عباس جدیدی:هر ۴ سال اعضای منتخب شورای شهر برای فعالیت چهارساله در یک نهاد مردمی برآمده از قانون اساسی گرد هم می‌آیند تا برگی از کارنامه مدیریت شهری را رقم بزنند.

جدیدی

آنچه از شوراي شهر انتظار مي‌رود، كاربست تجربيات خوب و بد به‌دست آمده در دوره‌هاي قبلي شورا و كمك به پيشرفت همه‌جانبه و ارائه سطح برتر و بالاتر از خدمات اجتماعي به شهروندان است. لازمه موفقيت شورا در رسيدن به بالاترين اندازه رضايتمندي مردم، وجود يك مجموعه قوي كارشناسي باتجربه و متعهد در كنار شهردار منتخب است. مديريت شهري موفق نيازمند همكاري، هماهنگي و همدلي شورا و شهرداري خواهد بود.

يكي از شروط اصلي خدمتگزاري صادقانه به مردم پرهيز از تمايلات جناحي و حزبي است. غربالگري نيازها و دغدغه‌هاي جاري شهروندان از مقدمات يك تحول بزرگ شهري است. يكي از بزرگ‌ترين انتظارات مردم از اعضاي شورا انتخاب شهرداري كارآمد و دلسوز است. منتخبين مردم براي ابقا يا انتخاب يك شهردار در معرض امتحان الهي قرار دارند و مردم چگونگي و شفافيت انتخاب شهردار را رصد و تعقيب مي‌كنند.

اعضاي شورا براي انتخاب بهترين گزينه ممكن و شايسته بايد با مطالعه و بررسي گزينه‌هاي برتر براساس يك چارچوب و اصول تعريف شده اقدام كنند و به‌دور از نگاه‌هاي حزبي، سياسي و محلي براساس توانمندي‌هاي ذاتي افراد و برنامه وي دست به انتخاب شهردار بزنند. متأسفانه قوانين موجود و عدم انطباق وظايف و مسئوليت‌هاي شوراها با اختيارات قانوني آنها زمينه‌ساز مشكلات متعددي شده است.

به‌عنوان مثال شوراي شهر فقط حق انتخاب شهردار را برعهده دارد و در فرايند داخلي و نحوه تقسيم كار مديران شهرداري دخالتي ندارد و اين امر براي شهرداري تهران با حدود 57 هزار نيرو و بودجه سالانه 18هزار ميليارد توماني با ساير شهرها تفاوتي ندارد؛ بنابراين نظارت بر عملكرد شهرداري و مديران آن تنها در قالب تذكر و سؤال از شهردار تهران صورت مي‌گيرد كه در نهايت با سازوكار قانوني خاص مي‌تواند به استيضاح شهردار منجر شود،

درحالي‌كه بايد شوراي شهر ابزارهاي كارآمد و مؤثر براي اعمال مصوبات خود در دست داشته باشد و براي برخورد با هر نوع تخلف و يا ناكارآمدي مديران شهري مسير مناسب و حقوقي لازم وجود داشته باشد. در اين صورت هزاران ساعت كار كارشناسي و اقدامات متعدد كميسيون‌ها و اعضاي شورا براي اداره بهتر شهر و نظارت مؤثر و كارآمد به ثمر مي‌نشيند.

نمونه مهم بعدي وجود دستگاه‌هاي متعدد دولتي و تداخل اختيارات و وظايف آنهاست كه در عمل نه‌تنها مديريت واحد شهري را غيرممكن ساخته بلكه مديريت هماهنگ را نيز با مشكل مواجه كرده است. درحالي‌كه شهروندان محترم شوراي شهر را مسئول مي‌دانند و بسياري از امور را از شوراي شهر انتظار دارند.

  • انتظار رأي‌دهندگان از اعضاي شورا

1- شوراي جديد بايد به‌صورت روشن طي يك گزارش جامع اقدامات انجام‌شده و نواقص احتمالي را به شهروندان اعلام نمايد.
2- مردم انتظار دارند مهم‌ترين تصميمات شوراي شهر بر مدار نظام فني و اجرايي و اسناد بالادستي باشد و عدول از برنامه پنج‌ساله و يك‌ساله ممنوع باشد.

3- مردم انتظار دارند شهردار براساس توانمندي‌هاي حرفه‌اي و مديريتي انتخاب شود و انتخاب براساس سهم‌خواهي سياسي را برنمي‌تابند.
4- مردم توقع دارند شورا از منفي‌گري به اقدامات گذشته پرهيز نموده و صرفا نقد و انتقاد از دريچه كارشناسي به مسائل شهري مطرح گردد.

5- مردم از شوراي پنجم، شهري توسعه‌يافته‌تر از سال‌هاي قبل طلب مي‌كنند. رأي‌دهندگان خواهان شهري با فضاهاي سبز و بوستان‌هاي زيبا، گردشگاه‌ها و مكان‌هاي ورزشي درخور و شايسته، حمل‌ونقل عمومي ازجمله مترو و اتوبوسراني منظم و قابل دسترس مي‌باشند.
6- منابع درآمدي قابل اتكاي شهرداري و حركت به سمت اقتصاد پايدار مديريت شهري به‌منظور جبران كمبود اعتبار كدام‌اند؟

  • نمايه‌اي از شوراي شهر كارآمد

1- داشتن برنامه اجرايي معقول، كارآمد و قابل اجرا و ارزشيابي و پايش مستمر اقدامات انجام شده.
2- همكاري و هماهنگي با ساير مسئولان و دستگاه‌هاي دولتي
3- بررسي مشكلات و آسيب‌هاي شهر و ريشه‌‌يابي آنها و برنامه‌ريزي جهت رفع عقب‌ماندگي‌هاي شهر
4- تلاش جهت ارتقاي جايگاه فرهنگي و سياسي شهر
5- تعامل مستمر با اساتيد، روشنفكران و جوانان اهل فكر و نخبگان
6- توجه خلاقانه به زيباسازي شهر
7- استفاده بهينه از امكانات و تجهيزات موجود
8- توجه جدي به بهداشت رواني در شهر با زيباسازي مناسب و...
9- ايجاد و توسعه مراكز فرهنگي و ورزشي
10- ارتباط مستمر و كارآمد با شوراهاي شهر موفق دنيا
11- تلاش در جهت ايجاد منابع پايدار درآمدي براي شهر.

  • عضو شوراي شهر تهران
کد خبر 365125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha