر بي‌احترامي به گردشگران ايراني در گرجستان گفت: تعمد در كار نبود و با توجه به رويه جاري در گرجستان چون در گذشته ورود گردشگران محجبه كمتر بود، آنها به همان شيوه سابق مي‌خواستند عمل كنند. اما با توجه به اينكه ما ارزش‌هاي خود را داريم و گرجي‌ها از آنها اطلاع نداشتند، اين اشتباه در مرزها رخ داد كه چندين بار به وزارت خارجه گرجستان و مقامات مرتبط با ارائه يادداشت رسمي، تذكر داده شد. بروز اشتباهات نيز به‌تدريج كم شد، ولي از بين نرفت تا اينكه در ملاقات‌هايي كه برگزار شد، اتاقي براي اين منظور درنظر گرفتند.

  • بي‌اعتباري پاسپورت ايراني در هنگ‌كنگ

ديروز اما به‌رغم اتفاقات اخير در مرزهاي خارجي ايران در برخورد با گردشگران ايراني، خبرگزاري مشرق در گزارشي از وضعيت پاسپورت ايراني اعلام كرد: 4سال بعد از وعده رئيس‌جمهور براي بازگرداندن اعتبار و احترام به گذرنامه ايراني، هنگ‌كنگ نيز اجازه ورود به مسافران ايراني بدون داشتن ويزاي خاص را نداد.

براساس اين گزارش، هم‌اكنون اعتبار گذرنامه ايراني براساس نظر مؤسسه اعتبارسنجي هنلي و همكاران از رتبه 86 در تيرماه سال‌92 به رتبه ۹۸ تنزل يافته و گذرنامه ايران تنها بالاتر از كشورهايي هچون ليبي، سومالي، عراق، پاكستان و افغانستان قرارگرفت.

به گزارش مشرق، در اتفاق جديد، بازهم اعتبار و احترام به گذرنامه ايراني زيرسؤال رفت و هنگ‌كنگ شرايط خاصي براي دارندگان گذرنامه ايراني درنظر گرفت. براساس اسناد موجود، اتباع ايراني از تاريخ دوازدهم آوريل سال ۲۰۱۷ يعني بيست و سوم فروردين‌ماه سال ۹۶، براي ورود به فرودگاه هنگ‌كنگ نيز نياز به اخذ ويزاي ترانزيت دارند. در اين دستورالعمل كه از سوي هنگ‌كنگ اعلام شده، تنها اتباع ايران، افغانستان، كره‌شمالي و سودان ملزم به رعايت اين دستورالعمل هستند و گذرنامه ايراني از نظر اعتبار هم‌رده گذرنامه‌هاي افغاني، كره‌شمالي و سوداني قرار گرفته است. هنگ‌كنگي‌ها در چين حتي مسافران ايراني را كه به‌صورت هوايي وارد اين منطقه از چين مي‌شوند و قصد عبور از مرزهاي آبي را دارند به همراه دريانوردان داراي گذرنامه ايراني ملزم به دريافت ويزاي ترانزيت مي‌كنند. خبرگزاري مشرق نوشته است: چنين برخوردهايي با گذرنامه ايراني درحالي رخ مي‌دهد كه دولتي‌ها در نخستين سال فعاليت خود كارگروهي را متشكل از وزارت اطلاعات، وزارت امورخارجه، پليس مهاجرت و گذرنامه و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل دادند تا ظرف مدت كوتاهي دريافت رواديد براي اتباع ايراني را به‌منظور سفر به ۶۰كشور جهان لغو يا حداقل تسهيل كنند اما علاوه بر آنكه نتيجه ملموسي نداشته، اتفاقات تلخي چون در آوردن مانتو و روسري تعدادي از زنان ايراني در گرجستان و اكنون سخت‌تر شدن ورود به هنگ‌كنگ هم به آن افزوده شد.

  • برخورد نامناسب با گردشگران ايراني در مرزهاي همسايه ادامه دارد

فيلم منتشرشده از موبايل گردشگران در شبكه‌هاي اجتماعي هرچند تصويري ناخوشايند از كتك‌زدن ايراني‌ها در تركيه را به نمايش گذاشت اما متوليان گردشگري مدعي شدند كه در ديدار با طرف‌هاي ترك، اعتراض بخش گردشگري ايران را به اين رفتارها منعكس كرده‌اند و وزارت خارجه نيز مراتب اعتراض خود را به دولت تركيه اعلام كرد. اين اعتراض‌ها اگرچه منجر به عذرخواهي مقامات تركيه از ايران شد و خبر اخراج مأمور خاطي مرز گوربولاغ نيز در رسانه‌ها منتشر شد، اما چندي بعد فيلم ديگري در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد كه نشان مي‌داد مأمور تركيه‌اي يك شهروند ايراني را درحالي‌كه خانواده‌اش نيز حضور دارند، كتك مي‌زند.

کد خبر 368091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha