دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: همه ما نجف را به واسطه بارگاه ملکوتی حضرت امیر(ع) می‌شناسیم اما خیلی از علما به‌واسطه وجود همین حرم متبرکه، سال‌ها در این شهر سکونت داشته‌اند.

نجف اشرف

طبق روايات، نجف مهبط اولياي خدا، خانه هجرت انبيا، محل قرار كشتي حضرت‌نوح(ع) و محل زندگي حضرت‌ابراهيم(ع) بوده است. شهر نجف اين روزها تقريبا به شهر كوفه متصل شده كه خود اين شهر اماكن زيارتي بسيار زيادي مثل مسجد كوفه دارد. اگر مي‌خواهيد با اماكن زيارتي شهر نجف بيشتر آشنا شويد ادامه اين مطلب را بخوانيد.

  • قبرستان وادي‌السلام

روايات متعددي نقل شده است كه ارواح مومنين به وادي‌السلام نجف كه بهشت دنياست و ارواح كفار و مشركين به وادي برهوت در يمن كه جهنم دنياست منتقل مي‌شود. در روايات آمده: «هر مؤمني كه در شرق يا غرب جهان ديده از جهان برگيرد به روح او ندا مي‌رسد كه به وادي‌السلام ملحق شو». در اين قبرستان بزرگ شما مي‌توانيد به زيارت افراد متعددي برويد. وجود مقبره حضرت هود(ع)، حضرت صالح(ع) و بسياري از صحابه پيامبر(ص)، دوستداران ائمه(ع) و بزرگان ديني ما در اين قبرستان بر شهرت آن افزوده است. قبر آيت‌الله قاضي در وادي‌السلام يكي از جاهايي است كه ايراني‌ها زياد مي‌روند.

  • مقام امام‌زمان عج و مقام امام زين‌العابدين ع

مقام حضرت‌مهدي(عج) داراي گنبد سبزي است و در غرب مسير ماشين‌رو قبرستان وادي‌السلام قرار دارد. در حقيقت اينجا جايگاه مقدسي است كه به آن حضرت نسبت داده مي‌شود، از اين‌رو مردم به زيارت و نمازگزاردن در آن مي‌پردازند. علامه بحرالعلوم اين مقام را تجديد بنا كرد. البته علت انتساب اين مكان به حضرت، مشخص نيست. اما درباره مقام امام زين‌العابدين(ع) بنا به روايات گفته‌اند كه اين محل جايگاهي است كه امام سجاد(ع) هنگام زيارت قبر جد خود، در آنجا به نماز ايستاده است و تقريبا در قسمت غرب حرم حضرت‌امير(ع) قرار دارد.

  • مزار علامه اميني و آيت‌الله حكيم

اگر گذرتان به شارع الرسول افتاد مي‌توانيد به چند زيارتگاه برويد. براي رفتن به شارع الرسول بايد از باب‌القبله حرم اميرالمومنين(ع) خارج شويد. مزار آيت‌الله حكيم(بزرگ) و مزار علامه‌اميني در اين خيابان واقع شده است. كتابخانه معروف علامه اميني هم در همين خيابان قرار دارد. علامه اميني را با كتاب «الغدير» مي‌شناسيم؛ عالمي كه براي نگارش اين كتاب مهم شيعيان، رنج سفرهاي گوناگوني را به جان خريد تا بتواند واقعه غدير خم را با مطالعه 10هزار كتاب حديثي به‌صورت مكتوب درآورد.

  • صافي صفا

صافي صفا نام مسجدي در غرب حرم حضرت امير(ع) و در كنار مقام حضرت زين‌العابدين(ع) است و در حقيقت مرقد صافي صفا يماني محسوب مي‌شود. اين فرد كسي بوده كه وصيت كرد او را در نجف دفن كنند و به پسرش گفته بود كه مردي در نجف مدفون خواهد شد كه به شفاعت او، به اندازه ۲ قبيله عظيم عرب يعني ربيعه و مضر، آمرزيده خواهند شد. حضرت امير(ع) وقتي اين ماجرا را شنيد آن جنازه را دفن كرد. گفته مي‌شود مرقد صافي صفا يماني جايي است كه اميرمؤمنان(ع) در آن نماز خوانده است.

  • مسجد و آرامگاه شيخ طوسي

اين مسجد كنار مرقد شيخ طوسي قرار دارد و همچنان محل تدريس استادان حوزه نجف است. شيخ‌طوسي كه يكي از مشاهير فقهاي اماميه و مؤسس حوزه علميه نجف است، در سال۴۶۰ هجري وفات يافت و در خانه خود مدفون شد. ايشان وصيت كرده بود كه اين خانه پس از مدتي تبديل به مسجدي شود. امروزه اين مسجد به نام «جامع الشيخ الطوسي» در شمال حرم مطهر و به فاصله كوتاهي از آن قرار دارد و نيز در گوشه‌اي از اين مسجد آرامگاه علامه آيت‌الله سيدمحمدمهدي بحر‌العلوم قرار گرفته است.

  • خانه حضرت امام‌خميني ره

اگر به نجف اشرف مشرف شديد بازديد از منزل تاريخي امام‌خميني‌(ره) را كه در جنوب شهر قديم نجف، در بخش غربي شارع الرسول و در نزديكي كتابخانه اميرالمومنين(ع) است از دست ندهيد. اين ساختمان كه به‌طور كلي تخريب شده بود توسط مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام(ره) در سال۸۷ خريداري و در مالكيت مؤسسه قرار گرفت و در همان سال با استفاده از فيلم‌ها و عكس‌هاي موجود قبل از تخريب ساختمان، عمليات بازسازي آن آغاز و در سال۹۱ تكميل شد.

  • مسجد حنانه

اين مسجد در محله‌اي، در ميانه بزرگراه نجف - كوفه قرار دارد. براساس روايات اسلامي، كاروان كربلا در مسيرشان به سمت كوفه، سر مقدس سيدالشهدا(ع) را در اين محل به زمين گذاشتند. روايت شده هنگامي كه سر امام‌حسين(ع) روي اين زمين قرار داده شده، زمين ناله سر داده است. بعدها در اين محل مسجدي ساختند كه به‌دليل همين اتفاق «حنانه» ناميده شده است. البته در برخي روايات هم آمده هنگام عبور پيكر مطهر امام‌علي(ع) از كوفه به نجف، زمين اين مسجد ناله سر داده است.

  • آرامگاه كميل بن زياد

كميل يكي از شناخته‌شده‌ترين ياران اميرالمومنين(ع) است كه ايراني‌ها، زياد بر سر مزار او كه در ميان بزرگراه نجف- كوفه قرار دارد مي‌روند. كميل بن زياد نخعي يماني از بزرگان تابعين و از ياران شجاع و با وفاي حضرت امير(ع) و از اصحاب سرّ آن حضرت بود.

کد خبر 366590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha