شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری دو - محمود قلی‌پور: آقای کیا با لهجه غلیظ و شیرین سمنانی می‌گوید که باید شب را مهمان‌شان باشیم. هرچه می‌گوییم‌نه، قبول نمی‌کند.

سمنان

مي‌گويد: «سمنان پر از جاهاي ديدني است. به اين سادگي نبايد همين‌جوري از كنارش بگذري». مي‌گويم: «وقت نداريم» اما مگر مي‌شود از كنار سمنان گذشت. اصرارش جواب مي‌دهد و شبي مهمان آقاي كيا مي‌شويم. آقاي كيا 4 پسر و يك دختر دارد. 4 پسر آقاي كيا همه تحصيلكرده هستند و دخترش هم استاد دانشگاه. ما را مي‌برد به يك مدرسه در حاشيه شهر و مي‌گويد: «اين مدرسه را پيرزني ساخته كه تمام دار و ندارش از دنيا يك خانه بوده است. خانه را ساخته و خودش رفته همراه پسرش زندگي مي‌كند». دست مي‌گذارد روي ديوار مدرسه و مي‌گويد: «من كه مي‌گويم خشت به خشت اين مدرسه مقدس است. آن پسري هم كه دارد از مادرش مراقبت مي‌كند، خير است». يكي از همراهان مي‌گويد: «سمنان شهري تاريخي است و پر از جاهاي ديدني». آقاي كيا مي‌گويد: «تاريخ همه ايران غني است اما به‌نظر بنده حقير، جاي ديدني شهر سمنان در عصر حاضر همين كارهاي خير و ازخودگذشتگي مردمش است».

يكي از نكاتي كه در سمنان بيش از همه‌‌چيز به چشم مي‌خورد ميل شديد مردم به تحصيل است. سمنان پر از دانشكده‌ها و دانشگاه‌هاي مختلف است. مردم سمنان عاشق تحصيل علم هستند. البته خيلي از شهرهاي ايران اينگونه است اما اين مسئله در سمناني‌ها بيشتر و بهتر ديده مي‌شود. آقاي كيا مي‌گويد: «شما دَرِ هر خانه‌اي را بزني، امكان ندارد آدمي با تحصيلات عالي در آن خانه نباشد». سكوت مي‌كند و بعد مي‌گويد: «شايد به همين علت است كه در اين استان آدم خيّر بسيار است. رفته بودم سيستان و بلوچستان. در روستايي دورافتاده. ديدم غروب به غروب يك ماشين بزرگ با يك تانكر غول‌پيكر مي‌آيد توي روستا و بين مردم آب پخش مي‌كند. گفتم ماجراي اين آب چيست؟ گفتند مردي سمناني اين كار را انجام داده است و نذر كرده هر روز اين كار را انجام دهد. مردم سمنان خودشان را با ملت ايران غريبه نمي‌دانند. همه ايران شايسته كمك و كار خير است. اين را مردم سمنان به خوبي مي‌فهمند». در همين چند روز كه در سفر هستيم به خوبي فهميده‌ام كه آثار تاريخي و باستاني وقتي نمود دارند كه امروزِ ما ديدني باشد وگرنه شهري كه امروزش خراب باشد، ديروزش ديدني نيست.

کد خبر 367716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha