نهایی شدن قرارداد بوئینگ برای فروش ۸۰فروند هواپیما به ایران و احتمال انعقاد قرارداد ایرباس با ایران‌ایر، بار دیگر تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا را خشمگین ساخته است به‌طوری که جب هنسرلینگ، یکی از نمایندگان جمهوریخواه هشدار داده است:

«اگر هر يك از مؤسسات مالي آمريكا در مدت باقيمانده از دولت اوباما منابع بانكي در اختيار ايران قرار دهد، بايد به كنگره پاسخگو باشد.» نمايندگان مخالف فروش هواپيما به ايران اميدوارند تا پس از روي كار آمدن دولت ترامپ، محدوديت‌هايي درباره اين قراردادها اعمال كنند اما برخي نمايندگان نيز به‌دليل تأثير آن در اشتغال‌زايي آمريكا با آن موافقند.

با وجود اين، 2تن از نمايندگان در نامه‌اي به مديرعامل بوئينگ، اين معامله 16.6ميليارد دلاري را به‌عنوان سلاحي در دست ايران خوانده بودند. مجلس نمايندگان در ‌ماه نوامبر براي مخالفت با اين فروش لايحه منع تأمين مالي براي فروش هواپيما به ايران را تصويب كرد كه اين لايحه هنوز براي تصويب نهايي به مجلس سنا نرفته است. در روزهايي كه قرارداد ايران اير براي خريد هواپيماهاي بوئينگ و ايرباس خبرساز شده است، هواپيمايي آسمان نيز از به خدمت گرفتن 7فروند ايرباس خبر داده است. رويترز به نقل از ۲ منبع آگاه در صنعت هوانوردي گزارش داد: هواپيمايي آسمان توافق كرده كه اين هفت‌فروند هواپيما را اجاره كند.

انتشار اين خبر، بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي فرانسوي داشت كه در انتظار انعقاد قرارداد فروش بيش از 100فروند هواپيما بين شركت ايرباس و دولت ايران بودند اما منابع صنعتي گفتند، اين دو قرارداد ارتباطي با يكديگر ندارند و هواپيمايي آسمان به‌عنوان يك شركت مستقل پشت يك قرارداد بسيار كوچك‌تر براي تأمين 7فروند هواپيما بوده كه به‌گفته ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ‌ماه مي ‌وارد ايران خواهند شد.

آسمان كه متعلق به سازمان تأمين اجتماعي ايران است، به‌صورت يك شركت خصوصي مديريت مي‌شود و سومين ايرلاين بزرگ ايراني از نظر تعداد هواپيماهاي فعال است. هم‌اكنون هيأتي از شركت ايرباس براي نهايي كردن قرارداد فروش حدود 100فروند هواپيما به ايران، در تهران حضور دارد.

سخنگوي ايرباس گفت: «ايرباس تاكنون هيچ قراردادي با ايران اير نهايي نكرده و توافق بر سر 7فروند هواپيما هم كه گزارش آن منتشر شده مستقيما با ايرباس منعقد نشده است.»در اين شرايط قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي از ورود 12فروند هواپيماي ايرباس و ATR در سال 2017خبر داد و گفت:

فاينانس 47هواپيماي ايرباس و بوئينگ را تأمين كرده‌ايم و قرار نيست شركت آمريكايي خط اعتباري را تأمين كند، تأمين فاينانس مي‌تواند از سوي شركت آمريكايي مقيم خارج انجام شود. اصغر فخريه كاشان درباره پيش‌بيني‌هاي انجام شده براي كاهش ريسك‌ها در مفاد قرارداد خريد هواپيما از بوئينگ و ايرباس در شرايط احتمالي، اظهار داشت: اگر حادثه و رويدادي رخ دهد كه در آن جريان، طرف ايراني مقصر نباشد، تمام پيش‌پرداخت‌ها را مي‌توانيم پس بگيريم.

کد خبر 355751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha