دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از فرماندهان ارتش آمریکا در عراق بار دیگر اتهامات تکراری علیه ایران مطرح کرد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال ریک لینچ یکشنبه شب(20 آبان) با اذعان به کاهش حملات و خشونتها در بغداد، ادعا کرد: با وجود نشانه هایی حاکی از کاهش تنش بین واشنگتن وتهران درباره امنیت عراق، نفوذ فراگیر ایران در عراق همچنان مشهود است.

وی که فرماندهی نیروهای آمریکایی را در مناطق حومه جنوب بغداد تا مناطق سنی نشین و نیز شهرهای کربلا و نجف برعهده دارد، اظهار داشت : نفوذ ایران در بسیاری از سطوح غالب است.

وی ادعا کرد که نیروهایش 20 نفر از شیعیان عراقی را که عضو نیروهای قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، شناسایی کرده اند که در ایران آموزش دیده اند و در مناطق تحت کنترل وی عملیات انجام می دهند. به ادعای وی،در ماه آگوست گذشته گزارشهای اطلاعاتی حاکی از حضور 50 نفر از این نیروها در مناطق جنوب عراق بود.

به گزارش مهر، ادعاهای لینچ درحالی مطرح می شود که اخیراً از شدت لحن مقامهای آمریکایی در عراق درباره ایران کاسته شده و مقامهای نظامی این کشور و نیز مقامهای عراقی کاهش خشونتها و افزایش امنیت را در عراق به دنبال مذاکرات ایران و آمریکا تایید کرده اند. لینچ نیز با تایید این مطلب گفت: از ابتدای ماه جولای تاکنون 59 درصد از بمبگذاریهای جاده ای در مناطق تحت کنترلش کاسته شده است.

روز جمعه 18 آبان ارتش آمریکا، 9 ایرانی از جمله دو دیپلماتی را که زمستان سال گذشته از کنسولگری ایران در اربیل ربوده بود، آزاد کرد.

لینچ در ادامه مدعی شد : ما انبارهای سلاح حاوی مقادیر زیادی بمبهای پیشرفته که از روی مارکشان به ایران مربوط می شود، پیدا کرده ایم. همچنین اخیراً در دو مورد 46 فروند راکت ایرانی که آماده شلیک به سمت پایگاه عملیاتی آمریکا بودند و تعدادی دیگر در نزدیکی یکی از پاسگاههای گشت نظامیان آمریکایی کشف شد.

به نوشته مهر، این اتهام زنی‌های گاه و بیگاه فرماندهان و مقام‌های آمریکایی علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که روز یکشنبه (20 آبان) روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد فردی که توسط وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای توزیع اسلحه میان نیروهای پلیس عراقی انتخاب شده بود،عامل اصلی دستیابی گروه های شورشی این کشور به سلاح است.

این روزنامه نوشت : پنتاگون درسال 2004 شخصی بنام کاظم الصفاررا که از تاجرین عراقی و از فرماندهان ارتش عراق در زمان جنگ عراق و ایران بود، به عنوان عامل توزیع سلاحهای آمریکایی درمیان نیروهای پلیس عراقی انتخاب کرد، اما الصفار این سلاحهای آمریکایی را در بازار آزاد به فروش می رساند.

بر اساس این گزارش، سلاحهای ارسالی از آمریکا که قرار بود در اختیار پلیس عراق قرار بگیرد، در اختیار هر فردی که برای خرید آنها پول بهتری پرداخت می کرد قرار می‌گرفت

کد خبر 36420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز