سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام مجتبی علی‌نژاد: این روزها نام چهارشنبه‌سوری با خودش آتش دارد، دود دارد، صدا دارد!

چهارشنبه سوزی

بسياري از افرادي كه چهارشنبه‌سوري را از سنت‌هاي باستاني تصور مي‌كنند و خود را ملزم به انجام اين سنت مي‌دانند، اعراب جاهلي را به‌خاطر رسومي مثل زنده به گوركردن دختران سرزنش مي‌كنند. حال سخني با اهل تفكر دارم تا سنت چهارشنبه‌سوري را از زاويه‌اي ديگر نگاه كنيم؛ نخست اينكه همه ساله چهارشنبه‌سوري تلفات بسياري از حيث مالي، جسمي و حتي جاني در پي دارد. اگر از زاويه عقل به اين مقوله توجه كنيم سنتي كه ما آن را ميراث نياكان خود مي‌بينيم، امروز و با اين شيوه برگزاري، سيلي از خسارت و مصدوميت و محروميت به ارمغان مي‌آورد! اموالي كه در آتش مي‌سوزد، شيشه‌هايي كه مي‌شكند، صورت‌هايي كه در بيمارستان‌ها پانسمان مي‌شوند، دست‌ها و انگشتاني كه هرگز به حالت قبل برنمي‌گردند يا خانواده‌هايي كه عزيزان خود را ديگر نخواهند ديد.

دوم؛ تضييع حقوق مردم يا همان حق‌الناس؛ هيچ فكر كرده‌ايم، آسيب‌هايي كه در چهارشنبه‌سوري به خانه، وسايل نقليه و ساير اموال همشهري‌هايمان وارد مي‌شود را روزي بايد پاسخ دهيم؟ كيست كه به خراب‌شدن اموالش راضي باشد؟! آيا ايجاد آلودگي صوتي را نمي‌توان حق‌الناس به‌حساب آورد؟ آيا احتمال نمي‌رود با صداي انفجارهاي پي‌در‌پي يا ناگهاني كسي دچار حمله قلبي شود و يا حتي جانش را از دست بدهد؟

سوم اينكه بخش زيادي از توان مالي و خدماتي بيت‌المال را كه مي‌توان صرف زيرساخت‌ها، آموزش و... كرد بايد براي پيشگيري يا جبران خسارات وارده در اين شب خرج كرد؛ سنتي كه تا پاسي از صبح، خواب را از چشمان افراد بسياري همچون آتش‌نشان‌ها و پرستاران و پزشكان فداكار و... خواهد گرفت.

حتي ممكن است كسي مدعي شود كه به‌گونه‌اي در چهارشنبه‌سوري رفتار مي‌كند كه حق كسي ضايع نشود و خطري كسي را تهديد نكند. در اين صورت بايد گفت: اگرچه اينگونه رفتار نسبت به رفتار‌هاي آسيب‌زا بهتر است ولي اولا صرف وقت و هزينه براي اين كار اسراف است و مهم‌تر اينكه اين رفتار موجب زنده نگه‌داشتن سنتي مي‌شود كه هر ساله آرامش رواني جامعه را سلب مي ‌كند خسارات بسياري به بار مي‌آورد. بياييم به‌جاي هموار‌كردن اين مسير پرخطر و پررنگ‌كردن اين رسم ناپسند، راه را مسدود كنيم تا آيندگان متحمل خسارت بيشتر نشوند.

کد خبر 365033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha