دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان آخرین وضعیت تالاب‌های سه‌گانه هامون را تشریح کرد و گفت: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، همچنان آب از محل هامون هیرمند وارد کشور می‌شود اما افغان‌ها با احداث دایک در افغانستان از ورود آب به هامون پوزک جلوگیری کرده‌اند.

تالاب هامون

نيره پورملايي با بيان اين مطلب افزود: آب از اين محل ازطريق افضل‌آباد به كوه خواجه مي‌رسد كه تاكنون بخش قابل توجهي از اطراف كوه پرآب شده؛ به‌طوري كه بر اثر افزايش حجم آب مقداري از آن به گودي سنگل و بخشي به سمت جاده زابل- نهبندان در حركت است و حدود ۵۰ درصد اطراف كوه خواجه با عمق متوسط ۱۵۰ سانتي‌متر داراي آب است. شاخه ديگري از آب ورودي هيرمند هم از طريق لورگ باغ به هامون صابري وارد مي‌شود.

بنا بر گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان محيط‌زيست، پورملايي تصريح كرد: طبق گزارش‌هاي محلي و بررسي تصاوير ماهواره‌اي هامون پوزك افغانستان آبدار شده اما هنوز آبي وارد هامون پوزك ايران نشده است؛ اين امر ناشي از آن است كه بنا بر گزارش‌هاي دريافتي خارج از مرز ايران موانعي ازجمله دايك براي جلوگيري از پيشروي آب توسط كشور افغانستان احداث شده كه البته نيازمند بررسي برون‌مرزي است.

مديركل محيط‌زيست سيستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: از شاخه فراه‌رود هم به ميزان بسيار قابل توجهي به كشور آب وارد مي‌شود و موجب آبگيري بيش از ۴۰درصد صابري با عمق متوسط ۱۵۰ سانتي‌متر شده‌است.

يادآور مي‌شود، دكتر مسعود باقرزاده‌كريمي، معاون امور تالاب‌ها در دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست سه‌شنبه گذشته در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد تالاب بين‌المللي هامون در سيستان هم به مدد آبي كه از سوي افغانستان به اين تالاب وارد مي‌شود، وضعيت خوبي دارد. باقرزاده‌كريمي با اعلام اينكه حدود 60هزار هكتار از عرصه‌هاي تالابي هامون آبگيري شده كه رقم قابل‌توجهي است، اظهار اميدواري كرد كه اين روند تداوم داشته باشد؛ به‌ويژه آنكه منطقه هندوكش بسيار برفي است و در نتيجه افغان‌ها براي رهاسازي آب به سمت هامون مشكل ندارند.

کد خبر 366549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha