فرمانده نیروی انتظامی گفت: از آنجایی که قرص های روانگردان و توهم زا فعلا راه درمان و جایگزین ندارد، فعالیت‌ها در پیشگیری متمرکز شده است.

سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در زاهدان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این نیرو هنوز آمادگی لازم برای مقابله با مواد مخدر صنعتی را ندارد و در این زمینه نیازمند برنامه ریزی است، افزود: با توجه به اینکه قرص‌های روانگردان و غیره از فرمول‌های متعددی ساخته می‌شود هنوز وسایل آشکار ساز مناسب برای کشف آنها در اختیار نداریم.

وی تصریح کرد: گمرک نیز هنوز این مواد را از داروهای معمولی تشخیص نمی‌دهد زیرا وسیله‌ای برای شناسایی آنها در اختیار ندارد.احمدی مقدم ادامه داد: به همین سبب ما هنوز آمادگی مقابله با این مواد را نداریم اما شیوع و گسترش مواد مخدر صنعتی هم در کشور زیاد نیست و اعتیاد آن در مقایسه با مواد مخدر کمتر از5 در صد است.

وی اظهار داشت: با توجه به نوظهور بودن این مواد در کشور جامعه آگاهی لازم را از مضرات آن ندارد و تصور می‌شود که این قرص‌ها برای لذت‌های زودگذر است و آثاری هم بر جا نمی‌گذارد این در حالی است که موادمخدر صنعتی اعتیاد آور است و کسی هم که معتاد شد اگر مصرف نکند دچار افسردگی‌های شدید و وابستگی روحی، روانی و حتی جسمی می‌شود.

وی یادآور شد: سال آینده اولویت اول ستاد مبارزه با مواد مخدر، بحث پیشگیری و اقدامات فرهنگی است. امسال نیز بخشی از درمان و کاهش آسیب معتادان در دستور کار ستاد قرار دارد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد تعداد کارگران معتاد در کشور، گفت: در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد کارگران معتاد ارایه داد، اما امسال کار سرشماری با روش‌های مطمئن در حال انجام است و نتایج آن تا پایان سال اعلام خواهد شد، به طوری که در این تحقیقات تعداد دقیق دانشجو، دانش‌آموز و در مجموع مرد و زن معتاد، نوع اعتیاد، میزان مصرف و میزان آلودگی‌شان به مواد مشخص خواهد شد.

60درصد هروئین انگلیس از ایران می‌گذرد

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در نشست مشترک با چند تن از اعضای مجلس عوام انگلستان گفت: اروپا در زمینه مبارزه با مواد مخدر بیشتر با ایران احساس همدردی می‌کند تا کمک! و اگر قرار باشد، فقط ما در زمینه‌ی جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر که نفع آن به اروپا هم می‌رسد، هزینه بدهیم و اروپا همچنان فقط تماشاگر باشد، قطعا صبر ایران هم تمام خواهد شد.

این در حالی است که حداقل 60 درصد هروئین ورودی به انگلستان از مسیر ایران عبور کرده است که البته برخی این میزان را تا 90 درصد برشمرده‌اند و این امر از لزوم کمک جدی اروپا به ایران در تقویت استحکامات مرزی و جلوگیری از ترانزیت مواد به اروپا حاکی است.

محمدرضا جهانی یکی از مسیرهای مهم ترانزیت مواد مخدر از ایران را دریاچه بالکان به سمت اروپا دانست و با اشاره به خسارات ناشی از این ترانزیت برای اروپا، اظهار کرد: طبق آمار رسمی سازمان ملل متحد در 2006، از هر اروپایی 15 تا 64 ساله،7 نفر یک بار مواد مخدر مصرف کرده و این عدد 3 نفر بیشتر از فرم جهانی است که این نکته زنگ خطر جدی برای اروپا محسوب می‌شود.

در ادامه این نشست، رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان انگلستان، با تاکید بر این که همکاری مشترک ایران و انگلستان در جنگ با مواد مخدر بسیار حائز اهمیت است گفت: ایران تاکنون فعالیت‌های قابل توجهی در کنترل جریان مواد مخدر و کنترل ورود و خروج آن از مرزهایش انجام داده است و گزارش برخی وزرای انگلستان نیز این امر را تایید می‌کند که میزان تریاک توقیفی ایران بیش از هر کشور دیگر دنیاست.

کد خبر 36786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز