یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

اعضای شورای شهر تهران در اصلاحیه نحوه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران با افزایش ۱۰درصدی تعرفه‌ها متناسب با نرخ تورم اعلام شده موافقت کردند.

شورای شهر

مهم‌ترين دستور جلسه سيصد و چهل و يكمين جلسه شوراي شهر تهران كه ديروز برگزار شد، بررسي اصلاحيه نحوه محاسبه تعرفه دفاتر خدمات الكترونيك‌ شهر تهران بود. اگرچه عنوان شده بود كه گزارش نهايي كميته فني- حقوقي بررسي حادثه پلاسكو در صحن شورا ارائه مي‌شود اما بعدا اعلام شد كه اين مسئله و بررسي آن به جلسه بعدي موكول شده است؛ بنابراين زماني از جلسه به بررسي لايحه اصلاحيه مذكور اختصاص يافت و بخشي ديگر هم به تذكرات و پيشنهادهاي اعضاي شورا.

در ابتداي بررسي لايحه مورد اشاره عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا گفت: در اين زمينه پيشنهاد شهرداري 20درصد بوده اما در اين زمينه ما در كميسيون پيشنهاد نزديك به 9درصد را ارائه داديم. وي افزود: ضمن اينكه از سال‌جاري علاوه بر خدمات ارائه شده 8خدمت جديد نيز در اين دفاتر مانند نظارت حفاري اضافه شده است.

پس از اين احمد دنيامالي پيشنهاد داد تا به‌صورت پايلوت در يكي از دفاتر، بازديد پايه حفاري و نظارت حفاري صورت گيرد. محمدمهدي تندگويان نيز گفت: قرار بود بحث آموزش شهروندي در نوع كاركرد دفاتر تعريف شود تا به‌ويژه در حوزه ساخت‌وساز شهروندان بتوانند از حقوق خود آگاه شوند. به‌گفته وي، بسياري از شهروندان از حقوق خود در حوزه ساخت‌و‌ساز مطلع نيستند و همين امر زمينه رانت را به‌وجود مي‌آورد. به نظر تندگويان بيمه آتش‌نشاني نيز ازجمله مواردي است كه مي‌تواند در شرح خدمات دفاتر گنجانده شود. بعد از اين نوبت به اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شورا رسيد. وي در رابطه با موضوع حفاري بيان داشت:

كل فرايند حفاري به دفاتر خدمات محول نشود بلكه دفاتر مجاز باشند كه اين اقدام را به شرط داشتن تمام الزامات ابلاغ شده انجام دهند. وي افزود: حفاري يك اقدام تخصصي و چند وجهي است؛ بنابراين محول كردن يكباره آن به دفاتر خطرناك است. اين امر بايد به‌صورت پايلوت در يكي از مناطق اجرا شود.

محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شورا نيز با بيان اينكه اين دفاتر ايجاد شود و شهروندان به جاي شهرداري‌ها به اين دفاتر مراجعه كنند تا هم در فرايند رسيدگي به درخواست‌هاي مردمي تسهيل‌گري شود و هم از مجموعه مشكلات حوزه شهرسازي مناطق و مراجعه شهروندان تهراني به شهرداري‌ها كاسته شود و شاهد شفاف‌سازي‌، افزايش تسهيلات و كاستن از بوروكراسي شديد ارائه خدمات در اين حوزه باشيم.

وي ادامه داد: اين در حالي است كه با گذشت10سال از ايجاد دفاتر خدمات الكترونيك شهر، نه‌تنها برون‌سپاري اين وظايف از شهرداري صورت نگرفته، بلكه تعداد پرسنل معاونت‌هاي شهرسازي مناطق 22گانه در اين بخش افزايش يافته است. شهروندان تهراني نيز از اينكه در فرايند درخواست گواهي‌هاي صدور پروانه و عدم‌خلاف و پايان‌كار موازي‌كاري جدي بين دفاتر خدمات الكترونيك شهر تهران و معاونت‌هاي شهرسازي مناطق 22گانه وجود دارد، ناراضي‌اند و دچار بلاتكليفي شده‌اند. در پايان سالاري ضمن تأكيد بر لزوم تعيين تكليف قطعي دفاتر خدمات الكترونيك شهر و برون‌سپاري كامل وظايف به آنها خواستار الحاق تبصره‌اي براي تعيين تكليف اين دفاتر شد.

اين عضو شوراي شهر تهران افزود: درصورتي‌كه اين تبصره به لايحه مذكور اضافه نشود، طرحي دوفوريتي را به‌منظور برون‌سپاري كامل وظايف تصديگري در اين حوزه ارائه خواهم كرد.در ادامه مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران درخصوص ميزان افزايش تعرفه‌ها گفت: در مصوبه قبلي تبصره‌اي وجود دارد مبني بر اينكه شهرداري تهران موظف است براساس نرخ تورم سالانه لايحه افزايش تعرفه را به شورا ارائه دهد، اكنون هم كه نرخ تورم 10درصد است؛

بنابراين با در نظر گرفتن پيشنهادهاي كميسيون‌ها همان نرخ تورم سالانه براي افزايش تعرفه‌هاي دفاتر خدمات در نظر گرفته شود. در نهايت جمع‌بندي چمران يعني افزايش درصدي تعرفه‌هاي دفاتر خدمات الكترونيك شهر با رأي موافق اكثريت اعضاي شورا به تصويب رسيد.

  • تصويب فوريت‌كنترل خريدهاي خارجي

در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران يك فوريت «نظارت و كنترل خريدهاي خارجي در شهرداري تهران» نيز از سوي اعضا به تصويب رسيد. به پيشنهاد محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شوراي شهر تهران يك فوريت كنترل و نظارت واردات و خريدهاي خارجي توسط شهرداري تهران به‌منظور حمايت از اشتغال و توليد داخلي در راستاي اجراي پيام نوروزي مقام معظم رهبري مطرح شده است. سرخو در تشريح اين موضوع گفت:

بدين‌منظور كميته‌اي متشكل از روساي كميسيون‌هاي تخصصي شوراي شهر و نماينده شهردار تهران زيرنظر رئيس شوراي شهر تشكيل مي‌شود و خريد و واردات كالاهاي خارجي كه در كشور توليد مي‌شوند صرفا با تصويب اين كميته انجام خواهد شد. اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه هدف نهايي اين است كه كالاهاي خارجي كه مشابه آنها در كشور توليد مي‌شوند، خريداري نشوند، افزود: ما همچنين قصد داريم آنچه الان وارد مي‌شود و در كشور توليد نمي‌شود، همانند برخي قطعات مترو را با همكاري مراكز علمي و دانشگاه‌ها به سمت توليد داخلي ببريم.

  • ‌ برنامه‌ريزي‌ براي جمع‌آوري سيلاب‌ها

رئيس شوراي شهر تهران جلسه ديروز را با بيان مطالبي درخصوص اقدامات اخير آمريكا آغاز كرد. مهدي چمران با بيان اينكه آمريكايي‌ها با اقدامات خشونت‌بار خود بار ديگر نشان دادند كه تنها در فكر ترساندن ملت‌هاي ديگر هستند افزود: كشورهاي دنيا چندان تحت‌تأثير قرار نمي‌گيرند.

وي با اشاره به اقدامات اخير آمريكا ازجمله بمباران موشكي سوريه و نيز آزمايش بمب 10‌تني در افغانستان گفت: حمله به 2كشور مستقل بار ديگر چهره خشونت‌طلب و جنگ‌طلب آمريكايي‌ها را به دنيا نشان داد. وي ادامه داد: آمريكايي‌ها دوباره دندان تيز كرده‌اند تا ملت‌هاي دنيا را بترسانند و كدخدايي خود را نشان دهند. ‌ رئيس شوراي شهر تهران همچنين ضمن ابراز همدردي با حادثه‌ديدگان سيل در استان‌هاي كشور، گفت: بايد با برنامه‌ريزي صحيح بتوانيم اين حجم از آب‌ها را جمع‌آوري كنيم تا در جهت رفع كمبود آب استفاده شود.

جدول

کد خبر 367227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha