دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دیوان هاتف اصفهانی شاعر نامی دوره بازگشت از سوی وجیهه ربیع تصحیح شد

و انتشارات میراث مکتوب آن را با همکاری دانشگاه اصفهان منتشر کرد.

مجموعه‌ای که از اشعار هاتف گرد آمده است، مشتمل است بر شش قصیده، هفتاد و چهار غزل، سیزده غزل ناتمام، یک ترجیع‌بند، یازده قطعه، چهل و پنج ماده‌تاریخ، سی و هشت رباعی و تعدادی مفردات که در مجموع به 1517 بیت می‌رسد.

شیوۀ گزینش در این تصحیح بر مبنای نسخۀ اساس است؛ به طوری که روایت نسخۀ اساس هر چه بود آورده شد و مصحح سعی کرده است ‌آن را  به دیگر روایت‌ها ترجیح دهد.

در مرحلۀ بعد با مقابلۀ نسخه‌های سه‌گانه و نسخۀ اساس، مواردی که  در روایت «اساس» دارای غلط مسلّم بود، یعنی غلطی که به لحاظ معنایی موجب ایجاد اشکال بارز در درستی و فهم متن می‌کرد، روایت نسخه‌های دیگر در متن انتخاب و روایت «اساس» در پاورقی متن به عنوان زیرنویس آورده شد.

در نهایت سعی بر این بود تا کامل‌ترین و صحیح‌ترین مجموعه از اشعار «هاتف اصفهانی»، شاعر گران‌قدر دورۀ بازگشت جمع‌آوری، تنظیم و ترتیب داده شود.

دیوان هاتف اصفهانی، احمد حسین اصفهانی (هاتف)، مقدمه، تصحیح، تعلیقات: وجیهه ربیع، تهران، میراث مکتوب با همکاری دانشگاه اصفهان، نود و شش، 198، 7 صفحه، شمارگان: 500 نسخه، قطع: وزیری، بها با جلد شومیز: 210000 ریال با جلد سخت: 310000 ریال، 1396.

کد خبر 365911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha