مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

الهام مصدقی راد: توانمندسازی و ایجاد اشتغال در جامعه محلی یک شهر، تجربه جدیدی است که به‌زودی در محله‌های تهران به اجرا در می‌آید.

قرار است در اين طرح با شناسايي ظرفيت‌ها و توان اهالي و هدايت آنها، اشتغال خرد در قالب گروه‌هاي محلي براي كسب درآمد ايجاد شود. نمونه اين فعاليت در برخي كشورها سابقه طولاني و مثبتي دارد. وقتي اهالي يكي از روستاهاي هندوستان تصميم گرفتند شير مازاد گاوهايشان را براي فروش به شهرهاي اطراف بفرستند فكرش راهم نمي‌كردند گروه كوچكشان بعد از 20سال با حدود 10ميليون خانوار عضو، سالانه 12ميليارد دلار درآمد داشته باشد و به يكي از شركت‌هاي معتبر كشورشان تبديل شود.

نمونه اين اشتغال‌زايي گروهي در ايران هم سابقه دارد و چند سالي است به همت سازمان‌هاي مردم‌نهاد، روستاييان و برخي اهالي شهرهاي كوچك را به انجام فعاليت‌هاي بومي با نگاه درآمدزايي و البته در قالب فعاليت جمعي تشوق كرده و بستر فعاليت و سوددهي را برايشان فراهم كرده‌اند.كسب درآمد از راه پرداختن به صنايع‌دستي در شهرهاي سيستان و بلوچستان ازجمله اين نمونه‌هاست. در سال‌هاي اخيرهم تصميمات و حركت‌هايي براي راه‌اندازي تعاوني‌ها و مشاغل خانگي درشهرهاي كوچك و بزرگ آغاز شده است، با نامگذاري‌هاي هرساله از سوي مقام معظم رهبري كه اين سال‌ها به حوزه اقتصاد معطوف است اين جنب و جوش‌ها بيشتر شده و توليد و اشتغال پررنگ‌تر از قبل به حوزه تصميم‌گيري‌ها ورود كرده است.

  • شناسايي ظرفيت‌هاي محلي اشتغال

از سال 86تاكنون با راه‌اندازي ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار فعاليت مديريت شهري درخصوص ايجاد زمينه‌هاي مهارت آموزي و اشتغال براي زنان نيازمند فراهم شده اما اين بار قرار است اين توانمندسازي در جامعه محلي يك شهر شكل بگيرد كه تاكنون سابقه اجرا نداشته است. سيدصادق اوالي، معاون توانمندسازي و كارآفريني سازمان خدمات اجتماعي و رئيس ستاد در گفت‌وگو با همشهري از شروع رسمي فعاليت ستاد در هفته آينده خبر مي‌دهد. به گفته وي قرار است به‌زودي در تمام 354محله تهران افراد معتمد و شناخته شده و داراي شرايط علمي و تحصيلي، طي مصاحبه‌ تخصصي انتخاب شده و تحت آموزش قرار ‌گيرند تا به‌عنوان تسهيل‌گر، ‌در محله خود فعاليت كنند. تسهيل‌گرها قرار است كار هدايت فكري و ايده‌پردازي و عملياتي كردن طرح‌هاي اشتغال محلي را عهده‌دار شوند. اوالي مي‌گويد: «درصد زيادي از نيازمندان شغل، توانايي‌ها و مهارت‌هايي دارند كه يا نمي‌دانند ممكن است براي آنها درآمدزا باشد يا راه‌هاي كسب درآمد از آنها را نمي‌شناسند.

بخش ديگري هم هستند كه اين اطلاعات را دارند اما امكان و بستري براي عرضه محصولات يا خدمات خود ندارند چراكه از آنها حمايتي نمي‌شود. خانمي كه از روي نياز ترشي درست مي‌كند اگر نتواند آن را در جايي بفروشد، فايده‌اي نخواهد داشت به همين دليل در كنار آموزش و تسهيل‌گري، حمايت از كارآفرينان و توليد‌كنندگان مشاغل راهم در دستور كار قرارداده‌‌ايم.» تاكنون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي جلسات متعددي با شهرداري در اين زمينه برگزار كرده و حمايت خود را از اجراي اين طرح نيز اعلام كرده است. طي توافق انجام شده ميان ستاد و صندوق اميد هم قرار است با كمك شهرداري، خيرين و اين صندوق وام بدون بهره به ايجادكنندگان اشتغال در محله‌ها اعطا كنند.

در كنار اين اقدامات قرار است خيريه‌هايي كه درسال‌هاي اخير رويكرد مهارت آموزي و اشتغال را براي نيازمندان تحت حمايت خود انتخاب كرده‌اند هم شناسايي و حمايت شوند تا تمامي اين اقدامات در كنار يكديگر شبكه هم افزايي را شكل دهد.

  • توليد اشتغال از نوعي ديگر

از سال 86با راه‌اندازي ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار تا‌كنون در مجموع 17هزار بانوي نيازمند شغل تحت آموزش مهارت توسط كوثرهاي ستاد قرار گرفته و به فعاليت و كسب درآمد مشغول شده و بعد از مدتي از چرخه ستاد خارج شدند. ‌هم‌اكنون 4هزار زن سرپرست خانوار تحت حمايت قرار داشته و در كوثرها فعاليت مي‌كنند. از ميان تمامي بانواني كه طي اين سال‌ها ستاد از آنها حمايت كرد حدود 5هزار نفر بعد از مهارت آموزي جذب برندهاي معتبر به‌ويژه در حوزه توليد پوشاك شدند و تعدادي ديگر خودشان كه روزي نيازمند بوده و بعضا مهارتي هم نداشتند، ‌به يك كارآفرين و ايجاد‌كننده شغل تبديل شدند. هم‌اكنون 20كارآفرين در كوثرهاي ستاد فعاليت مي‌كنند كه روزي خودشان در زمره مهارت آموزان بودند و امروز زنان سرپرست خانوار ديگري را تحت پوشش قرار داده‌اند.

کد خبر 367827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha