یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

سرانجام ایران در برداشت از میدان‌گازی مشترک از رقیب همسایه‌اش پس از ۲۰سال سبقت گرفت.

6 فاز پارس‌جنوبي به بهره‌برداري رسيد تا حسن روحاني، رئيس‌جمهور از آن به‌عنوان روزي پرافتخار و به يادماندني براي تاريخ صنعت نفت ايران ياد كند. رئيس‌جمهور در مراسم افتتاح 8مگاپروژه در پارس‌جنوبي تأكيد كرد: اينكه امروز مي‌بينيم در يك ميدان مشترك نفتي از همسايه خود و در حوزه بهره‌برداري سبقت مي‌گيريم و اينكه توليد ما از ٢٤٠ ميليون مترمكعب گاز در روز پس از سه سال و نيم و در دولت يازدهم به ٥٧٥ ميليون مترمكعب رسيده يعني بيش از ٢,٤ برابر شده، به‌معناي آن است كه ما مي‌توانيم، اگر با هم باشيم و وحدت داشته باشيم مي‌توانيم، اگر دست به‌دست هم دهيم مي‌توانيم موفقيت دوباره، اقتصاد دانش بنيان و حركت به سمت قله‌هاي پيشرفت داشته باشيم.

براساس اعلام وزارت نفت، براي اجراي فازهاي ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبي و طرح توسعه لايه نفتي اين ميدان مشترك گازي و طرح‎هاي پتروشيمي ٢٠ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شده و هر دو فاز پارس‌جنوبي سالانه ٣، ٥ تا 4ميليارد دلار در آمد ارزي ايران را افزايش مي‌دهد و در كمتر از ٢ سال همه سرمايه‌گذاري‎ها در اين پنج فاز (٢١، ٢٠، ١٩، ١٨، ١٧) به اقتصاد ملي بازمي‌گردد.

اين گزارش مي‌افزايد: هدف از اجراي فازهاي ١٧ و ١٨ پارس‌جنوبي توليد روزانه ٥٦,٦ ميليون مترمكعب گاز ٧٥ تن ميعانات گازي، توليد روزانه ٤٠٠ تن گوگرد، توليد سالانه يك ميليون تن اتان به‌منظور تأمين پتروشيمي و توليد سالانه ١.٠٥ تن گاز مايع ال پي جي (پروپان و بوتان) است. از سوي ديگر با اجراي فاز ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبي روزانه ٥٦,٦ ميليون مترمكعب گاز غني، ٧٥ هزار بشكه ميعانات گازي، ٤٠٠‌تن گوگرد و توليد سالانه ١.٠٥ ميليون تن گاز مايع ال پي جي (پروپان و بوتان) و يك ميليون تن اتان به منظور تأمين خوراك واحدهاي پتروشيمي توليد خواهد شد.

همچنين هدف از اجراي فاز ١٩ پارس‌جنوبي توليد روزانه ٥٦,٦ ميليون مترمكعب گاز غني، ٧٥ هزار بشكه ميعانات گازي، ٤٠٠ تن گوگرد و همچنين توليد سالانه ١.٠٥ تن گاز مايع(LPG پروپان و بوتان)، يك ميليون تن اتان به‌منظور تأمين خوراك واحدهاي پتروشيمي اعلام شده است. خبر ديگر اينكه ديروز طرح توسعه لايه نفتي پارس‌جنوبي به بهره‌برداري رسيد. كه مجموع نفت درجاي آن بين يك ميليارد و ٥٠٠ ميليون تا 4ميليارد بشكه تخمين زده مي‌شود.

بيژن زنگنه وزير نفت هم با اشاره به اينكه اوج تحريم‌ها عليه ايران در دوسال و نيم دولت يازدهم به جز يك سال آخر بود و ما براي عبور از مسير توسعه با جاده آسفالت و راه صاف روبه‌رو نبوديم، گفت: با اين شرايط ١١ فاز به نتيجه رسيد و ظرفيت توليد و پالايش از ٢٤٠ ميليون مترمكعب در ميانه سال ٩٢ به ٥٧٠ ميليون مترمكعب در شرايط فعلي رسيد.

کد خبر 367225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha