همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امری فراقوه‌ای و همه دستگاه‌ها به نوعی در این مسیر کوتاهی‌هایی دارند بر لزوم هم افزایی، تلاش هماهنگ و مبادله اطلاعات به عنوان معقول‌ترین راه مبارزه با قاچاق تاکید کرد.

لاریجانی آملی

به گزارش از قوه قضاییه، آیت‌الله صادق آملی لاربجانی در نشست با مسئولان عالی دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با تبریک میلاد مسعود مولی الموحدین حضرت علی(ع) و عید مبعث، تصریح کرد: سال‌هاست که قاچاق کالا و ارز در کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: مبارزه با این پدیده و به ویژه قاچاق سازمان یافته، هم تنصیص قانونی دارد و هم از آغاز دهه هشتاد به صورت مکرر مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. این مطالبه جدی که به ویژه در سخنان ابتدای سال رهبر معظم انقلاب بیان شد، وظیفه دستگاه‌های متولی را در مبارزه با قاچاق و واردات بی‌رویه کالا سنگین‌تر می‌کند و همه باید در این زمینه پاسخگو باشیم.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه قانون موجود گرچه در برخی موارد نیاز به تفسیر دارد، گفت: این قوانین در مجموع دارای شفافیت و کارآیی لازم هست و وظیفه دستگاه‌ها در مبارزه با قاچاق کالا و ارز را احصا کرده است.

  • بدنبال یافتن مقصر یا متهم ساختن یک دستگاه نیستیم

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه به دنبال یافتن مقصر یا متهم ساختن یک دستگاه نیستیم، تصریح کرد: معتقدیم همه ما به نوعی در این عرصه قصور یا تقصیرهایی داریم که باید با همفکری و هماهنگی و قاطعیت در عمل، مشکلات را برطرف کنیم و موانع را از سر راه مبارزه قاچاق و واردات بی‌رویه کالا برداریم.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم قائل بودن به حرمت شرعی و قانونی واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، نسبت به حضور تمام قد قوه قضاییه در عرصه مبارزه با قاچاق و انجام فرمایش مقام معظم رهبری اعلام آمادگی کرد و افزود: با توجه به تذکر و مطالبه جدی ایشان، قانون موجود با همه کاستی‌های محتمل برای برخورد قانونی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز و واردات بی‌رویه کفایت می‌کند و همه دستگاه‌های حاکمیتی باید به این موضوع به عنوان یک کار فراقوه‌ای و فرابخشی نگاه کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تهیه گزارشی در مورد مبارزه با قاچاق از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و بررسی ابعاد گوناگون کار دستگاه‌های مختلف در این زمینه، تصریح کرد: طبق این گزارش که با وجود برخی کاستی‌ها گزارش مفید و منسجمی به نظر می‌رسد، همه دستگاه‌ها از جمله قوه قضاییه در مسیر مبارزه با قاچاق، ایراداتی دارند و یکی از مهمترین ارکان اصلی مشکلاتی که در این گزارش به آن اشاره شده است، عدم هماهنگی دستگاه‌هاست.

رئیس قوه قضاییه افزود: معقول‌ترین راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و واردات بی‌رویه کالا، هم افزایی، همفکری، هماهنگی و تبادل اطلاعات و نیز انجام قاطعانه مسئولیت‌های قانونی توسط دستگاه‌های متولی است.

  • قاچاق کالا و ارز مهمترین مولفه آسیب رسان به چرخه اشتغال

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: قطعاً قاچاق کالا و ارز و واردات بی‌رویه کالا از مهمترین مولفه‌های آسیب رسان به چرخه تولید و اشتغال است و با این موضوع ارتباط مستقیم دارد؛ لذا همه دستگاه‌ها باید خود را موظف به انجام وظایف قانونی و تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه بدانند و شخصاً نیز این موضوع را در جلسه سران قوا مطرح و پیگیری خواهم کرد.

به گزارش قوه قضاییه، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجت الاسلام طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی، معاون اقتصادی وزیر اطلاعات، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، حجت الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری،از جمله مسئولان عالی دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودند که صبح امروز یکشنبه به دعوت آیت الله آملی لاریجانی برای بیان نقطه نظرات و مشکلات خود در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و واردات بی رویه کالا در حوزه ریاست قوه قضاییه حضور یافتند.

از دیگر مسوولان حاضر درنشست امروز با رییس قوه قضاییه، حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کرباسیان رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و دلیری مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و همچنین حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه، حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور، حجت الاسلام زرگر نماینده قوه قضاییه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور و جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران بودند.

براساس این گزارش، رئیس دستگاه قضایی پس از بیان نقطه نظرات و مشکلات از سوی مقامات مسئول حاضر در این نشست، با جمع بندی مباحث مطروحه توصیه‌های لازم جهت اجرای قوانین و فرامین مقام معظم رهبری در مورد برخورد مقتضی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز و واردات بی‌رویه کالا ارائه کرد.

کد خبر 366497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha