یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ورود ریزگردها به مناطق جنوبی ترکیه که در سال‌های اخیر به پدیده‌ای عادی تبدیل شده، از روز جمعه زندگی روزمره مردم استان کیلیس در جنوب این کشور را مختل کرده است.

ریزگرد، زندگی مردم جنوب ترکیه را مختل کرد

به گزارش ایرنا، شهر کیلیس و برخی شهرستان‌های تابعه این استان در جنوب ترکیه طی دو روز درگیر پدیده ریزگرد بوده است و این پدیده تا دو روز آینده نیز ادامه خواهد داشت.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی ترکیه، این ریزگردها از مناطق صحرایی و با بادهای جنوبی از کشور سوریه وارد این استان شده و عمق میدان دید را به اندازه کم‌تر از یک کیلومتر کاهش داده است.

در استان کیلیس ریزگرد زیادی بر روی شیشه‌های منازل و خودروها نشسته و برخی اصناف نیز فعالیت‌های خود را به علت شدت این پدیده تعطیل کرده‌اند.

به گفته کارشناسان، طبق استانداردها در هر متر مکعب از هوا حداکثر 240 تا 260 میکروگرم ذرات معلق در هوا یا ریزگرد قابل تحمل برای سلامتی انسان است و فراتر از آن به پدیده جدی در سلامت انسان تبدیل می‌شود.

ترکیه نیز همچون ایران، عراق و سوریه به رغم قرار گرفتن در عرض جغرافیایی شمالی‌تر و با آب و هوای متفاوت و بارش‌های مناسب درگیر پدیده ریزگرد است.

ریزگرد در ترکیه در همه استان‌های هم مرز با سوریه و عراق در دو نوبت ماه‌های سرد سال و اغلب بهمن و اسفند ماه و نیز در ایام گرم سال در مرداد، شهریور و مهر ماه، استان‌ها و شهرهای جنوبی این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد به طوری که گاهی مردم محلی برای خروج از خانه مجبور به استفاده از ماسک می‌شوند.

13 استان ترکیه از جمله استان‌های سواحل دریای مدیترانه مثل آدانا و هاتای و نیز استان‌های عثمانیه، ماراش، غازی آنتپ، کیلیس، شیرناک، حکاری، سیرت، بیتلیس، آدیامان، ماردین و شانلی اورفا در جنوب این کشور تحت تاثیر پدیده ریزگردهای خاورمیانه هستند.

مردم ترکیه در شهرهای هم مرز با سوریه به ریزگرد "گرد و غبار زرد رنگ" می‌گویند.

پایبند نبودن ترکیه به معاهدات بین‌المللی و تسلط این کشور بر آب دجله و فرات باعث ایجاد و تشدید پدیده ریزگرد در تعدادی از کشورهای خاورمیانه از جمله عراق، سوریه و ایران شده است.

موضوع ریزگرد به عنوان یک مساله جهانی در سازمان ملل مطرح و تاکنون چهار قطعنامه در این موضوع صادر و باعث تدوین طرح جهانی در این زمینه شده است ولی کشور ترکیه به ایفای مسئولیت‌های خود در این زمینه چندان پایبند نبوده است.

دو سال پیش نیز فان لنن رئیس مرکز خشکسالی اروپا در ایران گفت که ساخت سدها توسط ترکیه منجر به افزایش خشکی عراق و افزایش ریزگردها شده است.

کد خبر 364783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha