همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: وضعیت آب و ریزگردها در شرق استان کرمان از حالت بحران عبور کرده و به ابربحران تبدیل شده است.

وضعیت ریزگردها در شرق کرمان به ابربحران تبدیل شد

به گزارش ایرنا، محمود صفرزاده روز دوشنبه در نشست ستاد مقابله با ریزگردها که به ریاست استاندار کرمان در استانداری برگزار شد افزود: در مقابله با بحران ریزگردها در شرق استان کرمان با معلول مبارزه کردیم.

وی با بیان این که 90 درصد ریزگردهای خوزستان منشاء برون مرزی دارد اظهار کرد: ریزگردها در شرق استان تحت تاثیر بادهای 120 روزه سیستان و هفت میلیون هکتار حوزه جازموریان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: باید در جایی که برداشت رسوبی وجود دارد، طرح‌های آبخیزداری و مالچ‌پاشی صورت گیرد.

وی با بیان این که ریزگردها در شهرستان ریگان ریشه تاریخی دارد و جزو پیکره طبیعت است افزود: باید وجود ریزگردها را در این مناطق مدیریت کرد.

صفرزاده تصریح کرد: مالچ نفتی هزینه پایینی دارد و استفاده از این نوع مالچ مصوبه هیات دولت است.

وی با بیان این که وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست با مالچ‌پاشی موافقت کردند گفت: مجوزی برای مالچ‌پاشی در استان کرمان گرفتیم اما حمل و نقل مالچ از پالایشگاه به استان کرمان یکسری هزینه‌ها دارد که باید به آن توجه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان این که برای مقابله با ریزگردها باید 2 کارگروه را تشکیل دهیم افزود: باید معادن و واحدهای صنعتی و تولیدی استان در راستای مسئولیت اجتماعی خود مقابله با ریزگردها را پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: باید در 16 هزار هکتاری که قرار است در شهرستان ریگان نهال‌کاری شود هر معدن و موسسه اقتصادی قسمتی را برعهده بگیرد.

به گفته صفرزاده با وجود ریزگردها بهداشت و سلامت شهروندان شرق استان کرمان در معرض تهدید است.

وی با بیان این که 20 مورد اقدامات زیست محیطی منحصر به فرد سطح کشور در استان کرمان انجام شده است افزود: حوزه منابع طبیعی و محیط زیست به صورت مستقیم و حوزه امور اجتماعی و اقتصادی غیر مستقیم با مسائل زیست محیطی ارتباط دارند و برنامه‌هایی در این زمینه دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: استاندار به خوبی به مسئله بحران آب ورود کرده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

وی بیان کرد: طرح همیاران آب استاندار کرمان در راستای تفکرات زیست محیطی، نه تنها به عنوان الگوی منطقه‌ای و ملی بلکه می‌تواند به عنوان الگوی بین‌المللی مطرح شود.

این نشست با حضور استاندار کرمان، معاون امور عمرانی استاندار، مدیرکل مدیریت بحران و مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری کرمان، مدیرکل حفاظت محیط زیست، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، فرمانداران و جمعی از مسئولین در استانداری کرمان برگزار شد.

بیش‌ترین کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان کرمان در شرق این استان شامل چهار شهرستان بم، ریگان، فهرج و نرماشیر واقع است. 

کد خبر 364251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha