همشهری‌آنلاین: اجلاس یک روزه رواداری و افراط گرایی با مشارکت کارشناسان، شخصیت‌های مذهبی و سیاسی ایران، نروژ، ایتالیا و پاکستان در تهران برگزار شد

نشست یک روزه اجلاس رواداری و افراط گرایی به ابتکار "موسسه بین‌المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها" و "مرکز صلح و حقوق بشراسلو" پنج شنبه 24 آبان ماه در تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه بین‌المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها، در این نشست که سیدمحمد خاتمی رییس موسسه بین‌المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها و "شل ماگنه بوندویک" رییس  مرکز صلح و حقوق بشر ژنو حضور داشتند؛ مسایل مختلف جهانی با مشارکت کارشناسان، شخصیت‌های مذهبی و سیاسی ایران، نروژ، ایتالیا و پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در این اجلاس، ریشه‌های افراطی‌گری و عوامل موثر در رشد آن بطور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت.
در میزگرد دیگری نیز نقش مذهب و ایدئولوژی در ارتباط با روا داری و افراطی‌گری به بحث گذاشته شد و در پایان راه حل‌های سازنده و موثر برای جلوگیری از افراطی‌گری و کمک به تفاهم و صلح بین ملت‌های جهان مورد گفتگو قرار گرفت.

شایان ذکر است در حاشیه این اجلاس رییس جمهور سابق کشورمان با نخست وزیر سابق ژنو دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار "شل ماگنه بوندویک" با اشاره به اوضاع کنونی منطقه، وضعیت کشورهای عراق و افغانستان را نگران کننده دانست و از خطابه‌های جنگ طلبانه که در ارتباط با منطقه خاورمیانه بیان می‌شود، ابراز نگرانی کرد.
وی اعلام کرد غرب صرفا طرفدار یک جانبه گرایی و حمله به کشورها نیست؛ بلکه نیروهای مستقل و کشورهای متفاوتی در غرب وجود دارند که خود را از عملیات یک جانبه گرا و خشونت آمیز مبرا می دانند.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی نیز در این دیدار به نقش یک جانبه گرائی در گسترش افراط گرایی اشاره کرد و گفت:غرب باید از تحمیل و تحقیر کشورهای مستقل و مسلمان تغییر مسیر دهد.
وی تصریح کرد:اگر ارتباطی سالم و مبتنی بر تفاهم بین اسلام و غرب ایجاد نشود شرایط بحرانی و دشواری برای منطقه ایجاد خواهد شد. 

کد خبر 36728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز