جمعیت کشور از نظر سن در حال بالا رفتن است و هرچه سن بالاتر می‌رود بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی، حوادث عروقی مغز و سکته قلبی شایع‌تر می‌شود که همه اینها می‌تواند زمینه ساز شیوع بیماری نارسایی قلبی شود.

نارسایی قلبی

پزشكان و متخصصان مي‌گويند گرايش مردم به مصرف غذاهاي آماده و فست فودها، زندگي آپارتماني، عدم‌فعاليت‌هاي ورزشي، آلودگي هوا و... ازجمله مسائلي است كه باعث شده سلامت مردم تهديد شود و موارد زيادي از ابتلا به چاقي، اضافه وزن، فشارخون و... را شاهد هستيم كه در نتيجه بيماري‌هاي قلبي و عروقي رقم مي‌خورد. دراين بين، آمارها حاكي از اين است كه وضعيت كشورمان نيز مشابه دنياست.

دكتر سيدحسن هاشمي در اين‌باره گفت: آمار مرگ‌ومير ناشي از بيماري‌هاي قلبي و عروقي در ايران بالاست و از اين جهت حتي مي‌توان گفت ركورددار هستيم، به همين جهت از برنامه‌هاي ما اين بوده كه طي ۱۰ سال آينده عوارض و خطرات بيماري‌هاي قلبي و عروقي را تا ۲۵ درصد كاهش داده و بر همين اساس 2داروي جديد درمان بيماري‌هاي قلبي و عروقي تحت پوشش بيمه قرار گرفته است.

رئيس مجمع عمومي نظام پزشكي كشور هم با بيان اينكه دومين عامل مرگ‌ومير در كشور بعد از تصادفات جاده‌اي، بيماري‌هاي قلبي و عروقي است در اين‌باره گفت كه نسبت بيماران نارسايي قلبي در ايران بيش از دو برابر ميانگين جهاني است. عباس آقازاده با اشاره به اهميت توجه بيشتر به بيماري‌هاي قلبي و عروقي در جامعه معتقد است: نسبت تعداد بيماران نارسايي قلبي در كشورهاي اروپايي ۱.۵ تا ۳ درصد جمعيت است و اين رقم در كشور ايران ۸ درصد بوده و متأسفانه رو به افزايش است.

وي دومين عامل مرگ‌ومير در كشور را بعد از تصادفات جاده‌اي، بيماري‌هاي قلبي و عروقي دانست و گفت: همچنين جمعيت كشور از نظر سن در حال بالا رفتن است و هرچه سن بالاتر مي‌رود بيماري‌هاي غيرواگير مانند ديابت، فشار خون، بيماري‌هاي قلبي، حوادث عروقي مغز و سكته قلبي شايع‌تر مي‌شود و همه اينها مي‌تواند زمينه ساز شيوع بيماري نارسايي قلبي شود.
رئيس مجمع عمومي نظام پزشكي كشور با بيان اينكه در عرض چند دهه آينده بيشترين درصد جمعيت، ميانسال و سالمند خواهد بود، گفت: در تمام دنيا توصيه‌هايي درباره مراقبت‌هاي اوليه سلامت مي‌شود كه اولويت با اقداماتي است كه در كشور در راستاي كنترل بيماري‌هاي غيرواگير بايد انجام شود.

  • سيگار ، رژيم غذايي ناسالم و عدم‌فعاليت فيزيكي حمله قلبي را افزايش مي‌دهد

دكتر ناصر الماسي مسئول محور بيوماركرهاي بيماري‌هاي قلبي و عروقي دهمين كنگره بين‌المللي و پانزدهمين كنگره ارتقاي كيفيت خدمات آزمايشگاهي و تشخيص پزشكي گفت: هر سال بيش از ۱۸ ميليون نفر در اثر بيماري قلبي عروقي در جهان مي‌ميرند كه تخمين زده مي‌شود ۳۱ درصد كل مرگ‌وميرها را شامل مي‌شود.همچنين بيش از ۷۵ درصد مرگ‌ومير بيماري‌هاي قلبي و عروقي در كشورهاي كم درآمد و متوسط اتفاق مي‌افتد و بيش از ۸۰ درصد مرگ‌ومير ناشي از بيماري‌هاي قلبي و عروقي در اثر حمله قلبي و سكته قلبي رخ مي‌دهد. الماسي افزود: مصرف سيگار، رژيم غذايي ناسالم و عدم‌فعاليت فيزيكي ريسك حمله قلبي را افزايش مي‌دهد و مصرف روزانه سبزي و ميوه و محدود كردن استفاده از نمك در غذا، به جلوگيري از بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي كمك مي‌كند. الماسي، علائم بيماري‌هاي قلبي و عروقي مانند حمله قلبي و سكته قلبي را درد يا احساس ناراحتي در مركز قفسه سينه يا احساس ناراحتي در بازو، شانه چپ، ساعد و فك يا پشت، تنگي نفس يا كوتاهي تنفس، احساس ناخوشي يا استفراغ و تهوع و احساس ضعف و عرق سرد و رنگ پريدگي دانست.

کد خبر 366972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha