همشهری آنلاین: زباله‌ها و مدیریت آن یکی از چالش‌های عمده در شهر کابل، پایتخت افغانستان به حساب می‌آید. برای حل این مشکل مقام‌های شهرداری کابل برنامه‌های درازمدت خود را اعلام کردند. ایجاد چهار مرکز عمده تخلیه زباله، جمع‌آوری شبانه زباله‌ها و ایجاد سیستم بازیافت بخشی از این برنامه است.

تهدید زباله‌های شهری در کابل کم‌تر از تهدید امنیتی نیست

به گزارش ایسنا، شهرداری امیدوار است که با اجرای این برنامه‌ها بخش عمده‌ای از مشکل پاکسازی شهر کابل حل شود.

بنابر گزارشی که بی‌بی‌سی به تازگی منتشر کرده در گوشه و کنار جاده‌های شهر کابل انبوهی از زباله‌ها دیده می‌شود.

زباله‌های پایتخت حدود پنج میلیون نفری باید همین مقدار باشد. به ویژه در شهری که زباله‌های آن به درستی مدیریت نمی‌شود. در این جا همیشه سیاست حرف اول مقام‌ها و فعالان است و از بهداشت محیط و بهبود وضعیت شهری کمتر سخن به میان می‌آید.

بر اساس اعلام نهادهای مسئول، روزانه یک فرد در این شهر به طور متوسط نیم تا یک کیلو زباله تولید می‌کند. در شهر کابل روزانه ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود.

سیستم استاندارد برای جمع‌آوری و بازیافت زباله‌ها وجود ندارد. نبود امکانات فنی هم باعث شده تا از این ذخایر که به طلای کثیف موسوم است، استفاده درست نشود و این زباله‌ها باعث آلودگی محیط شود.

شهرداری کابل امکانات کافی برای پاک نگه‌داشتن این شهر ندارد. مشکل اصلی نبود وسایل و بودجه کافی، سطح پایین آگاهی و همکاری مردم در پاک نگه‌داشتن شهر است که شهرداری باید برای آن برنامه بریزد.

"احمد بهزاد غیاثی" رئیس عمومی پاکسازی شهر کابل درباره برنامه‌های جدید شهرداری می‌گوید: برای نخستین بار روند جمع‌آوری زباله‌ها از طرف شب آغاز شده که نتیجه مثبت داده است.

با وجودی که شهرداری کابل از کمبود وسایل حمل و نقل ناراضی است ولی تلاش دارد تا در آینده نزدیک روند جمع‌آوری زباله‌ها را موثرتر سازد.

واگذاری جمع‌آوری زباله‌های ناحیه‌های اول، دوم، چهارم، دهم و یازدهم شهر به بخش خصوصی یکی از این برنامه‌های شهرداری اعلام شده است. شرکت‌های دیگر در سطح ناحیه و همچنین در سطح کوچک با شهرداری همکاری دارند.

در زمینی به مساحت ۲.۵ هزار جریب که برای تخلیه زباله‌ها در نظر گرفته شده از طراحی فنی در محل تخلیه خبری نیست و شهروندان فقط از این خوشحالند که این محل تخلیه زباله از شهر دور است و آنها از بوی بد و سایر مشکلات آن در امان هستند.

به گفته مسئولان اهمیت آلودگی محیط زیست در کابل دیگر کم‌تر از تهدیدات امنیتی نیست زیرا با سلامتی شهروندان و شیوع بیماری‌ها رابطه دارد.

اکثر زباله‌ها در کوچه و گذرهای کابل روزها و هفته‌ها جمع نشده باقی ‌می‌ماند که نه تنها چهره شهر را تغییر می‌دهد بلکه می‌تواند باعث شیوع بیماری به خصوص در فصل تابستان شود.

کد خبر 364379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha