گروه ورزشی: بحران حالا طوری تمامیت پرسپولیس را در برگرفته که از قرار معلوم دیگر تکذیب اختلافات نیز راه‌حل خوبی به نظر نمی‌رسد.

چه این بار 2 اتفاق همزمان، روزهای تلخ پرسپولیس را رقم خواهد زد؛ اولی اختلافات درونی کادر فنی و دیگری مشکلات مدیریتی باشگاه که گویا مشکل اول در ساخته و پرداخته شدن آن کم‌تأثیر نبوده است.

ذهنیت اشتباه

 او برای بازگشت به پرسپولیس نمی‌توانست همان راهی را در پیش بگیرد که حاصل آن در فصل گذشته جز حذف، چیز دیگری نبود. استیلی با سیاست تازه‌ای راه بازگشت به پرسپولیس را جست‌وجو کرد. شاید به همین دلیل بود که تنها چند روز پس از تحقق نیافتن رویای سرمربیگری به تمجید رقیب خودتراشیده‌اش مجبور شد تا بدین ترتیب حضورش را حتی به صورت حداقلی در پرسپولیس حفظ کند.

سرمربی دستیار شده اما ذهنیت اشتباهی را در ذهن خود می‌پروراند. باخت زودهنگام افشین قطبی همان گمان اشتباه دستیاری بود که حالا با گذشت 13 هفته از لیگ هفتم هرگز به واقعیت تبدیل نشده است.

 آغاز مشکلات استیلی و قطبی

 اختلافات درونی کادر فنی از ماجرای تغییر سیستم پرسپولیس آغاز شد. سرخ‌ها در اولین بازی لیگ صنعت نفت را در حالی شکست دادند که ترکیب تیم را حمید استیلی با سیستم 2-4-4 ارنج کرده بود. یک هفته بعد افشین قطبی تصمیم گرفت سیستم 1-3-2-4 را انتخاب کند. مخالفت غیرطبیعی دستیارش اما او را متوجه روزهای سختی کرد. روزهایی که افشین قطبی در مصاحبه‌های مختلف خود حساسیت آن را این‌گونه تشریح کرد: «می‌دانم که نباید ببازم.»

 کدهای سرمربی پرسپولیس در حالی رسانه‌ها را متوجه وجود اختلافاتی در درون کادر فنی می‌کرد که گفته می‌شود افشین قطبی به تازگی در محفلی خصوصی تأکید کرده: «بعضی‌ها فکر می‌کردند می‌بازم و بعد از هفته ششم دیگر نمی‌توانم سرمربی پرسپولیس باقی بمانم اما من متوجه همه چیز شده‌ام.» قطبی از هفته دوم لیگ، اتفاقات درونی تیمش را غیرطبیعی می‌دید. چه رفتارهای عجیب برخی از بازیکنان در جریان تمرینات ضرورت حداقلی کردن اختیارات حمید استیلی را به وی گوشزد می‌کرد.

 او بالاخره تصمیم خود را عملی کرد. همزمان با این اتفاق، مسئولان باشگاه پرسپولیس ضمن قبول خواسته سرمربی در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود، سیاست تکذیب اختلافات درونی کادرفنی را در دستور کار قرار دادند و تأکید کردند میان سرمربی و دستیارش هیچ‌گونه اختلافی وجود ندارد. آنها در این خصوص حتی به افراط روی آوردند تا این حاشیه، پرسپولیس را در معرض بحران قرار ندهد.

 چه آنها در تحلیل‌شان شاید هرگز تصورش را هم نمی‌کردند که آقای دستیار برای پس زدن رقیب برنده خود دست به اقدامات دیگری بزند. پرسپولیس در حالی فضای رسانه‌ای را با برنده شدن و نباختن آرام نگاه می‌داشت که فراهم کردن بستر اختلاف میان برخی بازیکنان با افشین قطبی، سرخ‌ها را وارد فاز تازه‌ای کرد که اظهارات عجیب واحدی نیکبخت در برنامه توپ طلایی شاید پیش‌درآمدی برای کلید خوردن پروژه دلخواه حمید استیلی بود.

 آنجا که 10 سرخ‌ها در خلال قدردانی عریض و طویل خود، برای افشین قطبی جایگاهی قائل نشد و بی‌اعتنا به جایگاه سرمربی برنده، استیلی و مرزبان را اصلی‌ترین عامل پیشرفت و صدرنشینی پرسپولیس قلمداد کرد.

حاصل این چالش اما سکوت سرمربی بود. سکوتی که البته در 2 بازی متوالی، قطبی تصمیم گرفت آن را با تعویض نیکبخت بشکند تا به بازیکنانش مفهوم نفر اول بودن را جدی‌تر از قبل مخابره کند.

 تنش اما به فاصله کمی برای سرمربی پرسپولیس تکرار شد. تا جایی که او در طول کمتر از 2 هفته از سوی شیث رضایی، عباس آقایی، محسن خلیلی و محمدرضا مامانی نیز دچار مشکل شد.

در این بین انگار بازیکن مازندرانی پرسپولیس علاقه خاصی داشت تا در به چالش کشیدن قطبی نقش اول را از آن خود کند. سمت و سوی تصمیمات مدیرعامل باشگاه اما جدال لفظی میان رضایی و قطبی را طوری تمام کرد که نشان دهد از میان سرمربی و دیگر عوامل تیم، قطبی را انتخاب می‌کند، نه شخص دیگری را. در همین خصوص مسئولان این باشگاه حتی شیث را متوجه جریمه سنگینی کردند. همه چیز به طور موقت پایان یافت اما بحران دوباره پرسپولیس را فرا گرفت.

عصر روز شنبه 2 اتفاق به فاصله چند ساعت رخ داد. اولین اتفاق استعفای حبیب کاشانی بود. مدیرعامل در توضیح علت کناره‌گیری خود تأکید کرد: «تحت فشار نیستم، از فرط خستگی دیگر قادر نیستم این راه را ادامه دهم.»

 چند ساعت بعد اختلاف میان قطبی و استیلی به شکل دیگری اتفاق اول را تکمیل کرد تا نیکبخت، خلیلی، رضایی و مامانی تصمیمات سرمربی تیم را شدیداً مورد انتقاد قرار دهند. این اعتراض نشانه‌ای جز حمایت از استیلی نبود. آنها گذشته از اعتراض به پستی که در آن بازی می‌کنند حتی تمرینات افشین قطبی را یکنواخت و پرنقص دانستند. تجمع ضدقطبی بازیکنان معترض، چند ساعت بعد پیغام سرسام‌آوری را به گوش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس رساند؛ «قطبی باید برود.»

پیغام محرمانه اما این بار کاشانی را در حالت آچمز قرار داده بود. او که خود چندی پیش بابت نتیجه دیدار پرسپولیس برابر شیرین‌فراز گلایه‌هایی را خطاب به بازیکنان ابراز کرد حالا نه با اعتراض که با تعیین تکلیف برخی از بازیکنان روبه‌رو شده بود. نتیجه این چالش اما تأکید کاشانی بر کناره‌گیری از سمت مدیرعاملی پرسپولیس شد. اتفاقی که یک روز بعد افشین قطبی در واکنش به آن گفت: اگر آقای کاشانی برود به خوبی می‌دانم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. او که به خوبی می‌دانست دیگر با تغییر ساعت تمرینات پرسپولیس از بعدازظهر به صبح هم نمی‌تواند مقابل کودتای آرام استیلی بایستد، بلافاصله ادامه داد: «من هم می‌روم.»

 این در حالی است که اختلافات میان قطبی و استیلی تا حدی بالا گرفته که سرمربی پرسپولیس در جایی عنوان کرده است: «اگر تیم ریکاوری نکند، بهتر از این است که این‌ها تیم را تمرین بدهند.» او که حالا مرزبان را نیز در جناح مخالف خود می‌بیند برای مهار زیاده‌خواهی دستیار خود چالش‌های متعددی را پیش‌رو دارد. چه با حذف مدیرعامل شاید برخلاف سال گذشته این بار سرمربی کنار گذاشته شود، نه دستیار.

برخی منابع می‌گویند: سازمان ورزش به کاشانی فرصت داده تا خیلی زود باشگاه پرسپولیس را به مدیرعاملی جدید واگذار کند. در همین حال افشین قطبی پس از تمرین روز گذشته از مصاحبه با رسانه‌ها پرهیز کرد و گفت: دیگر حتی یک کلمه هم حرف نمی‌زنم. بروید با مسئولان باشگاه هماهنگ کنید. گویا او از شرایط فعلی که دستیارش آن را رقم زده به شدت عصبانی است.

کد خبر 36484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز