سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

براساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، امسال نیز ۱۶هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های خرد پرداخت خواهد شد.

تولید

پرونده پرداخت تسهيلات توليد در سال 95با عبور ميزان تسهيلات پرداختي به واحدهاي توليدي از سقف ۱۶ هزار ميليارد تومان بسته شد و بنابر آخرين آمارهاي رسمي تا ۲۲ اسفند‌ماه سال گذشته از بين ۵۹ هزار واحد توليدي متقاضي، فقط ۲۳ هزار و ۶۹۸ واحد موفق به دريافت تسهيلات طرح رونق دولت شدند.

در طرح رونق توليد حدود ۵۹ هزار واحد توليدي در بخش صنعت، معدن و كشاورزي (چه در بخش طرح‌هاي توليدي و چه در بخش واحدهاي در حال توليد) ثبت‌نام كردند كه ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد توليدي در حال بهره‌برداري و ۱۲ هزار و ۴۰۰ طرح توليدي نيمه‌تمام را در بر مي‌گرفت. از ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد توليدي در حال بهره‌برداري نيز ۱۶ هزار واحد مربوط به بخش صنعت و معدن و ۳۰هزارو ۵۰۰ واحد مربوط به بخش كشاورزي بود.

از ۲۳ هزار و ۴۳۳ واحد توليدي دريافت‌كننده تسهيلات نيز ۱۱ هزار واحد در بخش صنعت و معدن و ۱۲ هزار و ۴۳۳ واحد در بخش كشاورزي بود كه در مجموع بيش از ۱۶ ميليارد و 100ميليون تومان تسهيلات بانكي دريافت كردند كه از اين ميزان نيز ۱۲ هزار ميليارد تومان سهم واحدهاي صنعتي و معدني و بيش از 4هزار ميليارد تومان سهم واحدهاي بخش كشاورزي بود. همچنين ميانگين تسهيلات پرداختي به واحدهاي توليدي بخش صنعت و معدن يك ميليارد و ۹۰ ميليون تومان ودر بخش كشاورزي ۳۰۸ ميليون تومان اعلام شد.

قطار تسهيلات توليد سال 95در حالي به ايستگاه پاياني نزديك مي‌شد كه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارائه پيشنهادي به ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي مبني بر درخواست 42هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي براي پرداخت به 121هزار واحد توليدي در سال 96خبر دادند اما به‌رغم اين پيشنهاد ديروز سخنگوي دولت از نسخه تكراري تسهيلات توليد سال 95براي سال 96تنها با تفاوت تخصيص اين تسهيلات به طرح‌هاي با پيشرفت فيزيكي 40درصدي خبر داد.

  • پيشنهادي كه مسكوت ماند

سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت در واپسين روزهاي سال95 از پيشنهاد 5بندي اين وزارتخانه به ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي براي تخصيص تسهيلات بانكي ۴۲ هزار ميليارد توماني به ۱۲۱ هزار واحد توليدي و صنعتي در سال 96خبر داد. منوچهر طاهايي اعلام كرد كه بر مبناي اين پيشنهاد ارائه تسهيلات بانكي به ۱۰۰ هزار صنف توليدي براي نوسازي 5هزار واحد صنعتي، تسهيلات براي تأمين سرمايه در گردش۱۰ هزار واحد صنعتي، تسهيلات براي تكميل طرح‌هاي نيمه تمام 5هزار واحد صنعتي و پرداخت تسهيلات به هزار واحد صنعتي و توليدي ديگر براي نوسازي و تجهيز معادن از محورهاي اين پيشنهاد بوده كه درصورت تصويب آن امسال در مجموع ۱۲۱ هزار واحد توليدي و صنعتي معادل ۴۲ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي دريافت مي‌كردند.

  • همان تسهيلات اما پيشرفت فيزيكي كمتر

با وجود انتقاد توليد‌كنندگان نسبت به كم و كيف تخصيص و ميزان اثربخشي تسهيلات توليد در سال 95، به گفته سخنگوي دولت براساس مصوبه ديروز ستاد اقتصاد مقاومتي نيز پرداخت 16هزار ميليارد تومان تسهيلات به بنگاه‌هاي خرد درسال96 پيش‌بيني شده است. به گفته محمدباقر نوبخت، تفاوت تسهيلات توليد در سال 96نسبت به سال 95آن است كه قبلا بنگاه‌هاي با پيشرفت فيزيكي 60درصد مشمول دريافت اين تسهيلات مي‌شدند اما در اين جلسه مقرر شده تا بنگاه‌هايي كه پيشرفت فيزيكي آنها بالاي 40درصد است نيز بتوانند مشمول دريافت اين تسهيلات شوند.

به گزارش ايرنا وي افزود: در سال گذشته بالغ بر 16هزار ميليارد تومان براي 7هزار و 500واحد درنظر گرفته شده بود كه عملا اين ميزان به 16هزار و 700ميليارد تومان و تعداد واحدها نيز به 22هزار واحد افزايش يافته و مشخص شده كه در استان‌ها به چه ترتيب مي‌تواند، عمل كند.

کد خبر 366073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha