چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

بثینه شعبان_مشاور ارشد بشار اسد صحنه‌سازی رسانه‌های غربی در مسئله خان شیخون در حالی صورت گرفته که ارتش سوریه و متحدان آن، پیروزی‌های چشمگیری را علیه تروریست‌ها در اطراف دمشق (به‌ویژه در استان حماه) به‌دست آورده بودند و دقیقا در جریان همین مرحله از نبردها بود که فرودگاه شعیرات، مورد حملات متعدد و البته ناموفقی از سوی داعش و جبهه‌النصره قرار گرفت.

بثینه شعبان

در اين ميان، آنچه تا حد زيادي اميدواركننده به‌نظر مي‌رسد، واكنش‌هاي شكل‌گرفته در غرب عليه اين جوسازي‌هاست، به‌طوري‌كه صداهاي بلندي در ميان رسانه‌ها، نمايندگان پارلمان‌ها، محيط‌هاي علمي و افكار عمومي غرب، شنيده مي‌شود. اين در حالي است كه امپراتوري‌هاي قدرتمند رسانه‌اي، مانند گذشته، نتوانستند اين صداها را به‌سادگي سركوب كرده يا نشنيده بگيرند و شايسته است كه ما، به‌عنوان سياستمداران و اصحاب رسانه در جهان عرب، گوش‌هاي خود را به شنيدن اينگونه صداهاي جديد و آلترناتيوهاي رسانه‌اي عادت دهيم.

در بررسي اين صحنه، تناقض‌هاي چشمگير درون دولت ترامپ، بسيار جلب توجه مي‌كند. به ياد داريم كه يكي از محورهاي اصلي وعده‌هاي انتخاباتي ترامپ، خودداري از دخالت در مسائل داخلي ساير كشورها و همچنين عدم‌استفاده از نيروي نظامي در خارج از مرزهاي آمريكا بود، اما اكنون، اين ترامپ و دولت اوست كه از قدرت نظامي، آن هم عليه دولتي صاحب كرسي در سازمان ملل، براساس بهانه‌هاي غيرمستند، استفاده كرده است.

بايد آگاهانه و با چشمان باز، تحول جديدي كه در روابط بين‌الملل شكل گرفته را درك كرده و بر مبناي آن، واقعيت را تفسير كنيم، تحولي كه حمله موشكي به فرودگاه شعيرات، يكي از مهم‌ترين نشانه‌هاي آن به شمار مي‌رود. براساس اين تحول، آمريكا نه‌تنها ديگر قدرت بزرگي در جهان به‌حساب نمي‌آيد، بلكه بيش از هر چيز، كشوري داراي تناقض‌هاي اساسي است و قطعا تمام كساني كه امروز از اقدامات چنين كشوري حمايت مي‌كنند، به‌زودي متوجه اشتباه و مسير بي‌بازگشتي كه وارد آن شده‌اند، خواهند شد. در صحنه جديد، روسيه قطب اساسي جهان به‌حساب مي‌آيد؛

قطبي كه در عملكرد آن، تفاوت اساسي با آمريكا ديده مي‌شود، چراكه به ملت‌ها احترام گذاشته و در مقابل زيرپا گذاشتن حق حاكميت كشورها، واكنش جدي نشان مي‌دهد. ما با كشورهاي اثرگذاري همچون چين، برزيل، هند، بوليوي و... روبه‌رو هستيم كه نه‌تنها موافق اينگونه اقدامات نبوده بلكه با جديت با آن مخالفت مي‌كنند و خيلي دور نيست كه تمامي اين كشورها با محوريت روسيه، ائتلافي را عليه غرب شكل داده و در مقابل اقدامات آنان عليه ملت‌ها ايستادگي كنند. اين تحولي عميق است و ما راهي جز ادامه مقاومت و صبر براي فردايي بهتر نداريم؛ فردايي كه بدون شك فرا خواهد رسيد.

  • منبع: سايت الميادين
کد خبر 366846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha