سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

با امضای تفاهمنامه خرید هواپیما بین یک ایرلاین ایرانی و شرکت بوئینگ، آسمان ایران برای ۶۰فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ جا باز می‌کند.

هواپیما

اين نخستين قرارداد خريد هواپيما پس از روي كارآمدن ترامپ است كه بين شركت هواپيمايي آسمان و شركت بوئينگ به امضا مي‌رسد و البته پس از دريافت مجوز اداره كل دارايي‌هاي خارجي آمريكا (OFAC) نهايي خواهد شد. پيش از اين شركت بوئينگ براي فروش 80فروند هواپيما، قراردادي با شركت هواپيمايي دولتي ايران (ايران اير) به امضا رساند كه با پيروزي ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، بحث‌هايي درباره ادامه يا توقف اين معامله مطرح‌شده بود و عاقبت با تحويل نخستين فروند از هواپيماهاي خريداري شده از ايرباس به ايران، قائله ختم شد.

بوئينگ به‌عنوان يك شركت آمريكايي درحالي اقدام به امضاي تفاهمنامه با شركت ايراني كرده است كه شركت فرانسوي توتال امضاي قرارداد با ايران را به‌دليل حضور ترامپ در كاخ سفيد به تعويق انداخته است. اكنون 2تفاوت عمده بين قرارداد ايران‌اير و آسمان با شركت بوئينگ وجود دارد كه مي‌تواند سرنوشت متفاوتي براي اين قرارداد رقم بزند. از يك سو، ايرلاين آسمان برخلاف ايران‌اير، يك شركت غيردولتي است و از سوي ديگر برخلاف قرارداد ايران‌اير كه مجوز آن پيش از روي‌كارآمدن ترامپ از سوي اداره كل دارايي‌هاي خارجي آمريكا (OFAC)امضا شده بود، قرارداد آسمان نيازمند صادرشدن مجوز اوفك است.

  • اختلاف در اظهارات بوئينگ و آسمان

در حالي شركت هواپيمايي آسمان از امضاي قرارداد خريد ۶۰ فروند هواپيما از خانواده بوئينگ737مكس خبر مي‌دهد كه تحويل آن از سال 2019ميلادي آغاز مي‌شود و تا سال 2027ميلادي ادامه مي‌يابد. شركت بوئينگ اعلام كرده است: اين شركت قراردادي به ارزش 3ميليارد دلار براي فروش 30فروند هواپيما به شركت آسمان به امضا رسانده و در اين توافقنامه امكان خريد 30فروند هواپيماي 737مكس ديگر را نيز بازگذاشته است.

به گزارش فارس، اميررضا مصطفوي، سخنگوي شركت هواپيمايي آسمان درباره اختلاف در اظهارات دو طرف اين قرارداد، مي‌گويد: تفاهمنامه اين ايرلاين با كمپاني بوئينگ براي خريد60فروند بوئينگ 737 در قالب قراردادي 30-30 است كه براساس آن، شركت بوئينگ در گام اول 30فروند هواپيما در اختيار شركت آسمان قرار مي‌دهد و در گام دوم پس از ارزيابي عملكرد ايرلاين آسمان و بررسي ساختارهاي اين شركت، قرارداد خريد 30فروند هواپيماي بوئينگ ديگر نيز نهايي مي‌شود.

مصطفوي، روش تأمين مالي ۶۰فروند هواپيماي خريداري‌شده آسمان از شركت بوئينگ را فاينانس ذكر و عنوان كرد: جزئيات روش تأمين مالي خريد اين هواپيماها در 3 تا 4 ‌ماه آينده و پس از قطعي‌شدن قرارداد فروش هواپيما در اداره كل دارايي‌هاي آمريكا اعلام خواهد شد.

  • چهارمين نسل «بچه‌بوئينگ» در آسمان

هواپيماي بوئينگ ۷۳۷، معروف به بچه بوئينگ، يك هواپيماي مسافربري باريك‌پيكر و تك‌راهرو ساخته شركت بوئينگ آمريكاست كه طراحي آن حدود 3سال به طول انجاميده و نخستين‌بار در ۹آوريل ۱۹۶۷ به پرواز درآمده است. اين هواپيما داراي 2موتور توربوفن زير بال‌هاست كه مدل ابتدايي آن ظرف مدت كوتاهي با مدلي طويل‌تر جايگزين شد. هواپيماي بوئينگ 737مكس چهارمين نسل از هواپيماهاي سري۷۳۷ بوئينگ است كه برجسته‌ترين تغيير آن نسبت به نسل پيشين، استفاده از موتورهاي جديد LEAP-B1 است و نتيجه آن، افزايش ميزان مسافت قابل طي توسط اين هواپيماست.

طبق ادعاي بوئينگ، مدل ۷۳۷ مكس نسبت به رقيب اصلي خود ايرباس۳۲۰‌نئو تا 8درصد هزينه‌هاي عملياتي كمتري در هر صندلي دارد. بوئينگ ۷۳۷ مكس مجهز به 2موتور توربوفن ساخت شركت CFM است كه قادر به پرواز در مسيرهاي 7 تا ۹هزار كيلومتر است و از ۱۴۹صندلي تا ۲۲۰صندلي را پوشش مي‌دهد.

کد خبر 366072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha