در پی تصویب عجیب یکی از مواد لایحه هوای پاک در مجلس که تنها یک سال سن معاینه فنی را کاهش داد، چهره‌های محیط‌زیستی به این مصوبه شگفت واکنش نشان دادند.

محیط زیست

پس از واكنش مقامات سازمان حفاظت محيط‌زيست و مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران، ديروز مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز اعلام كرد كه «لابي سازمان محيط‌زيست در مجلس قوي نيست و اين سازمان زود پا پس مي‌كشد.»
وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اينكه حدود 3سال است پيگير اين مسئله هستيم كه در زمينه معافيت معاينه فني به استانداردهاي دنيا برگرديم، به ايسنا گفت: متأسفانه مجلس شوراي اسلامي در زمينه آلودگي هوا به جاي اينكه طرف مردم را بگيرد طرف خودروسازها را گرفت.

اين حركت مجلس به‌خوبي نشان داد كه لابي وزارت صنعت و صنعت خودروسازي كشور در اين موضوع چقدر خوب كار مي‌كند و از سوي ديگر لابي سازمان حفاظت محيط‌زيست و امثال ما چقدر ضعيف است. نمايندگان ملت به جاي اينكه به فكر روزهاي آلوده تهران و ساير كلانشهرها باشند، تصميم گرفتند دوباره كمكي به‌خودروسازها بكنند؛ خودروسازهايي كه بعضا با محصولات بي‌كيفيت با جان و سلامتي مردم بازي مي‌كنند. وي ضمن اشاره به تصادفات جاده‌اي كشور در ايام نوروز اظهار كرد: در اين ايام تصادفات مرگبار بسياري رخ داد. بديهي است كه خودرو عامل تصادف نيست بلكه عامل تصادف، فرهنگ رانندگي و رعايت نكردن قوانين است اما وقتي تصادف اتفاق مي‌افتد اين خودروي بي‌كيفيت و ناايمن است كه باعث مرگ افراد و صدمات جاني مي‌شود، بنابراين اين يكي از معايب خودروهاي بي‌كيفيت است.

حسيني با بيان اينكه وجه ديگر اين خودروهاي بي‌كيفيت، كشتاري است كه بر اثر آلودگي هوا در كلانشهرها صورت مي‌گيرد، گفت: براساس آمار جهاني ۲۶هزار نفر سالانه در كشور به‌علت آلودگي هوا جان مي‌سپارند كه بيش از ۸۰درصد آن مربوط به ناوگان خودرويي است، بنابراين به‌منظور حل معضل ناوگان خودرويي نياز به برداشتن چند گام مشخص داريم. استانداردهاي سختگيرانه آلايندگي براي خودروهاي نو يكي از ضروريات است.

سازمان‌هاي بازرسي معتمد بايد گواهينامه‌هاي آلودگي را به‌درستي و با دقت صادر كنند. اين استاد دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به اينكه اگر نگاهي به قوانين دنيا در زمينه آلودگي هوا بيندازيم متوجه مي‌شويم براي گارانتي تجهيزات كنترل آلايندگي 8 سال زمان قيد شده است، گفت: يعني وقتي مصرف‌كننده وارد سيكل معاينه فني مي‌شود خاطرش جمع است كه تا 8 سال خودرويش در معاينه فني به هر دليل از مرحله معاينه فني آلودگي رد شود، اين خودرو همچنان گارانتي است و مي‌تواند به‌خودروساز برگشته و خودرويش را تجهيز كند.

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اينكه 2سال پيش در زمان تدوين پيش‌نويس لايحه هواي پاك پيشنهاد كردم كه تجهيزات كنترل آلايندگي را به‌طور مادام‌العمر گارانتي كنيم، تأكيد كرد: با توجه به اينكه در كل عمر يك خودرو بيشتر از 2 كاتاليست مصرف نمي‌شود مي‌توانستيم به‌راحتي اين اقدام را انجام دهيم و در شرايطي كه هرساله قيمت خودروها به هر دليل افزايش مي‌يابد بهتر است در هنگام فروش اوليه خودرو، كمي با افزايش قيمت اين موضوع را لحاظ كنند تا اگر هر خودرويي به‌دليل آلودگي رد شد صاحب خودرو بي‌دغدغه بتواند از گارانتي تجهيزات كنترل آلودگي استفاده كند. به‌گفته حسيني، در شرايطي كه رانندگان بدانند در معاينه فني آلودگي رد مي‌شوند و بايد با پرداخت ۷۰۰ هزار تومان كاتاليست را تعويض كنند حتما نسبت به انجام معاينه فني رغبتي نخواهند داشت.

کد خبر 366954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha