همشهری آنلاین: پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته‌ای جهان موسوم به مادر بمب‌ها از سوی آمریکا در افغانستان واکنش‌های مختلفی در پی داشته است.

واکنش ها به پرتاب بزرگترین بمب جهان توسط آمریکا در افغانستان

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد که در عملیاتی علیه مواضع گروه تروریستی داعش در افغانستان، بزرگترین بمب غیراتمی خود را به کار برده است.

این حمله در ولسوالی آچین ننگرهار، و در ساعت 19 و30 دقیقه به وقت محلی انجام شده است.

این بمب، که به آن لقب «مادر تمام بمب‌ها» داده‌اند، به گفته پنتاگون برای تخریب غارها و تونل‌هایی استفاده شده است که نیروهای داعش در آنها پنهان شده بودند. این بمب حاوی 11 تن تی‌ان‌تی است و در سال 2003 آزمایش‌ شد.

  • حامد کرزای کاربرد بزرگترین بمب غیراتمی آمریکا را در افغانستان محکوم کرد

 حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین افغانستان در حساب توییتر خود با اشاره به کاربرد بزرگترین بمب غیر اتمی آمریکا در افغانستان، این اقدام را به شدت محکوم کرد و از افغانستانی ها خواست تا جلوی آمریکا را بگیرند.

به گزارش ایرنا، وی در سه توییت، اقدام آمریکا در انداختن بزرگترین بمب غیر اتمی جهان مشهور به 'مادر بمب ها' را به شدت محکوم کرد و نوشت: 'این جنگ علیه ترور نیست؛ سوء استفاده از کشور ما برای آزمایش تسلیحات جدید و خطرناک است.'

وی در ادامه نوشت: 'بر ما افغانستانی ها است که آمریکا را متوقف کنیم.'

  • اسنودن: آمریکا تونل ساخته خود را در افغانستان هدف قرار داد

 ادوارد اسنودن پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: تونلی که در افغانستان با بمب قدرتمند آمریکا هدف قرار گرفت با بودجه همین کشور ساخته شده بود و 319 میلیون دلار هزینه داشت.

اسنودن امروز در مورد بکارگیری بزرگترین بمب غیراتمی آمریکا در افغانستان در یک یادداشت توییتری نوشت: تونل بمباران شده در افغانستان با پول آمریکا ساخته شده بود.

وی با استناد به یک مقاله روزنامه نیویورک تایمز که در سال 2005 منتشر شده، یادآوری کرد که برای ساخت تونل بمباران شده در افغانستان، آمریکا 319 میلیون دلار هزینه کرده بود.

«مادر تمام بمب‌ها» به گفته پنتاگون برای تخریب غار و تونل هایی استفاده شد که نیروهای داعش در آنها پنهان شده بودند. این بمب با توان انفجاری برابر با 11 تن تی‌ان‌تی نخستین بار سال 2003 آزمایش‌ شد.

اسنودن که سال 2013 از محل کار خود در مرکزی متعلق به اداره امنیت ملی آمریکا در هاوایی به هنگ کنگ گریخت، هزاران مدرک طبقه بندی شده جاسوسی و امنیتی این کشور را در اختیار روزنامه نگاران قرار داد.

  • ترامپ: ماموریت ارتش در پرتاب «مادر بمب ها» در افغانستان موفق بود

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با افتخار به اقدام ارتش آمریکا در پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته ای جهان به افغانستان، آن را ماموریتی موفق دانست.

به گزارش تارنمای شبکه آمریکایی ای بی سی، ترامپ دیروز در کاخ سفید و در حاشیه دیدار با امدادگران ایالت جورجیا گفت: 'من به ارتش بسیار بسیار افتخار می کنم و این عملیات یک موفقیت دیگر بود.'

وی در ادامه افزود که به فرماندهان ارتش آمریکا اختیار تام داده و ارتش در مقایسه با دوران باراک اوباما، عملکرد بسیار متفاوتی از خود نشان داده است.

  • ریاست جمهوری افغانستان: بمباران مواضع داعش در «ننگرهار» با هماهنگی نیروهای افغان انجام شد

ریاست جمهوری افغانستان چند ساعت پس از استفاده نظامیان آمریکائی از بمب 10 هزار کیلوئی در شرق این کشور، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که بر اثر بمباران نیروهای بین المللی که با هماهنگی و همکاری مشترک نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور صورت گرفت، تلفات سنگینی به نیروهای داعش وارد شده است.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که روز جمعه در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر شده آمده است که بر اثر بمباران نیروهای حمایت قاطع بر مراکز، تونل ها و پناهگاه های داعش در شهرستان «اچین» استان ننگرهار که حکومت افغانستان از نزدیک در جریان قرار داشت، به داعشیان و سایر دشمنان افغانستان تلفات سنگینی وارد شده است.

«شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری نیز اعلام کرد که بمباران نیروهای بین المللی بر مهمترین مرکز فعالیت داعش در استان ننگرهار صورت گرفت و شماری از فرماندهان داعش در افغانستان در این حمله کشته شدند.

بیانیه ریاست جمهوری افغانستان افزوده است: این عملیات با هماهنگی و همکاری میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و نیروهای بین المللی، برای جلوگیری از تلفات و آسیب دیدن افراد غیرنظامی، دقت زیاد به خرج داده شده است.

بر اساس این بیانیه، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که در خط مقدم مبارزه علیه تروریزم قرار دارند برای تامین امنیت و ثبات کشور، منطقه و جهان و دفع خطر تروریسم، با شجاعت و دلیری کامل به مبارزه برحق شان ادامه خواهند داد.

ریاست جمهوری افغانستان اضافه کرده است که تروریسم و افراطیت برای امنیت و ثبات و همچنان پیشرفت و ترقی منطقه و جهان یک تهدید بزرگ و خطر جدی خواهد بودو به همین خاطر باید در مقابل گروه های تروریستی، با یک دیدگاه روشن و بدون تفکیک تروریسم خوب و بد، مبارزه مشترک و جدی صورت گیرد.

  • واکنش رئیس اجرائی دولت افغانستان به استفاده از بمب 10 هزار کیلوئی امریکا در ننگرهار

رئیس اجرائی دولت افغانستان کمتر از یک روز پس از استفاده نظامیان آمریکائی از بزرگترین بمب جهان در استان شرقی افغانستان، اعلام کرد که این بمباران عزم مشترک ما برای از بین بردن داعش و پناهگاه های امن تروریست ها را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، «عبدالله عبدالله» بامداد جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت که «بسیاری از خانواده ها از مدت ها به خاطر وحشیگری گروه داعش و تروریست ها از منطقه آواره شده بودند و عملیات علیه آنان با هماهنگی دولت برای جلوگیری از تلفات افراد غیرنظامی کاهش یافته بود.»

«حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان نیز یک روز قبل از استفاده از بمب 10 هزارکیلوئی در ننگرهار اعلام کرد که «بر اساس دستور ویژه «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان، ننگرهار را از وجود داعشیان پاکسازی می کنیم.»

منابع خبری در افغانستان به نقل از سخگوی کاخ سفید و مقامات پنتاگون گزارش دادند که نظامیان آمریکائی بزرگترین بمب غیر هسته ای ‌جهان مشهور به مادر بمب ها را که بیش از 10 هزار کیلوگرم وزن دارد، شامگاه پنجشنبه علیه پناهگاه های داعش در شهرستان «اچین» ننگرهار پرتاب کرده اند.

خبرگزاری های دنیا گزارش داده اند که استفاده از این بمب که «ABMO» نام دارد، برای اولین بار صورت گرفته است.

برخی منابع امریکائی اثر روانی استفاده واشنگتن از این بمب علیه داعش را در ننگرهار که یک روز پیش از نشست مسکو صورت گرفته است، بیش از نتایج عملی آن قلمداد کرده اند.

روسیه از حضور داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده است و به ابتکار این کشور سومین نشست در باره وضعیت امنیتی افغانستان و نگرانی از حضور داعش در این کشور امروز (جمعه) برگزار خواهد کرد.

12 کشور از جمله امریکا و همسایگان افغانستان نیز به این نشست دعوت شده اند، اما واشنگتن اعلام کرد که در آن حضور نخواهد یافت.

هیائی از وزارت امور خارجه افغانستان نیز به این نشست اعزام شده است، اما سخنگوی این وزارتخانه گفته است که این نشست بدیلی برای گفت و گوهای صلح نخواهد بود، بلکه می تواند مفید و موثر باشد؛ زیرا گفت و گوهای صلح با مالکیت افغانستان به پیش برده خواهد شد.

  • سی ان ان: 'مادر بمب ها' 36 داعشی را به هلاکت رساند

تارنمای شبکه تلویزیونی سی ان ان نوشت: آمریکا با پرتاب بزرگترین بمب غیر اتمی جهان 36 داعشی را در افغانستان به هلاکت رساند.

به گزارش ایرنا، سی ان ان امروز جمعه به نقل از وزارت دفاع افغانستان نوشت: انفجار دیروز 'مادر بمب ها' در شرق افغانستان سه تونل داعشی ها را به همراه تسلیحات و مهمات آنان نابود کرد ولی غیرنظامیان در این حمله آسیبی ندیدند.

پیشتر ارتش آمریکا اعلام کرده بود که این بمباران در ولایت شرقی ننگرهار در نزدیکی مرز پاکستان رخ داده است.

یکی از ساکنان محلی که در دو کیلومتری محل انفجار زندگی می کند، به سی ان ان گفت که صدای بسیار مهیبی را شنید که پنجره های خانه اش را خرد کرد.

به نوشته سی ان ان، داعش در سالهای اخیر در افغانستان گسترش یافته و از غارها و تونل های مین گذاری شده و استحکام یافته علیه حملات متعارف استفاده می کند.

به نوشته سی ان ان، حمله ارتش آمریکا در منطقه کم جمعیت آچین ننگرهار رخ داد که گمان می رود ششصد تا هشتصد داعشی در آن فعالیت می کنند.

منابع محلی به سی ان ان گفتند که از زمان تثبیت داعش در این منطقه بیش از سه هزار خانواده آچین را در سال گذشته ترک کردند.

یکی از غیرنظامیانی که از ترس تلافی جویی داعش نام خود را افشا نکرد، گفت که در منطقه تحت تسلط این گروه غیرنظامی ای باقی نمانده بود.

کد خبر 366894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha