پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت لبنان به صورت رسمی خواستار حضور ناوهای جنگی آلمان برای نظارت بر سواحل خود شد.

با این حال استقرار سربازان آلمان در این کشور هنوز مورد تایید قرار نگرفته و مشخص نیست چه زمانی کابینه برلین و پارلمان آلمان در این باره تصمیم‌گیری کنند.

پایگاه خبری اشپیگل آنلاین گزارش کرد، مقامات دولت لبنان در بیروت اعلام کردند، فواد سنیوره، نخست‌وزیر این کشور در نامه‌ای به کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل خواستار آن شده است تا اعزام ناوهای آلمانی را میسر کند.

اکنون انتظار می‌رود تا زمانی که نیروی دریایی آلمان خود را به سواحل لبنان نرسانده است، ناوهای فرانسوی، ایتالیایی و یونانی در این مواضع مستقر شوند.

پارلمان آلمان مسوول تصویب دستور اعزام سربازان این کشور به خارج از مرزهای آلمان است. دولت آلمان شب گذشته تصریح کرد با وجود آن که به این نیروها در منطقه نیاز است اما نمی‌خواهد برای تصمیم‌گیری درباره اعزام آنها عجله کند.

محافل دولتی در برلین نیز گفتند پیش از آن که کابینه دولت آلمان بخواهد وارد روند تصمیم‌گیری درباره اعزام نیروهای این کشور به لبنان شود، باید درخواستی رسمی از جانب سازمان ملل برای به کارگیری این نیروها ارایه شود.

پیتر اشتروک، رییس فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها چهارشنبه شب پس از نشست حدود دو ساعته و نیمه سران سوسیال مسیحی‌ها، دموکرات مسیحی‌ها و سوسیال دموکرات‌ها در دفتر صدراعظم آلمان گفت: "امکان دارد که ما ظرف هفته آینده در قالب یک نشست فوق‌العاده در پارلمان آلمان به درخواست دولت برلین رسیدگی کنیم."

دولت برلین آمادگی اولیه‌اش را برای اعزام نیروی دریایی آلمان اعلام کرده است. بنا به اعلام محافل دولتی در بیروت، در پیش نویس درخواست لبنان از برلین برای اعزام نیرو آمده است که ناوهای آلمانی باید دستکم در 13 کیلومتری سواحل لبنان در دریای مدیترانه مستقر شوند.

بدین ترتیب نیروهای آلمانی در آب‌های سرزمینی لبنان مستقر خواهند شد و گارد ساحلی بر نیروهای دریایی لبنانی نظارت خواهد کرد. این که کدام نوع از سربازان آلمانی دقیقا در چه محلی مستقر خواهند شد، به ماموریتی بستگی خواهد داشت که به آنها داده خواهد شد.

لبنان پایان محاصره هوایی و دریایی خود را پیش شرط استقرار نیروهای دریایی آلمان در قلمرو خود دانسته است. اسراییل چنین امری را تضمین کرده است.

قرار است این محاصره ساعت 17 امروز (پنجشنبه) پایان یابد. آن گونه که دفتر ایهود المرت، نخست‌وزیر اسراییل روز گذشته اعلام کرده، نیروهای صلح بان بین‌المللی یونیفیل بایست در مناطقی که تاکنون در فرودگاه بیروت و بنادر لبنان در اشغال سربازان اسراییلی بوده است، مستقر شوند. 

اشتاین‌مایر از مناطق جنگی بازدید می‌کند

در همین حال فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز یکباره اعلام کرد که امروز برای بازدید از خاورمیانه عازم این منطقه می‌شود. وی که اکنون در ترکیه به سر می‌برد می‌خواهد از بیروت، بیت‌المقدس و مناطق خودگردان فلسطین بازدید داشته باشد.

دو تن از مسوولان حفاظت مرزی و گمرک آلمان نیز او را همراهی می‌کنند و قرار است چند نفر دیگر نیز در بیروت به هیات همراه او اضافه شوند.

آلمان در روزهای اخیر حمایت خود را از کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل که خواستار ایجاد شرایطی برای رفع محاصره دریایی و هوایی لبنان شده بود، اعلام کرده است.

کد خبر 3651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز