همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس افغانستان بر سر پرتاب بمب ۱۰ هزار کیلویی موسوم به «مادر بمب‌های» غیرهسته‌ای جهان در شرق این کشور به مناقشه پرداختند و شماری از نمایندگان از آن حمایت کردند و شماری دیگر به شدت با کاربرد آن به مخالفت پرداختند.

مناقشه بر سر استفاده از مادر بمب ها در مجلس افغانستان

به گزارش ایرنا، شماری از نمایندگان مجلس، استفاده آمریکا از بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان را در افغانستان درچارچوب پیمان امنیتی کابل - واشنگتن ارزیابی کردند و عده ای دیگر پرتاب این بمب را آزمایش آن در خاک افغانستان دانستند.

«عبدالطیف پدرام» نماینده بدخشان در مجلس، هدف امریکا از پرتاب این بمب را مبارزه با داعش ندانست و گفت که واشنگتن در سوریه با حملات موشکی به فرودگاه های دولتی از داعش حمایت کرد، اما در افغانستان بمب 10 هزارکیلوئی علیه مواضع داعش به کار می برد.

این نماینده مجلس، برخورد دوگانه امریکا با داعش را غیرقابل قبول دانست و تصریح کرد که وی با چنین برخوردهائی مخالف است.

وی اضافه کرد که استفاده از بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان در افغانستان مغایر با قوانین بین المللی است و آمریکا با چنین اقدامی مرتکب جنایت شده است و مقامات خارجی و افغان نباید درصدد توجیه این جنایت برآیند.

«حبیبه سادات» نیز تاکید کرد که استفاده از این بمب اثرات ناگواری بر محیط زیست و نسل های آینده مردم «اچین» استان ننگرهار خواهد داشت.

«ذکریا سودا» نماینده پنجشیر در مجلس نمایندگان افغانستان نیز با اقدام ارتش امریکا در استفاده از مادر بمب ها، مخالف کرد و تاکید کرد که آمریکا با متحدان خود این کشور را به آزمایشگاه تسلیحاتی خود مبدل کرده و این کار باعث رقابت تسلیحاتی بیشتر در افغانستان و جهان خواهد شد.

وی گفت که آمریکا با این اقدامات به دنبال آن است تا نبردها در سوریه و عراق را به افغانستان و مرزهای ایران و روسیه بکشاند.

سودا افزود که هدف دیگر استفاده واشنگتن از مادر بمب ها، قدرت نمایی آمریکا است و اگر هدف امریکا از پرتاب این بمب مبارزه با تروریسم بود، می توانست با هزینه 16 میلیون دلاری آن، دست کم پایگاه های داعش و طالبان را در چهار استان نابود کند.

هزینه ساخت بمب 10 هزار کیلوئی موسوم به مادر بمب ها 16 میلیون دلار است این بمب ۹ متر طول، یک متر قطر و ۱۰ تن وزن دارد.

این بمب در سال ۲۰۰۲ ساخته شده است، اما تاکنون از آن، در میدان‌های جنگ استفاده نشده بود. این نخستین بار است که از این بمب در افغانستان استفاده می‌شود. امریکا ۱۵ بمب از این نوع ساخته است.

مادر بمب ها، با هواپیماهای ترابری حمل و با چتر پرتاب می‌شود و در فاصله‌ 2 متری زمین منفجر می‌شود و منطقه وسیعی را تخریب می کند.

مارک کانسین، مشاور مرکز مطالعات راهبردی و جهانی، گفته است که این بمب در فاصله نزدیک، به شنوائی و اعصاب، آسیب می رساند و می تواند وارد تونل ها شود.

«لالی حمیدزی» نماینده قندهار در مجلس نیز خواستار برخورد یکسان با تروریست ها شد و تاکید کرد که مقامات خارجی و داخلی از برخورد دوگانه با تروریست ها خودداری کرده و همه را یکسان هدف قرار دهند.

شماری دیگر از نمایندگان مجلس از این حمله آمریکا حمایت کردند و مدعی شدند که در این حمله بیش از 200 تن از عناصر گروه تروریستی داعش نابود شده اند.

«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که در این حمله 36 داعشی به هلاکت رسیده اند، اما مقامات محلی در ننگرهار شمار تلفات این عناصر داعش را 90 تن ذکر کرده اند.

نظامیان آمریکائی شامگاه پنجشنبه گذشته مواضع گروه تروریستی داعش را در دره «مامند» شهرستان «اچین» استان ننگرهار با بمب 10 هزار کیلوئی هدف قرار دادند.

استفاده امریکا از بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان واکنش های گسترده ای در محافل سیاسی داخلی و خارجی افغانستان داشته است.

ریاست جمهوری و ریاست اجرائی دولت افغانستان روز جمعه از به کارگیری بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان در این کشور حمایت کردند و گفتند که این حمله با هماهنگی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان صورت گرفته است.

مقامات محلی در استان ننگرهار افغانستان نیز روز شنبه اعلام کردند که در این حمله به غیرنظامیان آسیب وارد نشده است.

«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز با محکومیت شدید این حمله در صفحه توئیتر خود نوشت: «من به شدت و قویترین الفاظ پرتاب بزرگترین بمب غیراتمی توسط نیرو های امریکایی را در افغانستان محکوم می کنم.»

کرزی اضافه کرده است که جنگ آمریکا در افغانستان، علیه تروریسم نیست، بلکه «جنگ غیرانسانی و وحشیانه ترین سوء استفاده از خاک این کشور برای آزمایش چند سلاح جدید و خطرناک است.»

«جاوید کوهستانی»، یک تحلیل گر افغان و آگاه به مسائل نظامی گفته است که استفاده از یک بمب بزرگ و بی‌سابقه در افغانستان برای سرکوب گروه داعش نبوده، بلکه یک پیام روشن و واضح به روسیه، پاکستان، گروه طالبان و حامیان این گروه است.

«جان نیکلسون» فرمانده نظامیان ناتو در افغانستان در باره استفاده امریکا از بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان در ننگرهار گفت که این اقدام استفاده از ابزار مناسب برای یک هدف مشخص بوده است.

کد خبر 367044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha