دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: ماه اسفند است و هیاهویش؛ خیابان‌های شلوغ و مردمی که معلوم است به قصد خرید از این مغازه به آن مغازه می‌روند.‌

بیم از تقویم

ماه اسفند است و پنجره‌هايي كه برق مي‌زنند و خانه‌هايي كه تكانده مي‌شوند تا ميزبان سال جديد باشند.‌ ماه اسفند است و همه اين زيبايي‌ها و شهري كه با يك نگاه مي‌توان فهميد انتظار بهار را مي‌كشد. آخرين‌ماه سال، از كودكي در ذهن خيلي از ما به معني همين ازدحامي بود كه دوستش داشتيم اما وقتي بزرگ‌تر شديم احساسمان در روزهاي پاياني سال كمي فرق كرد. در دنياي بعضي آدم‌بزرگ‌ها، آخر سال آنچنان هم زيبايي‌هاي خودش را ندارد زيرا همه‌اش كارهاي انجام نشده است و دوندگي‌هاي بي‌هدف و استرس زياد براي كارهاي عقب‌مانده. به همين دليل در روزهاي آخر سال انگار رمق زندگي كردن براي ما نمي‌ماند و اضطراب‌ها و استرس‌ها جاي لحظه‌هاي خوش زندگي را گرفته‌اند. راه‌حل چيست و چاره كار كجاست؟

  • يك رسم زيبا اما سخت

يكي از سنت‌هاي قديمي ايراني‌ها براي آمدن بهار، خانه‌تكاني است. اينكه خانه بايد ميزبان خوبي براي بهار باشد، سنتي است كه از گذشته‌ها آموخته‌ايم.شايد مادربزرگ شما هم مثل مادربزرگ من مي‌گفت: عيد از شيشه‌هايي كه برق مي‌زند به خانه مي‌آيد. در بيشتر خانه‌ها با آمدن ‌ماه اسفند شست‌وشو هم شروع مي‌شود.

اينكه خانم خانه بيشتر درگير اين كار باشد يا شوهرش هم به او كمك كند، كارگري براي بعضي كارها گرفته شود و يا همه مراحل خانه تكاني توسط خود اهالي خانه انجام شود، چيزي است كه در خانواده‌هاي مختلف متفاوت است اما يك اصل كلي در همه خانه‌ها صدق مي‌كند و آن‌هم اين است كه انجام كارها با برنامه‌ريزي و به‌صورت دسته‌جمعي آسان‌تر خواهد بود و زودتر پيش مي‌رود. اگر قرار باشد مادر خانواده تمام كارها را انجام دهد، كل تعطيلات عيد را بايد استراحت كند تا خستگي‌اش به‌در شود. از طرفي با وجود خانم‌هاي شاغل كه نيمي از روز خود را در خانه نيستند، انجام همه كارها به تنهايي سخت‌تر خواهد بود. براي كم شدن استرس خانه‌تكاني، برنامه‌ريزي و قرار دسته جمعي لازم است.

3-2 روز آخر سال، زمان مناسبي براي انجام همه كارها نيست. مي‌توانيد در برنامه‌ريزي 2 هفته‌اي، براي هر آخر هفته يكسري كارهاي كلي را درنظر بگيريد؛ مثلا اين هفته تمام شيشه‌ها و پرده‌ها تميز شود و هفته آينده ديوارها. براي روزهاي وسط هفته هم كه اصولا به‌صورت پاره‌وقت مي‌توانيد به نظافت خانه رسيدگي كنيد، هر روز يك كار كوچك را بگنجانيد؛ مثلا روزي 2كابينت را سر و سامان دهيد و وقتي تمام شد، هر روز يك قسمت از كمدها را و همينطور در 2هفته، كل خانه را نظافت كنيد. درست است كه خانه‌تكاني زيباست اما سلامتي شما مهم است. خانه تميز با كدبانويي كه كمرش درد گرفته نمي‌تواند عيد زيبايي را رقم بزند. تاجايي به كارهاي خانه برسيد كه آسيب نبينيد.

  • خريد‌هاي دقيقه نود

اگر مي‌خواستيد براي امسال پارچه رومبلي‌تان را عوض كنيد يا سرويس ظرف جديدي بخريد، بهتر بود اين كار را در ماه‌هاي قبل انجام مي‌داديد چون در روزهاي پايان سال به‌علت شلوغي بازارها، براي رفت‌وآمد و انتخاب، شرايط خوبي نخواهيد داشت. پرده جديدي كه براي خانه‌تان نياز داريد قرار نيست فقط در تعطيلات عيد استفاده شود پس به‌جاي عجله كردن، اگر مي‌توانيد صبر كنيد تا بعد از تعطيلات اين كار را انجام دهيد. اگر هم خريد لوازم خانه يا لباس و وسايل شخصي واقعا لازم است، در ساعت‌هايي كه ازدحام جمعيت كمتر است اين كار را انجام دهيد؛ مثلا يك روز مرخصي بگيريد و خريد‌هاي‌تان را صبح انجام دهيد. سعي كنيد براي هر چيز كوچكي زياد نگرديد. خيلي از خريدهاي شب‌عيد را مي‌توان به‌ماه ارديبهشت موكول كرد كه بيشتر مغاز‌ه‌ها خلوتند و قيمت‌ها مناسب‌تر. اينكه شما براي پيدا كردن لباس در ترافيك‌هاي وحشتناك اين شب‌ها راهي خيابان‌ها شويد، ممكن است اتفاقاتي را به همراه داشته باشد كه به‌جاي زيبا‌تركردن شب عيدتان، روحيه‌تان را خراب كند. براي مثال يك تصادف كوچك به اندازه ترك برداشتن چراغ راهنما، مي‌تواند چند روزي ناراحت‌تان كند؛ البته كودكان اشتياق خاصي براي خريد شب عيد دارند و مي‌توانيد براي آنها اين كار را انجام دهيد اما تا مي‌توانيد در هفته‌هاي پاياني جز به ضرورت خود را درگير خريد نكنيد.

  • كارهايي در فهرست انتظار

در طول سال، كارهاي زيادي در فهرست انتظار شما مانده‌اند تا انجام شوند. تصميماتي گرفته‌ايد اما به بهانه‌هاي مختلف آنها‌ را به وقتي ديگر موكول كرده‌ايد. هر چند به تأخير انداختن كارها باعث بي‌نظمي فكري مي‌شود اما حالا كه اينهمه وقت، آنها را انجام نداده‌ايد، مي‌توانيد بگذاريد براي‌ ماه فروردين. اتفاق خاصي قرار نيست بيفتد، دو هفته‌اي تعطيلات است و بعد از آن همه‌‌چيز بر مي‌گردد به روال سابق. اينكه حجم بالاي كارهاي اداري و درماني و تعميراتي و ... را بگذاريد براي هفته‌هاي آخر سال، بيشتر برايتان ايجاد استرس مي‌كند. البته اگر دندان‌تان گاهي تير مي‌كشد توصيه نمي‌كنيم كه نديده‌اش بگيريد چون ممكن است در تعطيلات، پيدا كردن پزشك سخت‌تر باشد. اما كارهايي را كه در فهرست انتظار انجام شدن هستند در هفته‌هاي آخر صدرنشين برنامه‌هاي زندگي‌تان نكنيد چرا كه استرس اذيت‌تان خواهد كرد.

  • كم‌شدن صفرها در حساب بانكي

اگر بخواهيد عيد به مسافرت برويد در ساده‌ترين شكل ممكن آن، بازهم بايد مبلغ قابل‌توجهي هزينه كنيد. ديد و بازديد، خريد ميوه و مايحتاج، عيدي دادن به كوچك‌ترها و در كنار آن خريد احتمالي لباس و لوازم، همگي باعث مي‌شود حساب دخل و خرج‌تان به هم بخورد و استرس برايتان ايجاد كند. براي دوري از اين استرس بهترين راه، داشتن مديريت مالي است. حالا ديگر وقت حسرت خوردن نيست كه «كاش از چند وقت قبل هر‌ماه مبلغي را براي عيد كنار مي‌گذاشتم.» قرار نيست با پول خرج كردن زياد، از عيدتان لذت ببريد. يادتان باشد پس‌انداز شما براي كل زندگي‌تان است و فروردين بعد از سيزدهم تاپايان‌ماه ادامه دارد. استرس مالي در بيشتر مواقع به‌دليل بي‌برنامگي در خرج كردن ايجاد مي‌شود. سعي كنيد خريد‌هاي غيرضروري را فاكتور بگيريد. از طبيعت استفاده كنيد اما پول زيادي براي رستوران ندهيد. در يك كلام حساب كنيد شرايط مالي‌تان چگونه است و طبق آن برنامه‌ريزي كنيد.

  • دلخوري‌هاي حل نشده

رسم ديد و بازديد در تعطيلات عيد چيزي است كه از كودكي به آن خو كرده‌ايم. جملات آشناي صدسال به اين سال‌ها، سال نو مبارك و پول‌هاي نو و تانخورده‌اي كه از اين ديدارهاي سالانه نصيب بچه‌ها مي‌شود، همگي بخشي از مراسم عيد نوروز است. اما اگر بين شما و يكي از آشنايانتان دلخوري باشد، ناخودآگاه اين روزها درونتان دلنگراني احساس مي‌كنيد. ممكن است با خودتان بگوييد: «امسال به ديدنش نمي‌روم اما اگر در خانه آشناي مشتركي باهم برخورد كنيم، چه عكس‌العملي نشان بدهم؟» يك بار بدون تعارف با خودتان فكر كنيد كه آيا اصلا دلخوري‌تان ارزش اين همه درگيري دروني و قطع ارتباط را دارد؟ قهر‌هاي فاميلي و همينطور دلخوري‌هاي حل نشده، مي‌تواند روزهاي پايان سال شما را دچار استرس كند. حيف است كه وقتي مقدمات آمدن سال جديد را مي‌چينيد، درونتان يك دلخوري و ناراحتي چشمك بزند و حواستان را پرت كند.

بهتر است براي دور‌شدن از اين حس دروني، براي آشتي و از بين رفتن كدورت‌ها اقدام كنيد. چند روز بعد، يك سال ديگر هم از زندگي‌تان خداحافظي مي‌كند و اين بزرگ‌ترين نشانه براي ناپايداري عمر است. امام علي(ع) مي‌فرمايند: «عَلَيكُم بالتّـَواصُلِ وَالتّباذُلِ و اِيّاكُم والتَدابُرَ وَ التّـَقاطُعَ؛ بر شما باد كه رابطه و بذل و محبت را با يكديگر داشته باشيد و از دوري‌كردن و فاصله گرفتن، سخت بپرهيزيد». تلفن را برداريد و با كسي كه بين‌تان دلخوري هست، تماس بگيريد. باهم حرف بزنيد و سوءتفاهم‌ها را برطرف كنيد. اگر بين شما و همسرتان قهري صورت گرفته، تحت هر شرايطي در اين روزهاي باقيمانده آن‌ را به آشتي تبديل كنيد. حتي فكر اينكه قرار است در تعطيلات با نزديك‌ترين فرد زندگي‌تان قهر باشيد، آزار‌دهنده است. وقتي با همسرتان آشتي كنيد، هم استرس خودتان كم مي‌شود و هم فرزندانتان. سال آينده وقت براي حل مشكل و بررسي دلايل اختلاف به اندازه كافي وجود دارد اما عيد و تعطيلاتش را بگذاريد براي شادي و لذت بردن.

کد خبر 364130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha