پدر علم کویرشناسی ایران استفاده از مالچ نفتی را برای مهار ریزگردها غیرمؤثر دانست و گفت: بهترین راه برای مبارزه با ریزگردها ریگ‌پاشی است که مسئولان تا‌کنون برای رد یا اثبات این نظریه اقدامی نکرده‌اند.

پرویز کردوانی

به گزارش ايرنا، پروفسور پرويز كردواني در نشست راهكارهاي نوين مبارزه با ريزگردها كه به دعوت خانه مطبوعات خوزستان در گيت بوستان اهواز برگزار شد، با اشاره به 11دليل براي حذف مالچ نفتي در طرح مقابله با ريزگردها تصريح كرد: هزينه بالا، جلوگيري از هدررفتن سرمايه ملي، افزايش ضريب حرارتي، از بين رفتن جانوران و گياهان عرصه، ايجاد بوي تعفن، سرطان‌زايي، اتلاف آب، نفوذناپذير شدن خاك، ممانعت از تردد روي عرصه‌هاي مالچ پاشي شده و عمر كوتاه مالچ معايب اين ماده است.

اين چهره ماندگار علمي درباره نظريه پاشيدن ريگ در كانون‌هاي ريزگرد كه چند سال پيش مطرح كرده است، افزود: پاشيدن ريگ روي كانون‌هاي گردوغبار هزينه بسيار كمتري دارد و عوارض جانبي مالچ نفتي را نيز به همراه ندارد، علاوه بر اين مي‌توان نقش و نگارهايي روي آن طراحي كرد و به‌عنوان تفريحگاه مورد استفاده قرار داد. به گفته وي، براي مهار كانون‌هاي خارجي ريزگرد هم‌اكنون هيچ كاري نمي‌توان انجام داد. وي اضافه كرد: 90درصد عامل بروز ريزگرد در كشور ما مربوط به چاه‌ها و كاهش سفره‌هاي آب زيرزميني است اما در خوزستان عامل ريزگردها خشك شدن تالاب‌ها و زمين‌هاي كشاورزي است كه بيشتر آنها در اطراف روستاها قرار دارند. چاه‌هاي نفت، مشعل‌ها و پتروشيمي‌ها هم مزيد بر علت شده است.

كردواني طرح كشاورزي 550هزار هكتاري را يكي ديگر از عوامل ريزگردها دانست و گفت: اجراي اين طرح تمام آب خوزستان را مصرف مي‌كند و به ريزگردها دامن مي‌زند.

پدر علم كويرشناسي ايران با بيان اينكه ريزگرد، هواي شرجي و سد گتوند مشكلات اساسي خوزستان هستند، اظهار كرد: سد گتوند با شوركردن آب كارون، درحال نابود كردن زراعت در خوزستان است و سالانه 30درصد كشاورزي را در اين استان از بين مي‌برد. كردواني تصريح كرد: معضل سد گتوند هيچ راه‌حلي ندارد زيرا امكان تخليه ذخيره آب شور مخزن وجود ندارد و تخليه تدريجي آن نيز خاك و كشاورزي خوزستان را نابود مي‌كند.

وي افزود: هتل‌ها، رستوران‌ها و ساختمان‌هايي اطراف اين سد ساخته‌اند كه اجازه ورود هيچ شخصي را به آن نمي‌دهند و من براي ديدن طرح پتوي رسي كه روي گنبد نمك اجرا شده بود، ناچار شدم با لباس مبدل به منطقه بروم.

کد خبر 365015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha