یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

۴۰ روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ارزش کل بازار سهام در کمتر از ۲۰ روز ۶ هزار میلیارد تومان معادل ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش همشهري، تحليل گران در مورد اينكه قبل از انتخابات رياست‌جمهوري بازار سهام رشد مي‌كند يا خير اتفاق نظر ندارند اما شواهد تجربي، رشد بازار سهام را قبل از انتخابات تأييد مي‌كند ضمن اينكه در برخي از كشور‌ها ازجمله آمريكا تكرار الگو‌هاي تأييد‌شونده قبل از انتخابات مطالعه شده است.

گزارش‌هاي تحليلي منتشرشده در بورس هم نشان مي‌دهد شاخص كل با رسيدن به محدوده 76هزار واحد به‌عنوان يك سطح حمايتي مهم در كوتاه‌مدت، به روند نزولي خود پايان داده و با افزايش فشار تقاضا و تزريق بخشي از نقدينگي، روند خود را تا يك محدوده مقاومتي مهم يعني 78هزار واحد ادامه داده است. اين محدوده به‌عنوان يك خط مقاومت رواني از ابعاد مختلف حائز اهميت است و رفتار بازار با اين خط در شكل دهي به روند آينده شاخص مؤثر خواهد بود.

از سوي ديگر بررسي دوره‌هاي تاريخي رياست‌جمهوري در ايران نشان مي‌دهد بازار سهام هميشه اندكي قبل از انتخابات رياست‌جمهوري و همينطور بعد از مشخص شدن نتايج با رشد مواجه مي‌شود. آمار‌هاي موجود از وضع شاخص بورس در طول 4دوره انتخابات رياست‌جمهوري يعني از سال1380 تاكنون نشان مي‌دهد كه سهامداران به‌طور ميانگين يك‌ماه قبل از انتخابات 5درصد بازده به‌دست مي‌آورند، البته در برخي دوره‌ها حتي مقدار بازده سرمايه‌گذاران به مرز 7.5درصد هم رسيده است.

در سال1380 زماني كه محمد خاتمي براي دومين دوره به‌عنوان رئيس‌جمهور انتخابات شد سهامداران به‌طور ميانگين 4درصد بازده به‌دست آوردند. 4سال بعد وقتي بازار سهام با يك نامزد ناشناخته رياست‌جمهوري يعني محمود احمدي‌نژاد روبه‌رو شد ابتدا به او واكنش منفي نشان داد و بعد از آن بار ديگر در مسير رشد قرار گرفت.

در دوره دهم هم كه در سال1388 برگزار شد بازار يك‌ماه قبل از برگزاري انتخابات با رشد زيادي مواجه شد. در اين دوره شاخص بورس در طول يك‌ماه 667واحد رشد كرد و سهامداران به‌طور ميانگين 7.5درصد بازده به‌دست آوردند. دوره يازدهم رياست‌جمهوري هم كه با پيروزي حسن روحاني به پايان رسيد شاخص بورس 2494واحد رشد و سهامداران به‌طور ميانگين 5.6درصد بازده به‌دست آوردند. اكنون آمار‌ها نشان مي‌دهد كه اين رويه بار ديگر در بورس در حال تكرار است.

  • رشد 1.5ميليارد دلاري

اطلاعات آماري از عملكرد بازار سهام از ابتداي سال تاكنون نشان مي‌دهد كه رويه‌هاي دوره‌هاي قبل در حال تكرار است. اين اطلاعات نشان مي‌دهد در 20روز گذشته ارزش سهام شركت‌هاي بورس و فرابورس جمعا 6هزار ميليارد تومان معادل 1.5ميليارد دلار افزايش يافته است.

ارزش كل بورس تهران كه در ابتداي سال در محدوده 322هزار ميليارد تومان بود اكنون به 326هزارو 200ميليارد تومان رسيده است. ارزش شركت‌هاي حاضر در فرابورس هم در اين مدت با 1800ميليارد تومان افزايش به 106هزارو ميليارد تومان رسيده است.
در عين حال در همين مدت كوتاه شاخص فرابورس با 15واحد رشد از 875واحد به 890واحد رسيده است اين نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاران در اين مدت در فرابورس 1.7درصد سود كرده‌اند. در بورس تهران نيز وضعيت مشابهي در جريان است.

شاخص كل بورس تهران اول سال را با رقم 77هزارو 230واحد شروع كرد كه در پايان مبادلات ديروز به 77هزارو 760واحد رسيد اين به‌معناي اين است كه سرمايه‌گذاران بورس نيز در اين مدت قدري كمتر از يك درصد سود كرده‌اند. همه اين آمار‌ها نشان مي‌دهد كه رويه دوره‌هاي چهارساله رياست‌جمهوري بار ديگر در بورس در حال تكرار است و گمان مي‌رود با توجه به داغ‌تر شدن فضاي انتخابات در چند روز گذشته اين هيجان به بازار سهام نيز سرايت كند.

  • نتايج يك گزارش

براساس گزارشي كه سال قبل يك تحليلگر بازارسهام براساس يك مطالعه آمريكايي ارائه كرد اين رويه در تمام دوره‌هاي رياست‌جمهوري در سراسر دنيا تكرار مي‌شود. امير شفيعي اين گزارش را براساس پژوهشي كه از سوي يك كارشناس بازار سرمايه به نام پانتزاليس انجام شده ارائه كرده و مي‌نويسد:

فرضيه بازار كارا مي‌گويد يافتن الگوهاي تكرار‌شونده در بازارهاي مالي به‌گونه‌اي كه بتوان سود غيرطبيعي به‌دست آورد ناممكن است. اما مطالعات تجربي نشان داده كه در عمل ناهنجاري‌ها در بازار وجود دارد كه در بازار اثر مي‌گذارد. به نوشته او پانتزاليس و همكاران در سال2000 رفتار بازار سهام در هفته‌هاي منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري در 33كشور را مورد بررسي قرار دادند و اعلام كردند دردوهفته منتهي به انتخابات شاخص بازده غيرطبيعي داشته است.

تشديد رقابت انتخاباتي منجر به افزايش بازده سرمايه‌گذاران مي‌شود. براساس نظريه چرخه انتخابات رياست‌جمهوري، بازار سهام در دوره‌هاي 4ساله رياست‌جمهوري از يك الگوي قوي و قابل پيش‌بيني پيروي مي‌كند. انتخابات سراسري در بيشتر كشورها در دوره‌هاي 4ساله برگزار مي‌شود و نتايج انتخابات نتايج عملكرد‌هاي سياسي و اقتصادي را تغيير مي‌دهد. مطالعات انجام شده حاكي از تكرار الگوهايي خاص در رفتار بازارهاي سرمايه منطبق بر بازه‌هاي زماني برگزاري انتخابات است. درسال ماقبل انتخابات عملكرد بازار سهام بهتر از همه سال‌ها بوده و به‌طور متوسط بازده 16.4را براي سهامداران به همراه داشته است. در 65سال اخير فقط در دو دوره بازده سال قبل از انتخابات منفي بوده است.

کد خبر 366527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha