مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۴
۰ نفر

سید محمد فخار: این تجربه مشترک همه اهالی و مسافران مناطق مرکزی پایتخت است که شاید بشود ترافیک را تحمل کرد اما تردد و صدای موتورسیکلت‌ها را هرگز.

بی‌توجهی به قانون از سوی بیشتر موتورسواران دیده می‌شو

وقتي با هزار اميد و انرژي براي كسب و كار پا به مناطق مركزي شهر مي‌گذاري، همان اول صبحي صداي ناهنجاري به استقبالت مي‌آيد و ثانيه‌اي بعد به‌سرعت از مقابلت ويراژ مي‌دهد و محله را به موتور بعدي مي‌سپارد. يك ميليون موتورسيكلت كاربراتوري در تهران از روزهاي يك سال، حدود 300روز فعاليت دارند و اگر هر كدام در روز فقط 5كيلومتر تردد داشته باشند، به عدد خيره‌كننده 1.5ميليارد كيلومتر تردد اين وسايل نقليه در شهر مي‌رسيم كه معادل 9ميليون بار ‌چرخيدن دور شهر تهران است.

اما هنجارشكني همه ماجرا نيست. موتورسيكلت‌‌سواران با همان اگزوزكنار پايشان كه جزو تزيينات اين وسيله نقليه محسوب مي‌شود، بخش قابل توجهي از آلودگي هوا را رقم مي‌زنند كه سال‌هاست در تهران و شهرهاي بزرگ كشور جا خوش كرده است. يك موتور‌سيكلت در هر كيلومتر پيمايش 15گرم آلودگي توليد مي‌كند. حال اين عدد را در 1.5ميليارد كيلومتر پيمايش سالانه ضرب كنيد تا به خروجي خفه‌كننده اين وسايل نقليه پي ببريد.

(22.5هزارتن)ضلع سوم خطرات موتورسيكلت‌ها را تصادفات تشكيل مي‌دهد. وقتي تعداد يك وسيله نقليه در شهري به وسعت تهران بالا رفت و نظم تردد آنها به كمترين حد خود رسيد، تصادف نيز به شكل جرحي و گاه فوتي ظاهر مي‌شود. اين وضع تأسف آور، فارغ از تعادل شكننده آنها در ترددهاي شهري است كه با كوچك‌ترين عاملي از بين مي‌رود. مطابق آمار پليس از هر 3تصادف در تهران يكي با حضور يك موتورسوار رخ مي‌دهد.

  • گوشخراشان

آخرين خطر موتورسيكلت‌ها براي شهري به ابعاد تهران، آلودگي صوتي آنهاست كه بي‌شك همه اهالي شهر آن را تجربه كرده‌اند اما توجه به اين نكته ضروري است كه اصلي‌ترين عامل توليد آلودگي صوتي در پايتخت موتورسيكلت‌ها هستند و تنها راه درمان اين وضع، توقف توليد موتورسيكلت‌هاي بنزيني و جايگزيني آنها با موتورسيكلت‌هاي برقي است. اين راه‌حل مي‌تواند با توجه به ميزان آلايندگي هوايي صفر و سرعت كمتر از 80كيلومتر، معضلات بسياري را از تهران حذف كند.

  • توافق پليس و شهرداري

ديروز نشست مشترك هم‌انديشي مديران شهري و پليس راهور براي ساماندهي موتورسيكلت‌هاي تهران برگزار شد. در اين نشست دوطرف بر اين نكته توافق داشتند كه ساماندهي موتورسيكلت‌ها به‌عنوان كار مشترك پليس راهور و شهرداري در سال‌جاري به دقت دنبال شود.

مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره گفت: رعايت قانون بايد به مهم‌ترين مسئله در بين مردم و مسئولان تبديل شود. بحث موتور سواران يكي از معضلات جدي تهران است كه بايد با همكاري پليس راهور و ساير دستگاه‌هاي متولي چاره‌انديشي كرد. به گفته وي، به غيراز مشكل آلودگي صدا، عدم‌رعايت قوانين و تصادفات منجر به مرگ آسيب‌هايي است كه موتور‌سواران در شهر تهران پايه اصلي ايجاد آن هستند. معاون شهردار تهران اضافه كرد: با توجه به برگزاري كارگاه‌هاي علمي مشترك با پليس راهور، از طريق مهندسي ارزش به راهكارهاي خوبي براي ساماندهي موتورسيكلت سوارها در تهران رسيده‌ايم و اميدوارم با تعامل خوبي كه در اين حوزه وجود دارد بتوانيم به نتايج ترسيم شده دست يابيم.

همچنين سردار محمدرضا مهماندار رئيس پليس راهور تهران بزرگ در اين‌باره گفت: امروز وضعيت موتور‌سيكلت‌ها در تهران آزاردهنده است؛ در شهري كه ادعا مي‌كنيم فرهنگ و تمدن چند هزار ساله دارد اما رفتار موتور سواران هيچ سنخيتي با آن ندارد. وي بيان كرد: آمارها نشان مي‌دهد كه در تهران روزانه بين 3تا 4نفر از نيروهاي پليس به وسيله موتورسواران دچار حادثه مي‌شوند. به گفته وي، تصميم پليس راهور به همراه شهرداري تهران استقامت در ساماندهي موتورسواران است و ساير سازمان‌هاي متولي نيز بايد در اين كار، پليس و شهرداري را حمايت كنند. آنقدر بي‌قانوني در حوزه موتورسيكلت‌ها وجود دارد كه در نگاه اول به‌نظر مي‌رسد نمي‌توان اين مشكل را حل كرد درحالي‌كه با يك برنامه‌ريزي مستمر و مشترك اين بي‌قانوني در موتورسواران از بين مي‌رود.

  • حضور۳۷ درصدي در تصادفات شهري

آنگونه كه مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا گزارش داده، طي سال گذشته در 8871تصادف درون شهري، وانت‌ها حضور داشته‌اند كه نزديك به ٥ درصد كل تصادفات شهري را شامل مي‌شود. در سال ٩٥، موتورسيكلت‌ها با حضور در نزديك به ٥٨ هزار فقره تصادف، كاميون‌ها در ٣٠ هزار فقره و مسافربري‌هاي عمومي با حضور در نزديك به ١٦٠٠ فقره، مابقي تصادفات درون شهري را شامل مي‌شوند. به اين ترتيب طبق آمار سال ٩٥، موتورسيكلت‌ها ٣٧ درصد تصادفات، كاميون‌ها ٢ درصد و مسافربري‌هاي عمومي
يك‌درصد تصادفات را رقم زده‌اند.

کد خبر 367663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha