دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

گزارش کمیته بررسی و رسیدگی به حادثه پلاسکوی شورای شهر تهران به ریاست حبیب کاشانی دیروز در صحن شورا قرائت شد.

شورای شهرتهران

پس از رخداد حادثه پلاسكو، اعضاي شوراي شهر تهران براي بررسي دقيق‌تر ابعاد فاجعه و بعد نظارتي اقدام به تشكيل 2كميته «فني و حقوقي» و «پيگيري مطالبات مربوط به ساختمان پلاسكو» كردند. بر همين اساس روز گذشته گزارش كميته رسيدگي به حادثه‌ديدگان پلاسكو ارائه شد. معصومه آباد، رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شورا و عضو كميته پيگيري و رسيدگي به حادثه‌ديدگان پلاسكو در همين ارتباط ابتدا به تشريح فعاليت‌هاي اين كميته براساس وظايف تعريف شده پرداخت و گفت: برگزاري جلسه با مسئولان آتش‌نشاني، بنياد مستضعفان به‌عنوان مالك، سركشي به مصدومان، پيگيري پرداخت ديه نقص عضو به مصدومان، سركشي به خانواده شهدا و فوت‌شدگان و پيگيري پرداخت ديه به بازماندگان اين عزيزان، پيگيري و حمايت از كارفرمايان، كارگران و از كارافتادگان بر اثر اين حادثه و نيز اقداماتي در اين راستا در دستور كار كميته قرار داشت. به گفته وي كميته به اين نتيجه رسيد كه سازمان آتش‌نشاني نسبت به انجام بازديدهاي دوره‌اي در ساختمان اقدام و موارد نقض و مشكلات ايمني را به مالك و هيأت مديره ابلاغ كرده است.

وي اضافه كرد كه رياست بنياد شهيد اظهار داشته با توجه به ساختار قانوني به خانواده‌هاي محترم شهدا فقط خدمات فرهنگي مي‌توانند ارائه دهند. به همين منظور، كميته اقدامات رسمي خود را براي فراهم شدن استفاده قانوني خانواده‌هاي شهداي آتش‌نشان از تسهيلات بنياد شهيد از طريق دفتر مقام معظم رهبري و هيأت دولت پيگيري خواهد كرد. آباد همچنين گفت كه رئيس اورژانس تهران در يكي از جلسات از شوراي شهر درخواست كرده كه مصوبه‌اي براي كمك به استقرار آمبولانس‌هايي مجهز به دستگاه‌هاي شوك اتوماتيك براي احياي افراد دچار حادثه در مكان‌هاي شلوغ مانند مترو، ورزشگاه‌ها، سينماها و مجتمع‌هاي تجاري داشته باشد.

وي همچنين به نتايج حاصل از نشست با نمايندگان وزارت كار درخصوص كارگران و كارفرمايان ساختمان پلاسكو اشاره كرد و اظهار داشت: به موجب بندهاي 2 و 3 مصوبه هيأت وزيران در تاريخ 6/11/95 علاوه بر 524نفر كارگري كه مشمول بيمه تأمين اجتماعي بودند اين امكان فراهم شد تا براي 875نفر باقيمانده نيز پوشش حمايتي درنظر گرفته شود. اينطور كه اين عضو شورا گفت همچنين در هيأت دولت يك‌بسته حمايتي براي كارفرمايان در اين ساختمان تدوين شده كه طبق آن كليه بدهي‌هاي گذشته كارفرمايان شاغل در پلاسكو ضمن بخشودگي صددرصد جرايم به‌مدت 5سال تقسيط شود.

معصومه آباد افزود: كميته شورا نيز به اين تصميم رسيد تا به كارفرمايان واحدهاي تجاري فاقد كد كارگاهي (159واحد) در قالب بسته حمايتي از سوي شورا مساعدت شود. وي افزود: با توجه به مصوبه هيأت دولت، بانك مركزي تسهيلاتي به مبلغ 300ميليون تومان با نرخ سود 18درصد و با بازپرداخت 48ماهه و با يك سال دوره تنفس بنا بر تشخيص اتاق اصناف و بانك مركزي به كسبه پرداخت خواهد كرد. همچنين درخصوص بخشودگي جرايم بانكي كسبه ناشي از نپرداختن بدهي وام‌هايشان به بانك‌ها نمايندگان بانك مركزي اعلام كردند كه طبق بخشنامه‌اي اين موضوع در تاريخ 16اسفند به بانك‌ها ابلاغ شده است. البته به گفته آباد دريافت نرخ سود 18درصد مورد اعتراض اعضاي كميته قرار گرفته و رايزني‌هايي مبني بر كاهش اين نرخ صورت مي‌گيرد. در اين بين مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران تصريح كرد كه بايد تمام تلاش براي كمك به دريافت وام 300ميليون توماني با سود كمتر از آنچه رايج است صورت گيرد. رئيس كميته ايمني شوراي شهر تهران در ادامه به نتايج حاصل از نشست با روساي اتحاديه پيراهن‌دوزان و اتحاديه پوشاك اشاره كرد و گفت: اين عزيزان نيز اعلام داشتند كه با هماهنگي كه با مالك مجتمع نور به‌عمل آمده تعداد 600واحد طي تفاهمنامه‌اي به‌عنوان اجاره در اختيار كارفرمايان پلاسكو قرار گيرد كه اين واحدها به‌مدت 2سال به مبلغ هر متر 45هزار تومان به مال‌باختگان پلاسكو داده شده و رئيس بنياد مستضعفان نيز متعهد شده‌ كه بنياد تا آخر ارديبهشت‌ماه مبلغ اجاره اين واحدها را پرداخت كند.

  • خانه هنرمندان 2، خانه لرزاده شد

گفتني است ديروز همچنين با تصويب شوراي شهر تهران خانه «هنرمندان2» نيز به خانه «معماري استادلرزاده» تبديل شد. مرتضي طلايي، نايب رئيس شوراي شهر تهران در اين بين با اشاره به اصلاحات انجام شده در متن لايحه مربوط به مصوبه گفت: با اين مصوبه عرصه و اعيان خانه استاد لرزاده همچنان در دست شهرداري باقي مانده و در تركيب هيأت امناي اين خانه يك نفر از اعضاي شوراي شهر و يك نفر از انجمن معماري كشور قرار مي‌گيرند.

  • پاسخ به 4 اعتراض فرمانداري

روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران پاسخ به اعتراضات فرمانداري درباره چند مصوبه شورا را بررسي كرده و به تصويب رساندند. يكي از اعتراضات مربوط به مصوبه اصلاحيه چگونگي محاسبه و اخذ بهاي خدمات مديريت پسماند بود. گفتني است كه اعتراض فرمانداري تعيين بهاي مديريت پسماند بيشتر از تورم سالانه بوده است. در ابتداي بررسي اين دستور جلسه عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه گفت: پيشنهاد شورا نرخ 18درصد بوده كه اين امر براي 2سال درنظر گرفته شده كه با احتساب اين امر بايد گفت ما سالي 9درصد افزايش قرار داده‌ايم كه حتي از تورم 10درصد هم كمتر است. علي صابري نيز گفت: اصولا اعتراض فرمانداري بايد بر عدم‌تطابق مصوبات با قوانين باشد نه آنكه در مورد اعداد هم اعتراض كنند. محسن سرخو هم بر اين نظر بود كه اگر تورم بين 8 تا 10درصد درنظر گرفته شود هر عددي بيش از اين ارقام در هر حوزه‌اي اعلام شود سبب افزايش تورم خواهد شد. رضا تقي‌پور نيز اظهار داشت: تا سال90 بايد يارانه پسماند قطع مي‌شده؛ بنابراين افزايش بهاي 18درصدي در جهت تأمين هزينه‌هاست. به گفته احمد دنيامالي هم براساس مصوبه هيأت وزيران در سال94 طي يك بازه زماني چهار تا پنج‌ساله يارانه پسماند به‌طور كل بايد قطع شود؛ بنابراين تعيين نرخ بايد در جهت تعيين قيمت واقعي باشد.

مهدي چمران نيز در ادامه بررسي اين امر گفت: درنظر داشته باشيد كه توليد پسماند در ايران 3برابر استاندارد جهاني است و در اين شرايط هر قدر بهاي مديريت پسماند ارزان‌تر باشد، اسراف‌ها و توليد زباله هم بيشتر خواهد بود. در نهايت اعضاي شورا بر مصوبه قبلي خود اصرار داشتند و اكثريت اعضا نيز به اين تصميم رأي موافق دادند. در ادامه جلسه 3 اعتراض فرمانداري نيز مورد بررسي قرار گرفت. مصوبه «الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه چگونگي و نحوه كمك‌رساني براي رفع مشكلات اخير در استان خوزستان» ديگر اعتراض فرمانداري تهران بود كه اعضاي شورا در اين مورد نيز بر مصوبه قبلي خود رأي دادند. مصوبه تعيين نرخ كرايه انواع تاكسي در شهر تهران در سال96 سومين مورد از اعتراض‌هاي فرمانداري بود. اعضا بار ديگر بر مصوبه قبلي خود اصرار داشتند و به آن رأي موافق دادند. در رسيدگي به اعتراض فرمانداري به مصوبه الزام شهرداري تهران به تهيه و تدوين برنامه پنج ساله سوم شهرداري تهران نيز اعضاي شورا با درج اصلاحات متني در اين مصوبه موافقت كردند.

  • تذكرات و پيشنهادهاي اعضاي شورا در سيصد و چهلمين جلسه

محسن سرخو؛ عمران و حمل‌ونقل : خوشبختانه طي سال‌هاي اخير استقبال مردم از مراكز فرهنگي و هنري شهر تهران افزايش يافته اما تابلوهاي راهنما براي سينماها و نمايش خانه‌ها وجود ندارد. از شهرداري و حوزه حمل ونقل و ترافيك شهر تهران درخواست دارم سينماها، نمايش خانه‌ها و اماكن فرهنگي شهر، خصوصا آنهايي را كه بخش خصوصي احداث كرده و اكثرا نيز در خيابان‌هاي فرعي واقع شده‌اند در نقشه‌ها، راهنماهاي شهري و تابلوهاي خيابان‌ها به مردم معرفي كنند.

پرويز سروري؛ نظارت و حقوقي : امسال توفيقي دست داد تا ايام نوروز در تهران باشيم. بايد بگويم تهران زيباترين شهر كشور است، ولي متأسفانه آلودگي‌ها و ترافيك اين زيبايي‌ها را مي‌پوشاند. اين نشان مي‌دهد كه همكاري دولت و پرداخت بدهي‌ها مي‌تواند زيبايي‌هاي تهران را بيشتر نمايان كند. اين روزها فضاي پوپوليستي از سوي برخي بسيار به چشم مي‌خورد اما پيشنهاد من اين است به جاي آنكه اسير اين فضا شويم و از نوشته‌هاي هيجاني تقدير كنيم، به كارنامه شورا بپردازيم. از طرف ديگر عمر شوراي چهارم به سر آمد اما اقدامي درخصوص مشكل حل نشده راه‌آهن در مناطق 17و 18رخ نداد. اميدواريم در اندك زمان باقيمانده اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شود.

اسماعيل دوستي؛ عمران و حمل‌ونقل : اين روزها كه به فضاي مجازي نگاهي مي‌اندازيم، موضوع تخريب دولت خيلي پررنگ شده است. من به كل با تخريب مخالفم و بايد بگويم در هيچ مقطعي اينگونه به تخريب دولت پرداخته نشده و فضا مسموم نبوده است. برخي انتقاد مي‌كنند كه كشور فشل است و در حال تعطيلي، من نمي‌خواهم از شخصي دفاع كنم بلكه مي‌خواهم از انقلاب و نظام دفاع كنم. كشوري كه رهبري فرزانه و هوشمند، دارد هيچ موقع نه تعطيل مي‌شود و نه فشل خواهد بود. اگر اين موضوع را هم كنار بگذاريم بايد گفت آيا ضعف تنها در يك‌نقطه است؛ يعني ضعف در شهرداري نيست، در جاهاي ديگر ضعفي وجود ندارد، چرا فضا را اينگونه مي‌كنيم!؟

احمد دنيامالي؛ عمران و حمل‌ونقل (رئيس) : براساس پيگيري‌هاي كميسيون عمران شورا تعطيلي خط 5 متروي تهران به‌دليل بهسازي خط به طول 90كيلومتر در دو مسير رفت و برگشت بوده است. 17سالي مي‌شود كه اين خط در حال بهره‌برداري است و با توجه به اينكه اين خط زيرزميني نيست نياز به بهسازي براي آن مبرم بوده است. با وجود اين با هماهنگي‌هاي به عمل آمده اينگونه تدبير شده كه عمليات بهسازي در جمعه‌ها صورت بگيرد و همچنين از پيمانكار خواسته شده اين مهم در جمعه‌هايي كه مسابقه فوتبال برگزار مي‌شود، صورت نگيرد. از سوي ديگر تأكيد شده اين عمليات بايد تا پايان سال‌جاري به اتمام برسد.

کد خبر 366562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha