مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: طــرح حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی که در مراکز ملکی ســازمان تأمین اجتماعی از ۲سال گذشته کلید خورده بود، از ٢٥اسفندماه در سراسر کشور اجرایی می‌شود تا دفترچه الکترونیکی جایگزین دفترچه‌های کاغذی شود.

دفترچه بیمه

به گزارش همشهري، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي درباره پروژه ملي حذف دفترچه‌ها در مراكز ملكي سازمان تأمين اجتماعي گفت: سالانه ٦٠ ميليارد تومان براي چاپ دفترچه‌هاي كاغذي هزينه مي‌شود كه با اجراي اين برنامه حدود يك‌سوم از اين هزينه صرفه‌جويي خواهد شد.

نوربخش افزود: برنامه حذف دفترچه‌هاي كاغذي با رعايت تمامي ضوابط قانوني اجرا شده و با همكاري سازمان نظام پزشكي امضاي الكترونيك براي پزشكان ثبت شده است. همچنين تأمين اجتماعي آمادگي دارد كه درصورت ايجاد هماهنگي بين‌بخشي استفاده از دفترچه‌هاي كاغذي را در مراكز درماني طرف قرارداد نيز حذف كند.

در اين زمينه معاون درمان سازمان تأمين اجتماعي با تاكيد بر اينكه كليه خدمات از اين تاريخ با همراه داشتن كدملي اجرايي خواهد شد افزود: در مراكز درماني سازمان تأمين اجتماعي براي اســتفاده از خدمات، ديگــر نيازي به دفترچه نخواهد بود. اما بيمه‌شدگان جهت اطمينان خاطر از ارائه برخي ارجاعات احتمالي به ساير مراكز درماني جهت ارائه خدمات، دفترچه‌هاي كاغذي را نيز همراه داشته باشند اما همچنان تأكيد مي‌كنم كه كليه خدمات به‌صورت الكترونيكي و از طريق كدملي انجام خواهد شد و بيمه‌شده‌ها مي‌توانند بدون دغدغه با ارائه كد ملي در مراكز ملكي، درمان شوند.

همتي افزود: البته توصيه مي‌كنم تا زماني كه نسخه الكترونيك مراكز طرف قرارداد ما توسعه پيدا نكرده است دفترچه‌ها را همراه داشته باشند چراكه ممكن است برخي خدمت‌ها در اين مراكز و حتي مراكز ملكي در اين ايام امكان‌پذير نباشد و بيمه‌شدگان را به مراكز غيرملكي ارجاع دهيم اما همچنان تأكيد مي‌كنم كه در 80بيمارستان سازمان تأمين اجتماعي و 280مركز سرپايي‌مان در سراسر كشور و كلينيك‌هايمان به‌صورت الكترونيك خدمات ارائه خواهيم كرد و بيماران نياز نيست كه دفترچه‌هاي خود را در مراكز ملكي حتي شهرهاي محروم همراه داشته باشند البته قرار است اين كار تعميم پيدا كند به كل كشور.

  • وعده حذف دفترچه كاغذي تا پايان سال95

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي پيش‌تر گفته بود كه زيرساخت‌هاي لازم براي حذف دفترچــه در مراكز ملكي ســازمان تأمين اجتماعي فراهم شده و پيش‌بيني شده كه اين امر تا پايان امسال در كل كشور اجرايي شود. سيدتقي نوربخش همچنين وعده داده بود كه با توجه به فراهم شدن زيرســاخت‌هاي فني لازم، الكترونيكي كــردن دفترچه‌هاي درماني تا پايان سال95 در كل كشور به‌اجرا در‌آيد و در مراكز درماني سازمان تأمين اجتماعي براي اســتفاده از خدمات، ديگــر نيازي به دفترچه نخواهد بود. معاون تامين اجتماعي در تأييد اين مطلب افزود: جشن استقرار نهايي در همه مراكز 25اسفندماه برگزار خواهد شد و بيمار ابتدا بايد با كارت ملي به پذيرش درمانگاه يا بيمارستان مراجعه كند كه شماره داده مي‌شود و پزشك بيمار را معاينه خواهد كرد و ديگر نسخه را در دفترچه نخواهد نوشت بلكه به‌صورت الكترونيك نسخه را ثبت مي‌كنند و به داروخانه، راديولوژي و آزمايشگاه و فيزيوتراپي و هر قسمتي كه نياز دارد ارجاع داده مي‌شود. ضمن اينكه گام دوم اين كار توسعه نسخه الكترونيك به مراكز طرف قرارداد سازمان تأمين اجتماعي است كه البته نياز به همكاري وزارت بهداشت، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و مراكز خصوصي و خيريه است.

  • كارت هوشمند سازمان تأمين اجتماعي

از اقدامات مهم ديگر راه‌اندازي كارت هوشمند خاص بيمه‌شدگان تأمين اجتماعي است كه عملا وقتي با اين كارت مراجعه مي‌كنن،د بسياري از اطلاعات پزشكي فرد در دسترس پزشك خواهد بود و براساس آن مي‌تواند نسخه الكترونيك را بنويسد.

اين كارت در همه كشورهاي دنيا وجود دارد و قرار نيست جايگزين كارت ملي شود اما عملا تمام خدمات بيمه‌اي از طريق اين كارت امكان‌پذير است. به‌نوعي بيمار پرونده الكترونيك سلامتش را همواره همراه خودش دارد. البته اين كارت فعلا فقط در مراكز ملكي و براي 42ميليون بيمه شده تأمين اجتماعي درنظر گرفته شده است و مرحله بعد توسعه به مراكز غيرملكي و طرف قرارداد است.

همتي همچنين گفت: از مزاياي الكترونيك شدن دفترچه‌هاي بيمه با طرح حــذف دفترچه‌هاي بيمه كاغذي، سرعت دسترسي به ســابقه بيمار افزايش مي‌يابــد، از تداخلات دارويــي جلوگيري مي‌شود، خطاهاي پزشــكي كاهش يافته و تجميع خدمات بيمه‌اي براي بيمه‌گران به سهولت انجام مي‌شود. همچنين هر بيمار پس از مراجعه به بيمارســتان، بــا ارائه كد، اطلاعات خود را ثبت مي‌كند و پس از آن تمام ســوابق بيمار در اختيار پزشكي كه مراجعه مي‌كند، قرار مي‌گيرد.

  • پروژه حذف دفترچه تأمين اجتماعي بدون هزينه انجام مي‌شود

در پي تماس تلفني عده‌اي سودجو با بيمه‌شدگان و مستمري‌بگيران سازمان تأمين اجتماعي در قالب شركت‌هاي درماني براي ارائه كارت هوشمند سلامت در ازاي دريافت وجه و يا اعمال تخفيفات ويژه خدمات درماني، سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد كه « اين شركت‌ها به هيچ وجه مورد تأييد اين سازمان نيست و بيمه‌شدگان فريب سوءاستفاده‌كنندگان را نخورند.» در روزهاي اخير در برخي از استان‌ها عده‌اي با ادعاي ارتباط با سازمان تأمين اجتماعي و به بهانه ارائه كارت هوشمند درمان، از بيمه‌شدگان و بازنشستگان تقاضاي وجه كرده‌اند، درحالي‌كه سازمان تأمین اجتماعي براي حذف دفترچه‌هاي كاغذي هيچ هزينه‌اي دريافت نمي‌كند و اطلاعات مورد نياز اين پروژه در اختيار بيمه‌شدگان قرار مي‌گيرد. سازمان تامين اجتماعي همچنين اعلام كرده، هر طرح و برنامه جديدي در اين خصوص از طريق رسانه‌هاي جمعي به اطلاع عموم مي‌رسد و بيمه‌شدگان و بازنشستگان، اخبار اين سازمان را فقط از پايگاه اطلاع‌رساني اين سازمان به نشاني WWW.TAMIN.IR، مركز ارتباطات مردمي اين سازمان با شماره تماس ١٤٢٠، يا نشريات سازماني ، رسانه‌ها و نشريات كثيرالانتشار پيگيري كنند.

کد خبر 364893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha