همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از موفقیت‌آمیز بودن نتایج اجرای طرح "مالچ رسی" در ۵۰ هکتار از مناطق ریزگرد خیز اصفهان خبر داد.

مالچ‌های رسی مانع خیزش ریزگردها در سه استان کشور می‌شود

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی روز یکشنبه با بیان این که مالچ‌های رسی توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده است، گفت: مالچ رسی که منبع آن کاملا طبیعی است نه تنها می‌تواند ریزگردها را کنترل کند بلکه به خاطر خاصیت جذب آبی که دارد به رشد گیاهان هم کمک زیادی می‌کند.

وی افزود: مرحله پایلوت استفاده از مالچ‌های رسی در سطح 50 هکتار از اراضی گرد و خاک خیز اطراف فرودگاه اصفهان عملیاتی شده و نتایج آن موفقیت‌آمیز بوده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای رشد گیاهان خاص مناطق کویری است.

واشقانی تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته و فیلم‌‌هایی که از مناطق محل اجرای مالچ‌های رسی و مناطق همجوار آنها در اصفهان تهیه شده است، مشخص است در مناطق همجوار که توسط برخی نهادها برای جلوگیری از خیزش گرد و خاک و مقابله با بیابان‌زایی نهال‌هایی را کاشته بودند، بیش از 80 درصد نهال‌کاری‌ها از بین رفته بود ولی در جاهایی که با مالچ رسی، پوشانده شده بودند نهال‌ها رشد مناسبی داشتند و با درصد بسیار بالایی، ماندگار شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج موفق طرح، در آخرین جلسه‌ای که با سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم طی تفاهم‌نامه‌ای مقرر شد این طرح در سطح 300 هکتار در مناطق استان اصفهان با همکاری واحد اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی عملیاتی شود به شرط این که یک سوم آغازین طرح با هزینه‌های دانشگاه آزاد انجام بگیرد و درصورت موفقیت‌آمیز بودن طرح در پایان یک سال، تمام هزینه‌های اجرای آن به دانشگاه بازگردانده شود.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: با توجه به این که خود سازمان محیط زیست نیز تایید کرد که این محصول، دوستدار محیط زیست و مطابق با استانداردهای زیست محیطی است، این سازمان برای جلب حمایت‌های مالی اجرای این طرح از نهادهای مربوطه همکاری خواهد کرد.

به گفته وی، طبق توافق صورت گرفته میان دانشگاه آزاد و سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای مالچ‌های رسی به صورت پایلوت در چند منطقه گرد و غبار خیز کشور با اولویت استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان اجرا خواهد شد.

فراهانی یادآور شد: افزون بر این اقدامات، به دنبال نامه‌ای که رییس دانشگاه آزاد به رییس جمهوری مبنی بر اعلام آمادگی برای مقابله با ریزگردها داده بود، دکتر روحانی به معاون اول رییس جمهوری دستور دادند که دانشگاه آزاد نیز همراه با دیگر دستگاه‌ها در این طرح مشارکت داشته باشند و دکتر جهانگیری هم این دستور را به وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ کرده‌اند که از ظرفیت دانشگاه آزاد برای مبارزه با ریزگردها و گرد و غبار استفاده شود.

به گفته وی، مالچ‌های رسی هیچ‌گونه آلودگی و مشکل زیست محیطی ندارد و هزینه‌های اجرای آن نیز کم‌تر از یک چهارم هزینه مالچ‌های نفتی است.

کد خبر 364153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha