همشهری آنلاین: استاندار گیلان با تاکید بر آمادگی دولت و مسئولان استان برای کمک به حفظ محیط زیست مناطق ساحلی گفت: اجرای طرح مدیریت یکپارچه سواحل یکی از برنامه‌های مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

استاندار گیلان

به گزارش مهر، محمدعلی نجفی ظهر یکشنبه در مراسم افتتاح اجلاس منطقه‌ای کنوانسیون تهران برای مقابله با آلودگی‌های نفتی خزر که در بندر انزلی برگزار شد با اشاره به این که توسعه دریا محور یکی از اولویت‌های توسعه استان گیلان است، اظهار کرد: توجه به این محور در کنار توسعه صنعتی، کشاورزی و گردشگری مد نظر مسئولان استان است.

  • نقش مهم دریای خزر در ایجاد فرصت‌های اقتصادی

وی با بیان این که دریای خزر حدود ۴۰ درصد مجموع مساحت دریاچه‌های دنیا را شامل می‌شود، افزود: به دلیل ویژگی‌های بارز اکولوژیکی، غنای چشمگیر ژنتیکی و تنوع بی‌همتای زیستی و همچنین موقعیت خاص استراتژیک جغرافیایی، در بستر رخدادهای سیاسی و گوناگونی فرهنگ‌ها، سنت‌ها، آداب و رسوم، در خلق فرصت‌های درخشان اقتصادی، اجتماعی در سطح منطقه و جهان مشهود است.

استاندار گیلان دریای خزر را دارای تنوع زیستی و گونه‌های ارزشمند آبزیان همچون ماهیان خاویاری و فک دریای خزر عنوان کرد و گفت: این تنوع زیستی به عنوان گونه‌های بومی حفاظت و حمایت شده ملی و بین‌المللی و همچنین وجود مصب‌ها و تالاب‌های متعدد در حاشیه این دریا بر اهمیت آن در ایران افزوده است.

وی با بیان این که ایجاد فرصت شغلی برای ۱۵ میلیون نفر از ساکنان حاشیه این دریا یکی دیگر از ویژگی‌های دریای خزر محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از اسکله‌های مجتمع بندری کاسپین در منطقه آزاد انزلی با ظرفیت نهایی ۲۲ پست اسکله و تخلیه و بارگیری ۱۵ میلیون تن کالا بخشی از برنامه‌های استفاده از ظرفیت و پتانسیل این دریا است.

  • افزایش ۴۰میلیون تنی ظرفیت بنادر گیلان با ایجاد طرح‌های توسعه‌ای

نجفی در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ محیط زیست بی‌نظیر دریای خزر و تالاب بین‌المللی انزلی، تصریح کرد: با ایجاد طرح‌های توسعه‌ای در بنادر انزلی و آستارا و مجتمع بندری منطقه آزاد انزلی، ظرفیت بنادر استان تا بیش از۴۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی در ادامه به برخی از سیاست‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌های استان اشاره کرد و یادآور شد: توسعه پرورش ماهی در قفس، اجرای طرح مدیریت اکولوژیک تالاب بین‌المللی انزلی، افزایش طرح‌های سالم‌سازی دریا و فراهم کردن امکانات مناسب گردشگری، اجرای طرح پایلوت مدیریت پسماند در بیش از ۳۰۰ نقطه تفرجگاه ساحلی در سال جاری مجموعه از سیاست‌های استان در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های خزر است.

استاندار گیلان با اشاره به این که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل برخی اقدامات انجام شده شاهد تخریب اکوسیستم غیرطبیعی و آلودگی‌های زیست محیطی شده‌ایم، افزود: توسعه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج منابع فسیلی زیربستر، صید بی‌رویه آبزیان به ویژه ماهیان خاویاری، تخریب زیستگاه‌ها، از بین رفتن مناطق تخم‌ریزی ماهیان، تخلیه مستقیم آلودگی‌های شهری، صنعتی و کشاورزی مناطق ساحلی به دریا، تغییرات فیزیکی عظیم در رژیم طبیعی از جمله این اقدامات هستند.

وی توافق کشورهای ساحلی با عنوان برنامه محیط زیست دریای خزر (CEP) در سال ۱۹۹۸، کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر معروف به کنوانسیون تهران در سال ۲۰۰۳ و همچنین پروتکل آمادگی واکنش و همکاری منطقه‌ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی به منظور حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی‌های ناشی از منابع و فعالیت‌ های مستقر در خشکی که طی سالیان گذشته به تصویب جمهوری اسلامی ایران رسیده را برخی از اقدامات در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای در راستای حفظ محیط زیست دریا اعلام کرد.

  • ضرورت تهیه پایگاه اطلاعاتی از مناطق ساحلی به منظور تسهیل در تصمیم‌گیری

نجفی همچنین به طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی برای توجه به محیط زیست دریای خزر نیز به عنوان یکی دیگر از برنامه‌ها در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح با هدف یکپارچه‌سازی فرایند تصمیم‌گیری در مناطق ساحلی و دخالت دادن همه بخش‌های درگیر، به منظور سازگاری و توازن در بهره‌برداری و استفاده از منابع ساحلی شکل گرفته است.

نجفی با تاکید بر اهمیت دستیابی به توسعه پایدار در استفاده‌های چندگانه از مناطق ساحلی با ظرفیت‌یابی محیطی این مناطق و همچنین حفظ محیط زیست شکننده مناطق ساحلی، تصریح کرد: کاهش آسیب‌پذیری مناطق ساحلی و ساکنان آن نسبت به خطرات طبیعی و مصنوعی، تهیه طرح هماهنگی دستگا‌ه‌های مرتبط با سواحل به منظور کاهش و رفع تداخل فعالیت‌ها، امکان‌سنجی جلب مشارکت مردمی در بهره‌بردرای و مراقبت از مناطق ساحلی بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت تهیه پایگاه اطلاعات از مناطق ساحلی برای تسهیل در تصمیم‌سازی برای فرایندهای توسعه در مناطق ساحلی کشور افزود: فعالیت‌های بهسازی و گزینه‌های اصلاحی در روند طرح‌های توسعه‌ای محلی و انجام اقدامات قابل پیش‌بینی در طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور ICZM در خزر جنوبی از جمله راهکارهای ملی و محلی در جلوگیری از تخریب بیشتر این دریای ارزشمند می‌باشد.

به گفته این مسئول دولت جمهوری اسلامی ایران و مسئولان دولت در گیلان آمادگی کامل برای انجام همه نوع همکاری منطقه‌ای درجهت رفع آلودگی زیست محیطی در دریای خزر را دارند.

کد خبر 367294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha