در ۲ سال و نیم گذشته سود کسب‌وکارهای بزرگ فعال در اقتصاد ایران، یعنی ۴۵۰ شرکت فعال در بازار سهام، دست‌کم ۳۰ درصد کاهش یافته و به ۴۱ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش همشهري، تورم و رشد اقتصادي پايه‌هاي رشد بورس هستند. تازه‌ترين آمار از افزايش نرخ رشد اقتصادي و ثبات تورم تك رقمي حكايت دارد. هر دو آماري كه از سوي بانك مركزي و مركز آمار ارائه مي‌شود با يك اختلاف كوچك اين 2مولفه مهم اقتصادي را تأييد مي‌كند و نشان مي‌دهد اقتصاد ايران ضمن اينكه بر تورم غلبه كرده در مسير رشد نيز قرار گرفته است.اما آمار عملكرد شركت‌هاي موجود در بازار سهام چيز ديگري مي‌گويد.

روز گذشته وزير اقتصاد در آيين گشايش دهمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه از افزايش رشد اقتصادي حتي فراتر از مرز 8درصد در سال1395 سخن گفت اما اگر بپذيريم بخشي از توليد ناخالص داخلي ايران توسط شركت‌هاي بورس توليد مي‌شود و اين آمار از طريق سود شركت‌هاي بورس قابل‌محاسبه است،

بايد بپذيريم كه رشد اقتصادي كه از آن صحبت مي‌شود نتوانسته است كمكي به صنايع بكند چرا كه سود شركت‌هاي بورس برخلاف آنچه پيش‌بيني مي‌شد نه فقط بيشتر نشده بلكه همچنان در حال كاهش است. با آنكه اميد مي‌رفت از اواسط سال قبل رفته‌رفته بر سود شركت‌هاي بورس اضافه شود اما آمار عملكرد شركت‌هاي بورس نشان مي‌دهد منحني نزول سود شركت‌هاي بورس كه از آذر‌ماه سال 1393يعني در نقطه اوج ركود تورمي آغاز شده هنوز متوقف نشده و اين روند همچنان ادامه دارد.

از نظر بنيادي رشد شاخص بورس مبتني بر رشد سود شركت‌هاي بورس است و تا زماني كه سود شركت‌هاي بورس افزايش نيابد شاخص بورس رشد نخواهد كرد. در چنين شرايطي كارشناسان پيشنهاد مي‌كنند دولت از طريق سياست‌هاي انبساطي مسير متفاوتي را در اقتصاد در پيش بگيرد تا اقتصاد از ركود واقعي خارج شده و اثر آن به صورت عيني در ساختار اقتصاد و شركت‌ها نمايان شود.

  • سود شركت‌هاي بورس چقدر افت كرده است

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس كه در آذر‌ماه 1393به 59هزارو 243ميليارد تومان رسيده بود با 18هزارميليارد تومان كاهش به 41هزارو 200ميليارد تومان در پايان اسفند سال قبل رسيده است البته مجموع پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس در بهمن‌ماه سال قبل حتي به 40هزارو 81ميليارد تومان هم رسيده بود و شايد رشد اسفند‌ماه را بتوان نشانه‌هايي از جوانه‌هاي رونق دانست.

اين اعداد به‌معناي اين است كه سود شركت‌هاي بورس در طول 2سال گذشته نه فقط افزايش نيافته است بلكه با يك عقبگرد اقتصادي با 30درصد افت مواجه شده است.بخشي از اين مقدار نزول تحت‌ تأثير كاهش مقدار فروش ناشي از ركود اتفاق افتاده است. بسياري از اقتصاددانان و تحليلگران بازار سرمايه معتقدند اگرچه اعمال سياست‌هاي ضدتورمي از سوي دولت پس از بحران‌هاي اقتصادي سال91 و 92منطقي به‌نظر مي‌رسد اما اعمال اين سياست‌هاي اقتصادي طولاني شده و همين موضوع منجر به كاهش سود شركت‌هاي بورس شده است.

کد خبر 367079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha