جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

۲۰ سال پس از اهدای جایزه نخل طلا به سینمای ایران، جشنواره فیلم کن در هفتادمین دوره بار دیگر میزبان فیلمی از زنده‌یاد عباس کیارستمی می‌شود و این بار «۲۴ فریم پیش و پس از لومیر» را تقریبا یک سال پس از مرگ سینماگر فقید در بخش ویژه برای علاقه‌مندان به نمایش می‌گذارد.

جشنواره کن

به گزارش همشهري، جشنواره كن كه سال 1997جايزه نخل طلايي بهترين فيلم را به «طعم گيلاس» كيارستمي اهدا كرده بود، امسال در حالي ياد تنها ايراني برنده اين جايزه معتبر را گرامي مي‌دارد كه انتظار سينماي ايران براي بردن دوباره آن 20ساله شده است. سال گذشته در همين روزها هنوز حضور «فروشنده» اصغر فرهادي در كن قطعي نشده بود اما فيلم در آخرين لحظه‌ها به بخش مسابقه پيوست و 2جايزه بهترين بازيگر مرد و بهترين فيلمنامه را برد.

  • كيا، لرد و چند فيلم كوتاه

كيارستمي كه 14تيرماه گذشته در 76سالگي در پاريس از دنيا رفت، امسال با 24فريم به سواحل جنوب فرانسه بازمي‌گردد. او مراحل فني فيلم تجربي خود را در دوره‌ درمان در بيمارستان و خانه به پايان رساند؛ پروژه‌اي كه كيارستمي آن را براساس 24فيلم 270ثانيه‌اي خود در چند سال گذشته گردآوري كرده بود. هر فيلم از صحنه ثابت 5تابلوي نقاشي و 19عكس تشكيل‌شده و براي جان بخشيدن به صحنه‌ها از فناوري پرده آبي استفاده شده است.

از ديگر فيلم‌هاي ايراني حاضر در بخش‌هاي مختلف هفتادمين دوره جشنواره كن مي‌توان به «وقت نهار» به كارگرداني عليرضا قاسمي در بخش سينه‌فونداسيون و «حيوان» به كارگرداني بهمن و بهرام ارك در بخش فيلم‌هاي كوتاه اشاره كرد. «آنها» ساخته آناهيتا قزويني‌زاده، فيلمساز ايراني مقيم آمريكا و برنده جايزه سينه‌فونداسيون 2013در بخش نمايش‌هاي ويژه روي پرده مي‌رود و «لِرد» محمد رسول‌اف هم در بخش نوعي نگاه به نمايش درمي‌آيد.

  • همسايگي سياست و سينما

امسال هم مانند چند دوره اخير سايه سنگين سياست بر يكي از مهم‌ترين رويدادهاي سينمايي جهان برقرار است و در بخش رسمي كن فيلم‌هايي با مضامين مهاجرت، بحران پناهجويان، نگراني‌هاي زيست‌محيطي، بدرفتاري با حيات وحش و جنگ‌هاي شيميايي روي پرده مي‌روند. تي‌يري فرمو، مدير جشنواره كن در گفت‌وگويي اختصاصي با اسكرين‌ديلي پس از معرفي فيلم‌هاي اين دوره، حضور پررنگ سياست را برآمده از واكنش هنرمندان به جهان سياست‌زده امروز دانست.

جشنواره كن2017روز 17مي‌(چهارشنبه 27ارديبهشت) با نمايش «اشباح اسماعيل» آرنو دپلشان در بخش خارج از مسابقه افتتاح مي‌شود و تا امروز نام 18فيلم براي رقابت در بخش مسابقه رسمي اعلام شده است. انتظار مي‌رود به سنت سال‌هاي اخير، در چند روز آينده دست‌كم 3فيلم ديگر وارد رقابت براي كسب نخل طلا شوند؛ نكته‌اي كه فرمو در گفت‌وگوي خود و البته نشست خبري روز پنجشنبه بر آن تأكيد كرد.

ميشائيل هانكه با «پايان خوش»، آندري زوياگينتسف با «بدون عشق»، سوفيا كوپولا با «فريب‌خورده»، تاد هينز با «شگفت‌زده»، «كشتن گوزن مقدس» يورگس لانتيموس، فاتح آكين با «در فيد»، ميشل هازاناويسيس با «پرابهت»، بونگ جون-هو با «اكجا»، لين رمزي با «تو هيچ‌وقت واقعا اينجا نبودي»، نوا بامبك با «داستان‌هاي مه‌يروويتس» و نائومي كاواسي با «تابندگي» از مهم‌ترين فيلم‌هاي بخش مسابقه هستند.

  • غيبت استوديوها، حضور پررنگ كيدمن

پدرو آلمودووار رياست داوران بخش مسابقه اصلي هفتادمين دوره جشنواره فيلم كن را به‌عهده دارد كه 17تا 28‌ماه مي ‌در سواحل جنوب فرانسه برگزار مي‌شود. امسال در بخش خارج از مسابقه «تيغ فناناپذير» تاكشي ميكه، «چگونه در مهماني‌ها با دختران حرف بزنيم» جان كامرون ميچل، «چهره‌ها، دهكده‌ها» جي‌آر و آنيس واردا و «اشباح اسماعيل» روي پرده مي‌روند و فيلم‌هاي بخش رسمي از ميان 1930فيلم برگزيده شده‌اند. حضور نيكول كيدمن با 3فيلم و يك سريال و غيبت استوديوهاي بزرگ هاليوودي در عين دعوت از آثار شبكه نتفليكس از ديگر نكته‌هاي مهم كن2017 است.

کد خبر 366932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha